عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سفر به اصفهان؛ افزایش بیش از ۷۰۰ کد رشته در دانشگاه فنی و حرفه ای در دوسال اخیر/ روی کیفیت آموزش مهارتی باید جدی تر رفتار کنیم

دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در سفر به استان اصفهان ضمن بازدید از چند آموزشکده ، چند پروژه عمرانی را افتتاح کرد و در نشستی با روسای دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای استان اصفهان، با بیان این که در دوسال اخیر بالای ۷۰۰ کد رشته اضافه کردیم، گفت: روی کیفیت آموزش مهارتی باید جدی تر رفتار کنیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان اصفهان ، دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در سفر به استان اصفهان به همراه محسن دوازده امامی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان اصفهان از چند آموزشکده و همچنین دانشکده فنی شهید مهاجر بازدید و چند پروژه عمرانی را افتتاح کردند و در نشستی با روسای دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای استان اصفهان، با بیان این که در دوسال اخیر بالای ۷۰۰ کد رشته اضافه کردیم، گفت: روی کیفیت آموزش مهارتی باید جدی تر رفتار کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور  با بیان این که هدف اصلی ارتقای کمی و کیفی آموزش است که الزاماتی طلب می کند و سعی می کنیم این الزامات مختلف را فراهم کنیم، اظهار کردند: زیرساخت فضایی و عمرانی موضوعی مهم است.

دکتر صالحی عمران اظهار کردند: با وجود منابع مالی بسیار کمی که وجود دارد سعی کردیم کلیه پروژه ها را فعال نگه داریم دفتر عمرانی و فنی هم تلاش کرده این حوزه را فعال نگه دارد در کنار آن تجهیزات را بعنوان یکی از الزامات و ملزومات اصلی ارائه آموزشهای فنی و حرفه ای دیدیم.

وی افزود: از افزایش بودجه دانشگاه در سال گذشته خبر داد و گفت: امیدواریم امسال هم این افزایش در بودجه ۱۴۰۰ پایدار شود که بتوانیم ۳۴۰۰ کارگاه و آزمایشگاهی که وجود دارد را تجهیز کنیم؛ البته با وجود این بودجه ها بایستی بخشی از ارتقای کارگاه ها و آزمایشگا ها توسط صنعت و واحدهای تولیدی صورت بگیرد، در استان اصفهان باوجود واحدهای کوچک و بزرگ اقتصادی و صنعتی کارگاهی با توجه به طرح برند ملی و محصولات ملی مورد توجه قرار بگیرد.

سیستم آموزش دانشگاه فنی و حرفه ای باید دوگانه باشد

دکتر صالحی عمران تاکید کرد: اعتقاد دارم سیستم آموزش باید سیستم دوگانه باشد یک بخشی داخل دانشگاه یک بخشی داخل صنعت باشد همه جای دنیا هم این گونه است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این که هیات علمی هم یکی از ستونهای آموزش مهارتی است که سهمیه ها بسیار محدود است، گفت: امسال حدود ۸۰  عضو هیات علمی جذب داشتیم..

افزایش بیش از ۷۰۰ کد رشته در دانشگاه فنی و حرفه ای در دوسال اخیر

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص تعداد کد رشته های این دانشگاه، بیان کرد: وزارت علوم سخت گیریهای خود را دارد ،در مرحله آمایش و ساماندهی آموزش عالی هستیم، در دوسال اخیر بالای ۷۰۰ کد رشته اضافه کردیم، وی با بیان اینکه باید مبتنی برآمایش عمل کنیم گفت : رشته هایی که داوطلب و بازار کار ندارد حتما باید تعطیل کنیم و رشته های تازه ای که حتما برای آنها بازار کار وجود دارد و  توجیهات منطقی  و مستندات داشته باشد را افزایش دهیم.

وی اذعان کرد: به هر حال سیاست وزارت علوم و سیاست کشور بر توسعه آموزش مهارتی است اما الزاماتی هم طلب می کند؛ کارگاه ، مربی و استاد و تجهیزات می خواهد نمی شود بدون اینها آموزش مهارتی داشته باشیم آموزش مهارتی بدون کیفیت را پذیرا نخواهیم بود.

روی کیفیت آموزش مهارتی باید جدی تر رفتار کنیم

دکتر صالحی عمران با اشاره به این که اشتیاقی به توسعه کمیت آموزش  مهارتی بدون این که تاثیری در رشته ها وجود داشته باشد را ندارم گفت:دانشجویان و خانواده ها باید انگیزه پیدا کنند اگر می خواهیم در آینده آموزش مهارتی بیشتری باشد حتما روی کیفیت آموزش مهارتی باید جدی تر رفتار کنیم و این سیاست هست و می دانم که آموزشهای مهارتی چه الزاماتی طلب می کند.

وی با بیان این که تعداد آموزشکده های ما بسیار زیاد است امسال حدود ۷۹ هزار پذیرش داشتیم، تاکید کرد: کیفیت، اصل اساسی در آینده آموزشهای مهارتی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به سیستم آموزش که امسال بصورت مجازی بود، تصریح کرد: تاکید کردیم که خلاقیت و نوآوری ها را باید به استانها داد تا بتوانیم آموزش مجازی را ادامه دهیم اگر شرایط کرونا  ادامه پیدا کند آموزش مجازی را ادامه خواهیم داد و حتما آموزش بصورت ترکیبی خواهد بود.

وی ادامه داد: آموزش مجازی مزایا و معایبی دارد برای انتقال شایستگی و مهارتها باید از این سیستم استقبال کرد دانشگاه هم  علیرغم گرفتاریهای زیاد موفق بوده با این حال چالشهایی هم بوده است، اما کم و بیش باید با رعایت پروتکل ها، آموزشهای مهارتی با حضور دانشجو  هم اتفاق بیفتد.

دکترصالحی عمران با اشاره به این که خیرین نقش مهمی در دانشگاه فنی و حرفه ای دارند، بیان کرد: تصویر روشنی از آینده باید وجود داشته باشد همه مشتاق آموزش مهارتی هستیم، سیاست روی آموزش کمی نیست.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در سفر به اصفهان به همراه محسن دوازده امامی رئیس دانشگاه فنی و حرفه استان اصفهان از آموزشکده فنی دختران نجف آباد، آموزشکده دختران اصفهان، آموزشکده فنی پسران شماره ۲اصفهان (سروش) و همچنین کارگاه های دانشکده فنی شهید مهاجر بازدید و تعدادی از پروژه های عمرانی از جمله زمین چمن، خوابگاه متاهلین، موتور خانه بخار رستوران دانشکده مهاجر و سالن ورزشی آموزشکده سروش را افتتاح کردند.