بازتولید امروزین پوشاک سنتی ایرانی چگونه است؟
پژوهش «چگونگی بازتولید امروزین پوشاک سنتی ایرانی با مطالعهای در صنعت مُد و لباس کشورهای شرق آسیا» در پژوهشکده هنر، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، با تحقیق و نگارش دکتر بهروز روستاخیز به پایان رسید.
این پژوهش، با درنظرگرفتن صنعت تولید پوشاک سنتی بهعنوان صنعتی خلاق و فرهنگی، روشهای تقویت زنجیره ارزش در بخشهای مختلف چرخه بازتولید لباس سنتی (طراحی، تولید، توزیع و مصرف) را در یک چارچوب سیاستگذاری فرهنگی کارآمد، تشریح کرده است. در این تحقیق تلاش شده است تا با بهرهگیری از تجارب کشورهای شرق آسیا، طرحی برای بازتولید مدل بومی «بازتولید امروزین پوشاک سنتی ایرانی» به دست آید.
بهروز روستاخیز، پژوهشگر این اثر، از تجربیات کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، مالزی و اندونزی که در این حوزه موفقیتهایی دارند و توانستهاند در جریان پدیده جهانمحلیگرایی، پوشاک سنتی خود را به عنوان نمادی هویتی، تقویت کنند، بهره گرفته است.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد، موفقیت کشورهای یادشده از طریق عواملی محقق شده است از جمله: ارزشآفرینی هویتی و رسانهای، تکیه بر نظام آموزشی و پژوهشیِ بهروز و متناسب با نیازهای جهانی صنعت مد لباس، استفاده از روشهای تلفیقی برای تنوع آفرینی در طرح و قیمت، و متناسبسازی کاربرد لباسهای سنتی و لباسهای محلی با صنعت مد جهانی.