عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

چهارمین و پنجمین نشست از مرحله دوم دوره‌های توانمندسازی روسای مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، دکتر محسن محمدزاده معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی‌کاربردی از برگزاری موفق چهارمین و پنجمین نشست از مرحله دوم دوره توانمندسازی روسای مراکز آموزشی با عنوان«دانش و مهارت‌های لازم مدیریتی در مراکز آموزش علمی‌کاربردی» با حضور واحدهای استانی و مراکز آموزشی تحت نظارت دانشگاه در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر، تهران (شرق و غرب) در روزهای به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

در بخش اول این دوره دکتر حامد باقری رئیس مرکز امور مدرسین به تبیین شرایط، ضوابط و مقررات مدرسان علمی‌کاربردی پرداخت و با توجه به تاکید نظام آموزش‌های علمی‌کاربردی بر رفع نیاز بازار‌کار؛ مدرس ایده‌آل این نظام را مدرسی دانست که بتواند تجربیات شغلی خود را به دانشجویان انتقال دهد.

وی در ارتباط با رعایت ضوابط و مقررات مدرسان بر رعایت سق ف‌تدریس مجاز برای دروس نظری، عملی(آزمایشگاهی یا کارگاهی)، حضور مدرسان در اجرای دقیق و کامل ساعات کاربینی و کارورزی، پوشش کامل سرفصل‌ها و عدم دراختیار گذاردن نام کاربری و کلمه عبور مدرس به غیر، انعقاد قراداد تدریس در شروع نیمسال تحصیلی و پرداخت کامل حق التدریس در موعد مقرر و نیز تسلط روسای مراکز آموزشی بر ضوابط ذیربط و نظارت بر حسن اجرای کامل آن‌ها، تاکید کرد.

درادامه مبحث مدرسان علمی‌کاربردی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر موسوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی توضیحات جامع و کاملی در ارتباط با مدیران و مدرسان گروه معارف و فرآیند جذب مدرسان ذیربط، نظارت بر محتوا، منابع و کتب مرتبط و نیز نحوه اجرای دروس معارف ارائه کرد.

سپس صنعتی معاون آمورشی و پژوهشی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن تشریح فرآیند جذب و سامانه جام اظهار داشت: جذب مدرسان گروه معارف صرفاً از طریق فراخوان سراسری و اجازه تدریس نیز براساس دروس درج شده در مجوز تدریس انجام می‌شود.

همچنین ضرورت گذراندن دوره تربیت ‌مدرس برای این گروه از مدرسان برای دریافت یا تمدید مجوز تدریس و نیز آشنایی کامل روسای مراکز با ضوابط و مقررات مدرسان به منظور هدایت امور ذیربط را از نکات قابل توجه و مهم این بخش، برشمرد.

در ادامه قامشلو معاون دفتر گسترش دانشگاه جامع علمی کاربردی در تشریح فرآیند‌های دفتر گسترش و سامانه MIS، به تبیین نظام علمی‌کاربردی، دانشگاه جامع و اصول حاکم بر این نظام و تفاوت ماهوی این نظام با سایر آموزش‌های رایج دانشگاهی پرداخت و یکی از ویژگی‌های بارز دوره‌های علمی‌کاربردی را شغل‌محور بودن آن‌ها اعلام داشت و هدایت ظرفیت‌های کشور به سمت دانشگاه، برند‌سازی مراکز آموزشی و نیز آغاز طرح آمایش آموزش‌های عالی علمی‌کاربردی و ضرورت مشارکت فعال مراکز و واحد‌های استانی در اجرای آن را مورد تاکید قرار داد.

سپس دکتر زهیری کارشناس دفتر گسترش دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز توضیحات کاملی در ارتباط با سامانه‌جامع‌گسترش، استانداردهای آموزشی و فرآیند کامل تایید، تصویب و صدور مجوز دوره‌ها، ارئه کرد.

در ادامه خانم یوشی در چهارمین بخش از این نشست، به شرح کامل مسائل اداری- تشکیلاتی و اساسنامه مراکز آموزشی، ماهیت، ارکان و تعاریف مراکز در بخش‌های دولتی، عمومی و غیردولتی، ساختار اداری مراکز و رابطه دانشگاه با آن‌ها، ماهیت حقوقی و فرآیند ثبت مراکز غیر‌دولتی توسط ساز و کارهای دفتر حقوقی و وظایف و اختیارات روسای مراکز طبق مواد مندرج در اساسنامه پرداخت.

در پایان این دوره نیز مهندس جمالزاده معاون مطالعات برنامه های آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن ارائه توضیحات جامعی پیرامون مطالعات تطبیقی در خصوص انواع آموزش‌های رسمی و غیر‌رسمی در ایران و سایر کشورها و الگوی تدوین برنامه درسی در نظام‌های مختلف آموزشی؛ به ویژگی‌های مشخص برنامه‌های درسی در نظام آموزش مهارتی در این دانشگاه پرداخت و محورهای اصلی آن را نیازسنجی آموزشی بر اساس شناسایی مشاغل، طراحی و اجرای آموزش و در پایان تدوین برنامه و برنامه‌ریزی برای خروجی سیستم با توجه به نیاز اولیه، عنوان کرد.

وی اظهار داشت: مهمترین تفاوت برنامه‌های درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی با محوریت شغلی در دانشگاه های رایج این است که۶۰ درصد از برنامه‌ها بصورت عملی و صرفا" ۴۰ درصد بصورت نظری طراحی و تدوین شده‌اند.

گفتنی است معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرد: در این دوره به منظور بهره‌برداری بهتر و بیشتر روسای مراکز، تریبی اتخاذ شد تا لینک فایل‌های صوتی- تصویری نشست‌ها به مدت یک هفته کاری از تاریخ برگزاری، در اختیار روسای مراکز آموزشی ذیربط قرار گیرد.