عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

جراح و متخصص استخوان و مفاصل: التهاب مفصل شایعترین علت خشکی مفاصل

برخی به غلط بر این باورند که اگر نتوانند به هر دلیلی مفصل خود را حرکت دهند دچار خشکی مفاصل شده اند در حالیکه واقعیت چیز دیگری است، به گفته جراح و متخصص استخوان و مفاصل در دانشگاه علوم پزشکی فسا عدم حرکت مفصل یا مفاصل به هر دلیلی دال بر خشکی مفاصل نیست .

به گزارش وب دا فسا؛ دکتر علی آزاد گفت: خشکی مفاصل زمانی اتفاق می افتد که فرد نمی تواند مفاصل خود را به راحتی حرکت دهد و احساس میکند که انعطاف مفصل کم شده است.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات فرد به علت فلج عصبی یا عضلانی قادر به حرکت دادن یک مفصل نیست و یا در انجام حرکت آن ضعف دارد ولی فرد دیگری می تواند مفصل او را کاملا در تمام جهات حرکت دهد. به عبارت دیگر حرکت اکتیو یا فعال مفصل مشکل دارد ولی حرکت پاسیو آن بی عیب است. این وضعیت را خشکی مفصلی نمیگویند .

دکتر آزاد گفت: گاهی اوقات محدودیت حرکت مفصل به دلیل درد است و شخص به دلیل درد مفصل از حرکت دادن آن اجتناب میکند در این حالت فرد نباید بگوید که دچار خشکی مفصلی شده است البته در بسیاری از موارد خشکی واقعی مفصلی همراه با درد است که در این موارد حتی با رفع درد هم نمیتوان مفصل را به خوبی حرکت داد.

به گفته این پزشک ارتوپد در خشکی مفاصل شخص بعد از رفع کامل درد مفاصل حتی به کمک افراد دیگر قادر به حرکت کامل مفاصل نیست.

جراح و متخصص استخوان و مفاصل در دانشگاه علوم پزشکی فسا شایعترین علت خشکی مفصل را آرتریت (التهاب مفصل) عنوان کرد و گفت: آرتروز یا استئوآرتریت، روماتیسم مانند آرتریت روماتوئید، تب روماتیسمی، اسپوندیلیت انکیلوزان، بیماری های متابولیک مانند نقرس و نقرس کاذب، عفونت های مفصلی مانند عفونت های چرکی و عفونت سلی و تومورهای داخل یا اطراف مفصل از دیگر علل خشکی مفاصل به شمار میروند.

وی اضافه کرد: وقتی که بیمار به هر دلیلی نتواند مفصل خود را برای طولانی مدت حرکت دهد بافت های نرم اطراف آن مانند عضلات، تاندون ها، رباط ها و کپسول مفصلی کوتاه میشوند و خاصیت کشسانی و انعطافی آنها کمتر میگردد .

به گفته این ارتوپد، حرکت ندادن طولانی مدت هر مفصلی به هر علت میتواند موجب خشکی مفصل شود .

دکتر آزاد بیان کرد: خشکی مفصلی در ابتدا ممکن است در شروع حرکت باشد. بطور مثال وقتی بیمار صبح از خواب برمیخیزد ممکن است احساس کند بعضی مفاصل او خشک هستند ولی بعد از چند دقیقه حرکت کردن بتدریج حرکت آنها روان تر میشود .

این متخصص ارتوپد ادامه داد: گاهی هم ممکن است بیمار احساس کند بعد از یک مدت طولانی نشستن وقتی میخواهد بایستد زانوانش خشک هستند ولی بتدریج و با مدتی راه رفتن بتدریج نرمتر میشوند، این حالات در آرتروز و در روماتیسم مفصلی بیشتر دیده میشوند، معمولا با پیشرفت بیماری این خشکی دائمی میشود .

وی اظهار کرد: درمان خشکی مفصلی برحسب علت بوجود آورنده آن و اینکه چه مدتی از شروع آن گذشته است متفاوت است اما صرفنظر از علت خشکی مفصل، به عنوان اولین قدم درمانی میتوان با انجام نرمش های کششی تا حدی دامنه حرکتی مفصل را بهبود داده و احتمالا نیاز به جراحی را مرتفع کرد، با این حال بسیاری از بیماران نیاز به عمل جراحی پیدا میکنند .