عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

نشست هم اندیشی توسعه بین المللی آموزش های علمی کاربردی در شمال شرق برگزار شد

به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان خراسان رضوی، نشست هم اندیشی توسعه بین المللی آموزش های علمی کاربردی با حضور دکتر دلاور مدیرکل دفتر همکاری های بین المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر تشکری رئیس واحد استانی خراسان رضوی و سرکنسول تعدادی از کشورهای همسایه، دکتر بهشتی مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور و با دعوت از سرکنسول کشورهای ترکیه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و عراق با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در محل هتل پردیسان مشهد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی، ضمن خوشامد گویی به میهمانان و مدعوین در خصوص فعالیت ها و مراکز آموزش علمی کاربردی استان خراسان رضوی و امکانات و ظرفیت های موجود آن برای توسعه آموزش های علمی کاربردی در بخش بین الملل صحبت کرد و گفت: با توجه به اهمیت توسعه بین المللی آموزش های علمی کاربردی و وجود مراکز توانمند و دارای ظرفیت جذب دانشجوی خارجی و وجود کنسولی بسیاری از کشورها در این شهر این جلسه هم اندیشی را برای اهتمام بیشتر به توسعه بین المللی آموزش های علمی کاربردی و رایزنی و مشورت با سرکنسول های تعدادی از کشورهای همسایه خصوصا همجوار با استان خراسان رضوی برای تبادل نظر در این خصوص برگزار شد.

در ادامه مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل دانشگاه جامع علمی کاربردی با تشرح فعالیت های این دانشگاه در خصوص آموزش های مهارتی و کاربردی گفت: ما هم اکنون دارای ۶۳۷ مرکز آموزش علمی کاربردی در کشور و جمعیت دانشجویی فعال ۲۵۰ هزار نفری هستیم که آموزش های دانشگاه را فرا می گیرند. آموزش های این دانشگاه به صورت ۷۰ درصد عملی و ۳۰ درصد نظری ارائه می شود و مراکز نیز موظف هستند براساس اساسنامه دارای محیط واقعی کار باشند.

وی در ادامه گفت: بسیاری از خصوصیات دانشگاه جامع علمی کاربردی متمایز از سایر نظام های آموزشی کشور است چرا که متولی آموزش های عالی مهارتی و کاربردی کشور است. دولت نیز بخش های خصوصی و عمومی را تشویق می کند تا پشتیبان آموزش های علمی کاربردی باشند. این دانشگاه هم چنین در چهار گروه آموزشی صنعت،کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر برای دوره های مقطع دار دانشجو می پذیرد و در کنار آن متولی دوره های کوتاه مدت نیز است تا کسانی که نیاز به آموزش های کوتاه مدت دارند نیز آموزش دهد. البته این دوره ها دارای گواهینامه معتبر است. همچنین برای تخصصی تر کردن آموزش ها، دانشگاه اقدام راه اندازی دفتر تولید محتوا و دفتر آموزشهای آزاد کرده است که خصوصا در ایام شیوع کرونا و برگزاری مجازی کلاس ها به دانشجویان کمک می کند.

دکتر دلاور در خصوص دانشجویان بین المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز گفت: از آغاز تاسیس این دانشگاه تاکنون دانشجویانی خصوصا از کشورهای افغانستان با حدود ۷۸۷ نفر، عراق حدود ۱۷۵، پاکستان ۱۸ نفر و کشورهای دیگر از این دانشگاه دانش آموخته شده اند که الیته اکثریت این دانشجویان مقیم ایران بوده اند اما در سال های اخیر با مجوز وزارت عتف و مرکز آموزش علمی کاربردی کوشا تهران، قند کرج، و سیتی سنتر اصفهان مجوز جذب دانشجوی خارجی گرفته اند و می توانند دانشجویان خارجی را با ویزای تحصیلی بپذیرند و مرکز آموزش علمی کاربردی کیش نیز مراحل اداری بین المللی شدن را طی می کند. در روزهای اخیر نیز از تعدادی از مراکز آموزش علمی کاربردی مشهد که متقاضی جذب دانشجوی خارجی هستند بازدید داریم تا مراکز دارای ظرفیت و امکانات و دارای شرایط مناسب را برای طی مراحل اداری معرفی کنیم.

وی ادامه داد: ما تاکنون موفق شدیم ۲۸ تفاهم نامه همکاری در زمینه آموزش دانشجویان، مدرسان، تبادل مدرس و دانشجو و دوره های کاربینی و کارآموزی با کشورهای آلمان، اتریش، کره، چین، اقلیم کردستان و تعدادی کشور دیگر امضا کنیم که تفاهم نامه همکاری با کشور آلمان هم اکنون در مرحله اجرا و اعزام دانشجو برای دوره های کارورزی به این کشور است و از آنجا که ما سیستم آموزش علمی کاربردی کشور آلمان را در دانشگاه نیز دنبال می کنیم توانستیم زودتر مراحل اجرایی ان را به انجام برسانیم.

مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه بیان کرد: در خصوص شبکه رشد و فناوری و شتابدهنده ها اقدامات خوبی تحت لیسانس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام دادیم و حدود ۱۲ شبکه را ایجاد کردیم. یکی دیگر از موفقیت های این دانشگاه ایجاد ۱۶۲ مرکز نواوری در مراکز آموزش علمی کاربردی کشور است که البته ایده ال این دانشگاه این است که هر مرکز آموزش علمی کاربردی حداقل یک مرکز نوآوری است و تلاش داریم به سرانجام برسانیم چرا که حضور در بازارهای مورد نیاز از طریق پژوهش های کاربردی و توجه خاص به مراکز رشد و نوآوری است ما در این خصوص به طرح ها و ایده هایی که قابلیت اجرایی داشته باشد در ابتدا حدود ۵۰ میلیون وام بدون بهره اختصاص می دهیم.

همچنین دانشگاه جامع علمی کاربردی عضو کارگروه صلاحیت حرفه ای کشور که زیر نظر معاون اول رئیس جمهور فعالیت می کند نیز است تا بتوانیم موانع اشتغال را از دیدگاه آموزشی و بروکراسی اداری به حداقل برسانیم و بتوانیم ورکشاپ های بین المللی را نیز برگزار کنیم.

هدف این نشست با سرکنسول های کشورهای همسایه نیز برای این است تا بتوانیم در زمینه تبادل تجربیاتمان در حوزه آموزش های کاربردی و مهارتی به تبادل نظر بپردازیم زیرا استفاده از تجربیات باعث توسعه متوازن و هماهنگ منطقه می شود.

در ادامه سرکنسول پاکستان طی صحبت های با استقبال از فعالیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص آموزش های مهارتی با اشاره به دانشگاه اقبال پاکستان توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: پاکستان در زمینه انتقال تجربیات و همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی دارد و البته این امر به پیگیری و دیدارهای بیشتر مسئولان دانشگاه های دو کشور نیازمند است.

معاون کنسولی عراق نیز با اشاره به حضور دوهزار و پانصد دانشجوی عراقی در مشهد و حدود ۷ هزار دانشجو در ایران گفت:  ما نیز آمادگی همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی و دریافت و انتقال تجربیات حوزه آموزش های مهارتی و کاربردی را داریم.

در این نشست در خصوص نحوه هماهنگی، دیدار مسئولان دانشگاهی کشورها، دانشجویان با ویزای تحصیلی و مشکلات احتمالی آنها، بسته های آموزشی، پرتال بین المللی دانشگاه جامع علمی کاربردی، نشست های آتی هم اندیشی دانشگاه با سرکنسول های کشورها تبادل نظر شد.