در سال جاری؛ ۴۳ نفر جان خود را در جاده های مواصلاتی جهرم از دست داده اند - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
محور جهرم به سیمکان بعد از محور جهرم به شیراز بیشترین تلفات جانی را در شهرستان داشته است. سرعت بالا و حضور موتورسیکلت به ترتیب مهم ترین عامل در تصادفات جاده ای و شهری است.
به گزارش وبدا جهرم؛ دکتر محمد رضا خوشرو، رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ جهرم اظهار داشت: در ۹ ماه گذشته، ماموریت های اورژانس بدون افزایش تعداد پایگاه های اورژانس نسبت به سال های گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. از شروع سال ۹۹ تا کنون ۱۱۵۴۱ ماموریت انجام گرفته که ۴۰۰۳ مورد آن مربوط به ماموریت های جاده بوده است.
وی در ادامه افزود: در ماموریت های جاده ای صورت گرفته، ۷۱۰ مورد تصادف گزارش شده است که ۱۰۳۸ مورد مصدوم و ۴۳ فوتی بر جای گذاشته است.
به گفته وی، درسال جاری ۵۰ درصد تصادفات صورت گرفته در محور جهرم به شیراز رخ داده است که بیشترین آن به ترتیب به علت واژگونی ماشین، واژگونی موتورسیکلت، برخورد ماشین با موتور سیکلت و برخورد ماشین با ماشین بوده است. سرعت بالا علت اصلی تصادفات در این محور است. درسال های قبل از دوبانده شدن این جاده بیشترین نوع تصادف، برخورد رخ به رخ ماشین بود. کنترل سرعت در این محور می تواند تاثیر شگرفی در کاهش تصادفات و فوتی های ناشی از آن داشته باشد.
وی گفت: متاسفانه بالاترین شدت تصادفات در ۹ ماه گذشته مربوط به محور جهرم به سیمکان بوده است؛ در۳۴۳ مورد تصادف محور جهرم به شیراز، ۱۸ نفر و در۱۰۷ مورد تصادف محور جهرم به سیمکان ۹ نفر جان خود را از دست داده اند.
وی درباره علت بالا بودن تلفات جانی در محور جهرم به سیمکان گفت: دوبانده نبودن این محور و برخورد رخ به رخ دو ماشین علت اصلی تصادفات در این جاده به حساب می آید.
وی تصریح کرد: پیش از این بالاترین شدت تصادف در محور جهرم به لار اتفاق می افتاد. حساس شدن مردم و مدیریت بهتر نسبت به این محور و حضور بیشتر مامورین راهنمایی و رانندگی موجب شده است که شدت تصادفات در محور جهرم به لار کاهش یابد.
دکتر خوشرو تاکید کرد: لازم است برای جلوگیری از تصادفات و کشته های ناشی از آن درمحور جهرم به سیمکان تدابیر و برنامه های موثر اتخاذ و اجرا گردد.
دکتر خوشرو با اشاره به تصادفات شهری در ۹ ماه گذشته در جهرم گفت: ۱۰۵۲ ماموریت برای تصادفات شهری انجام گرفته که این تصادفات، ۱۴۳۴ مصدوم و ۲۰ فوتی برجای گذاشته که بیشترین تصادفات به ترتیب به علت برخورد ماشین با موتورسیکلت، واژگونی موتورسیکلت، برخورد ماشین با ماشین و برخورد موتورسیکلت با موتورسیکلت بوده است.
وی بیان کرد: این درحالیست که در مدت مشابه سال گذشته در تصادفات شهری ۸ نفر جان خود را از دست دادند. در سال جاری ۱۵ نفر از فوتی ها راکبین موتورسیکلت بوده اند که ۱۳ نفر از آنان دربرخورد با ماشین و دو نفر در اثر واژگونی جانشان را از دست دادند.
وی در ادامه اضافه کرد: ۷۵ درصد فوت شدگان درتصادفات شهری از سرنشینان موتور سیکلت بوده اند. سرعت بالا، رعایت نکردن اصول ایمنی به خصوص استفاده نکردن از کلاه کاسکت و بی توجهی به قوانین راهنمایی رانندگی باعث می شود که در تصادفات شهری، سرنشین های موتور سیکلت آسیب بیشتر دیده و در نهایت منجر به فوت آنان شود.
وی بیان کرد: همچنین در ۵۰ درصد تصادفات جاده ای موتور سیکلت حضور دارد که خود عامل مهم در ایجاد تصادفات است.
گزارش؛ مهسا مستعان
گزارش؛ مهسا مستعان