عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مسئول بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم: در شهرستان دیلم ۵۲ نوزاد با کم‌کاری تیروئید نوزادی شناسایی شده است

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم؛ زینب دهداری افزود: بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان در بدو تولد هیچ علامت بالینی نداشته و در صورت تشخیص به‌موقع در روزهای اولیه زندگی به‌طور موثری قابل‌درمان است.
وی تصریح کرد: این نوزادان همگی تحت مراقبت، درمان و پیگیری قرارگرفته و از عقب‌ماندگی ذهنی نجات یافتند.
دهداری اظهار داشت: بیماری در ۴۳ نوزاد به‌صورت گذرا بوده و تا حدود ۳ سالگی تحت درمان، مراقبت و پیگیری بودند که بعد از انجام آزمایش‌های تکمیلی، دارو قطع شده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۱ کودک بالای ۳ سال، دائمی تشخیص داده‌شده و تاکنون در حال دریافت دارو هستند اضافه کرد: سال ۹۹ با توجه به شیوع بیماری کرونا مراجعه به مراکز و نمونه‌گیری با مشکلاتی مواجه بود که با مداخله، آموزش و راهکارهای ویژه به هر منطقه، غربالگری به صورت مطلوب و استاندارد ادامه یافت و ۳۷۴ نوزاد در ۹ ماهه اول سال ۹۹ غربالگری شدند.
دهداری عنوان داشت: حدود ۹۳ نوزاد به دلیل داشتن شرایط خاص، مجدد مورد آزمایش قرارگرفته که ۲ بیمار در این غربالگری‌ها شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: برق شادی چشمان هزاران کودک که از عقب‌ماندگی ذهنی جان سالم به در برده‌اند روشنایی‌بخش این مسیر خواهد بود.
انتهای پیام/م.ب-۳۰۶۰