عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

سلامت روانی اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی کرمانشاه غربالگری می‌شود


معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با اجرای طرح «دانشجو سلام» توسط اداره مشاوره و سلامت روان معاونت فرهنگی دانشجویی، سلامت روانی و اجتماعی تمام دانشجویان در دانشگاه در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹ غربالگری می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر محمدرضا غلامی افزود: شعار امسال سازمان بهداشت روانی «سلامت روان برای همه، سرمایه گذاری بیشتر، دسترسی بیشتر برای همه و همه جا» عنوان شده است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که جامعه ما تجربه حدود ۱۰ ماه از همه گیری ویروس کرونا را پشت سر گذاشته و شاهد شیوع بیشتر اضطراب، افسردگی، تنش های خانوادگی، تنهایی و بغض های فروخورده ناشی از سوگواری ها هستیم.

وی تصریح کرد: در این میان دانشجویان مانند سایر افراد جامعه تحت فشار موارد مذکور بوده و علاوه بر آن با چالش های آموزش دانشگاهی آنلاین هم روبرو هستند که ضرورت و اهمیت ارایه خدمات مشاوره ای و روان شناختی را بیش از پیش نشان می دهد.

او گفت: بر این اساس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان این معاونت با اجرای طرحی با عنوان دانشجو سلام اقدام به بررسی وضعیت فردی، خانوادگی و پایش سلامت روان دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی از طریق تماس تلفنی کرده است.

وی اضافه کرد: در این طرح که از اوایل آذرماه شروع شده است تمام دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی شامل دستیاری، دکتری، کارشناس ارشد و کارشناسی از طریق مصاحبه تلفنی مورد پایش قرار گرفته اند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: در این طرح علاوه بر بررسی وضعیت دانشجو و خانواده او از نظر ابتلا به ویروس کرونا و یا موارد فوت احتمالی و ارایه مشاوره تلفنی در این خصوص، مواردی از قبیل علایم اضطرابی، افسردگی و اختلالات تمرکز و حافظه نیز مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است.

دکتر غلامی افزود: در مرحله اول این طرح هزار و ۱۴۹ دانشجو بررسی و دانشجویان آسیب پذیر شناسایی شده و در روند درمان بصورت مشاوره تلفنی و حضوری قرار گرفته اند.

او گفت: علاوه بر آن در موارد خاص دانشجویان آسیب پذیر جهت پیگیری وضعیت تحصیلی به اساتید مشاور معرفی شده اند.

این طرح تا پایان غربالگری تمام دانشجویان دانشگاه ادامه خواهد داشت.