عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه: بیش از یک‌سوم موارد سرطان قابل پیشگیری و یک‌سوم دیگر به‌شرط تشخیص زودهنگام درمان‌پذیر هستند

زهره گره در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: در سایه خود مراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثربخشی روش‌های تشخیصی و درمانی سرطان‌ها درمان‌پذیرتر هستند.
کارشناس بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه در تعریف بیماری سرطان اظهار داشت: در همه انواع سرطان، برخی از سلول‌های بدن بدون توقف شروع به تقسیم شدن می‌کنند و به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابند.
وی توضیح داد: هنگامی که سرطان بروز می‌کند سلول‌ها بیش‌ازپیش غیرطبیعی شده و سلول‌های پیر و آسیب‌دیده هنگامی که باید بمیرند و سلول‌های جدید شکل گیرند زنده می‌مانند. این سلول‌های اضافی می‌توانند بدون توقف تقسیم شده و ممکن است منجر به تشکیل تومورها شوند.
گره افزود: تومورهای سرطانی بدخیم می‌توانند به بافت‌های مجاور گسترش یافته یا حمله کنند. علاوه بر این، برخی از سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق خون یا سیستم لنفاوی به نقاط دوردست بدن سفر کرده و تومورهای جدیدی را به دور از تومور اصلی تشکیل دهند.
وی بیان داشت: برخلاف تومورهای بدخیم، تومورهای خوش‌خیم به بافت‌های مجاور گسترش نمی‌یابند. بااین‌حال، تومورهای خوش‌خیم در برخی موارد ممکن است بسیار بزرگ باشند ولی اگر برداشته شوند، معمولاً دوباره رشد نخواهند کرد درحالی‌که تومورهای بدخیم ممکن است دوباره رشد کنند.

علائم هشدار و عوامل خطر در سرطان را بشناسیم


زهره گره با اشاره به عوامل خطر مربوط با سرطان اظهار داشت: داشتن سبک زندگی ناسالم شامل چاقی، افزایش وزن، رژیم غذایی نادرست، مصرف زیاد نمک، گوشت قرمز و چربی، مصرف کم میوه و سبزی‌ها،کم‌تحرکی و استعمال سیگار می‌تواند باعث بروز سرطان شود.
وی گفت: ابتلا به سایر بیماری‌ها شامل عفونت‌های مزمن مانند هپاتیت B و C، ایدز و ابتلا به عفونت ویروس پاپیلوم(HPV) از سایر عوامل شایع بروز سرطان است.

نشانه‌های بروز سرطان بسته به ناحیه‌ای که اتفاق می‌افتد متفاوت است


گره اظهار داشت: نشانه‌ها و علائم سرطان بستگی به نوع سرطان، ناحیه‌ای که اتفاق می‌افتد و یا بخشی که پخش می‌شود دارد. کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه شماری از نشانه‌های سرطان را برشمرده و گفت: تغییر در عادات روده و مثانه، گلودردی که بهبود نمی‌یابد، خونریزی یا ترشحات غیرعادی، وجود توده در پستان، بیضه‌ها یا دیگر نقاط بدن، سوءهاضمه یا مشکل در بلع، تغییر واضح در اندازه، رنگ، شکل یا ضخامت زگیل یا خال، سرفه کردن یا گرفتگی صدا می‌تواند نشانه بروز سرطان در بدن باشد.
وی تاکید کرد: نشانه‌هایی مانند کاهش وزن غیرمنتظره یا از دست دادن اشتها، نوع جدیدی از درد در استخوان‌ها یا سایر قسمت‌ها متفاوت با دردهای قبلی، خستگی مداوم، حالت تهوع و استفراغ، تب‌های درجه پایین غیرمنتظره و تکرار عفونت‌هایی که با درمان از بین نمی‌روند می‌تواند هشداری برای احتمال ابتلا به سرطان باشند.

شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران سرطان پوست، پستان و معده است


گره اظهار داشت: شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران سرطان پوست، پستان و معده است که به تفکیک جنس در مردان پوست و در زنان پستان است.
وی گفت: به همین منظور پویش ملی مبارزه با سرطان از تاریخ لغایت ۷ بهمن با شعار "سرطان قابل‌پیشگیری و درمان است با خود مراقبتی و امید " تعیین‌شده و هدف آن افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل‌پیشگیری بودن سرطان و شیوه‌های آن، اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص سرطان ازجمله درمان‌ناپذیر بودن آن برگزار می‌شود.
گره در خصوص غربالگری سرطان بیان داشت: از سال ۱۳۹۵ غربالگری دو سرطان شایع پستان و دهانه رحم به‌صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان گناوه انجام می‌شود و در صورت شناسایی بیماران دارای علائم و نشانه‌های مثبت در غربالگری به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند.
کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: زنان رده سنی ۳۰ تا ۶۹ سال می‌توانند از خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان و زنان ۳۰ تا ۵۹ سال جهت انجام غربالگری رایگان سرطان دهانه رحم می‌توانند به مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش این شبکه مراجعه و از خدمات رایگان بهره‌مند شوند.
انتهای پیام/ ک.آ- ۳۰۸۰