عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه: مراقبین سلامت نقش موثری در کنترل کووید ۱۹ ایفا می‌کنند/ گزارش تصویری

عصمت حیدری در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: درصد بالایی از مبتلایان به کووید ۱۹ نیاز به خدمات سرپایی دارند و این خدمات را در مراکز خدمات جامع سلامت دریافت کرده‌اند.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: از ابتدای اعلام رسمی کووید ۱۹ در کشور بخش بهداشت در نقش پیشگیری و کنترل کووید ۱۹ فعالیت‌های زیادی را شروع کرده است که از آن جمله می‌توان به نشر مطالب آموزشی در جامعه و آموزش خانواده‌ها چه حضوری و چه غیرحضوری، پیگیری بیماران مبتلا و یا افراد مشکوک دارای علامت، مشاوره تغذیه و روان به این افراد اشاره کرد.
وی با اشاره به خدمات انجام‌گرفته در مراکز خدمات جامع سلامت بیان داشت: پیگیری خود اظهاری افرادی که از طریق سامانه salamat.ir وضعیت سلامتی خود را اعلام نموده‌اند و غربالگری جمعیت تحت پوشش خود از طریق سامانه ۴۰۳۰ تنها گوشه کوچکی از فعالیت کادر بهداشت است که نمی‌توان نقش پایه‌ای آن در کاهش موارد ارجاع به بیمارستان را نادیده گرفت.
حیدری اظهار داشت: در طرح شهید سلیمانی که به منظور کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور در شهرستان گناوه در جریان است ۱۱ تیم رهگیری متشکل از ۱۲۴ نیروی بسیج، ۲۲ مراقب سلامت، ۲۶۴ سفیر سلامت و ۱۵ رابط سلامت محله فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: از آغاز طرح در شهرستان گناوه هزار و ۳۸۴ فرد در معرض تماس نزدیک رهگیری شده و ۱۷۳ تست تشخیص سریع کووید ۱۹ از این افراد توسط مراقبین سلامت مراکز خدمات جامع سلامت انجام گرفت و ۲۱ مورد نیز به مرکز منتخب کووید ۱۹ معرفی شد، از این میان ۳۳ مورد بیمار جدید کووید ۱۹ شناسایی شد.
حیدری اظهار داشت: در طرح شهید سلیمانی به هزار و ۳۸۹ خانوار در خصوص پروتکل‌های بهداشتی، علائم بیماری و قرنطینه خانگی توسط همکاران ما در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان گناوه آموزش داده‌شده است.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: مرکز منتخب کووید ۱۹ در این شهرستان، مرکز بهداشتی درمانی سیدالشهداء است و توصیه می‌شود افرادی که دارای علائم هستند به این مرکز جهت انجام تست کووید ۱۹ مراجعه کنند.
وی افزود: تست تشخیص سریع کووید ۱۹ (رپید تست) استفاده‌شده در طرح شهید سلیمانی برای افرادی که در معرض تماس با افراد مثبت شناسایی‌شده با تست PCR بوده‌اند بکار رفته است تا با شناسایی و قرنطینه اطرافیان از انتشار بیماری توسط آنها جلوگیری شود.
عصمت حیدری با اشاره به وضعیت زرد شهرستان گناوه بیان داشت: خوشبختانه طی دو هفته گذشته تعداد مراجعات به بیمارستان این شهرستان بسیار کم شده است و نشان‌دهنده تلاش‌های نتیجه ‌بخش پرسنل بهداشت است.
وی افزود: جا دارد از مردم فهیم شهرستان گناوه که با رعایت پروتکل‌ها ما را در این امر یاری داده‌اند تقدیر و تشکر کنم.
نظارت مستمر بر صنوف توسط تیم‌های نظارتی در طرح شهید سلیمانی
سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: در طرح شهید سلیمانی ۲۰ تیم نظارتی متشکل از ۲۰ کارشناس بهداشت محیط، ۱۲۴ نیروی داوطلب بسیج و ۱۳ نیروی داوطلب از سایر ادارات شهرستان از صنوف در سطح شهر بازدید به عمل می‌آورند.
حیدری عنوان کرد: بازرسان بهداشت محیط تعداد ۶۳۴ بازدید از صنوف از ابتدای طرح تاکنون انجام داده‌اند و ۱۴۳ اخطاریه برای اماکن متخلف صادر کرده‌اند و ۱۸ صنف متخلف نیز پلمپ شده است.
وی افزود: در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی تعداد ۲۵۹ بازدید مشترک با تعزیرات، سازمان دامپزشکی، صمت و فرمانداری به همراه بازرسان بهداشت محیط این شبکه انجام شد.
عصمت حیدری ضمن تشکر و قدردانی از همکاری نیروهای بسیج اظهار داشت: تعداد ۶۸۴ بازدید نیز توسط نیروهای داوطلب بسیج انجام‌شده است.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه افزود: افزایش نظارت بر صنوف در تثبیت وضعیت زرد شهرستان گناوه از لحاظ شیوع ویروس کرونا و مهار بیماری کووید ۱۹ قطعاً موثر بوده است.

انتهای پیام/ ک.آ- ۳۰۸۰