عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

بازدید کارگروه یاوران تولید ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آلاروق اردبیل از پروژه جنگل کاری شده با گونه ارس در منطقه کندرق خلخال

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل روز شنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۹ کارگروه یاوران تولید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با حضور دکتر رستمی کیا، به همراه  کارشناسان پهنه و مروجین کشاورزی و منابع طبیعی مرکز خدمات کشاورزی هشتجین از پروژه جنگل‌کاری ارس در شرایط دیم منطقه کندرق خلخال بازدید کردند.

در این بازدید دکتر رستمی کیا به اهمیت و ضرورت استفاده از گونه ارس در برنامه‌های جنگل‌کاری و احیاء عرصه‌های جنگلی تخریب شده استان اشاره کرد و گفت: با توجه به وسعت و اهمیت این گونه در استان به لحا­ظ حفظ آب و خاک، احیای رویشگاه­ها­ی این گونه از طریق نهال‌کاری و بذرکاری اهمیت زیادی دارد. ا ین درخت بسیار مقاوم به خشکی است (بطوریکه قادر است ۵ تا ۶ ماه بدون نیاز به آب، فصل خشک را تحمل کند)، سرما و دیر زیستی طولانی در بین گونه ­های جنگلی بومی استان است که به ندرت می­ توان پایه ­ای یافت که به دلیل ضعف فیزیولوژیکی و یا آفت‌زدگی، خشکیده باشد و به‌راحتی می‌توانند شرایط بسیار سخت رویشگاهی از قبیل دامنه‌های سنگی، سنگلاخی و آهکی در شیب‌های بسیار تند را تحمل نماید، نقش بسیار مهمی در تثبیت بستر دامنه‌ها، پایداری خاک، جلوگیری از فرسایش و تخریب خاک در مناطق کوهستانی دارند.

در ادامه مهندس دولت محمدی در مورد مراحل جمع‌آوری بذر، مراحل مختلف تیمار بذر و کاشت بذور تیمار شده در بستر خزانه جهت تولید نهال دانه رست توضیحاتی ارائه کرد. در انتهای برنامه گروه یاوران تولید از جنگل‌کاری انجام شده در منطقه کندرق خلخال بازدید کردند.