آشنایی با تکنیکهای تحلیل اخبار
کتاب «سواد رسانهای برای روزنامهنگاران» توسط حمید ضیاییپرور در پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تدوین میشود. هدف اصلی این کتاب، تهیه سرفصلها و دستنامهای راهنما و مرجع برای روزنامهنگاران و رسانهنگاران به عنوان یکی از گروههای مرجع و مهم و دروازهبانان اصلی محتوای رسانههای ارتباط جمعی کشور است.
این کتاب علاوه بر ارتقاء سطح دانش و مهارتهای روزنامهنگاران در حوزه سواد رسانهای، آنها را با تکنیکهای تحلیل ساختاری رسانهها، اخبار و محتواهای دستکاریشده (فیک نیوز) و شیوهنامههای اعتبارسنجی رسانهها آشنا میکند.
نویسنده این کتاب در طرح تدوین این اثر با بیان اینکه سواد رسانهای، توانایی دسترسی، تحلیل، ارزیابی و خلق پیام در شکلهای گوناگون (چاپی، صوتی، فیلم/ویدیویی، اینترنتی) بر پایه درک آگاهانه و انتقادی از ماهیت رسانههای جمعی است، تصریح میکند: کتابهای متعددی در حوزه سواد رسانهای در ایران و جهان تالیف و منتشر شده است، اکثریت قریب به اتفاق این کتابها، مردم عادی را به عنوان گیرندگان محتوای پیام رسانههای ارتباطی هدف قرار دادهاند؛ اما در کتاب حاضر، روزنامهنگاران و رسانهنگاران به عنوان تولیدکنندگان اصلی پیام و محتوای رسانهها، هدف اصلی کتاب هستند.
نویسنده همچنین به نبود منبع آموزشی و کاربردی برای ارتقا سواد رسانهای روزنامهنگاران و رسانهنگارها به زبان فارسی اشاره و تاکید میکند این خلا آموزشی در دانشگاهها و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی تاکنون احصا و تامین نشده است و این تحقیق برای اولین بار به موضوع سواد رسانهای برای روزنامهنگاران میپردازد.