عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان: تغذیه صحیح در پیشگیری و درمان سرطان‌ها تاثیرگذار است

پریوش بهادری در گفتگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: تابه‌حال غذای مشخصی که سرطان‌زا باشد شناخته‌نشده اما بعضی مواد شیمیایی، آفت‌کش‌ها، سموم، مواد افزودنی و حتی آلوده‌کننده‌هایی که به‌طور اتفاقی وارد غذاها می‌شوند می‌توانند از دسته مواد سرطان‌زای قوی باشند.
وی اظهار کرد: اداره دارو و غذا، کنترل جدی این عوامل را اجباری کرده و بعضی متخصصان تخمین می‌زنند که رژیم غذایی می‌تواند در دست‌کم یک‌سوم از کل موارد سرطان‌ها دخالت داشته باشند.
بهادری عنوان داشت: شیوع بالای سرطان‌های مری و معده در مناطقی که از غذاهای نمک‌سود، دودی ( برنج و ماهی‌دودی ...) و نیتراتی( سوسیس، کالباس...) استفاده می‌کنند مشاهده می‌شود.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان بیان داشت:   دریافت بالای نمک و نیترات و ترکیبات موجود در دود، از دسته عوامل خطر بروز این سرطان‌ها به شمار‌ می‌رود و همچنین چاقی، شیوه غلط زندگی، بی‌تحرکی، رژیم غذایی، فاقد سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل، ماهی و ماکیان در ایجاد و پیشرفت سرطان‌های سینه و روده نقش موثری دارند.
وی بابیان اینکه آیا رژیم‌های پرچرب با سرطان ارتباطی دارند گفت: دریافت مقادیر زیادی چربی باعث افزایش احتمال خطر سرطان روده، سینه و کلیه شده و رژیم‌های پرچرب به‌خصوص با منشا حیوانی مثل گوشت قرمز، تخم‌مرغ، محصولات لبنی با مقادیر بالایی چربی و کلسترول خطر بروز انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهند.
بهادری بیان کرد: بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که دریافت بالای چربی به‌خصوص در زنان یائسه احتمال بروز سرطان سینه را افزایش داده و در مقابل، کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع مثل انواع غذاهای حیوانی، کره، لبنیات پرچرب، کله‌پاچه و گوشت‌های قرمز خطر ابتلا به سرطان‌ها را کاهش می‌دهند.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تاکید کرد: برای پیشگیری از انواع سرطان‌ها باید از خوردن گوشت‌های سوخته یا زغال شده و همچنین ماهی سوخته پرهیز کرد، زیرا کباب کردن و پختن زیاده از حد این غذاها ترکیباتی می‌سازد که برخی از آن‌ها ممکن است سرطان‌زا باشند.
بهادری برای کاهش خطر بیماری‌های بدخیم چندین راهکار را توصیه کرد که می‌توان به دریافت کافی مایعات، کاهش مصرف چربی، همچنین افزایش مصرف غذاهای دارای فیبر مانند نان‌های تهیه‌شده از دانه کامل و غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها و میوه‌های  تازه، مصرف روزانه انواع مختلف سبزی‌ها و میوه‌ها اشاره کرد.
وی افزود: ورزش، تحرک کافی، پرهیز از چاقی و حفظ وزن نرمال، طبخ صحیح غذاها و پرهیز از مصرف زیاد غذاهای سرخ‌شده و کبابی از عوامل مهم پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

انتهای پیام/س.غ- ۳۰۳۰