عمومی | دانشگاه علوم پزشکی گیلان

تاکید رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر تداوم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(وب دا)؛ دکتر ارسلان سالاری- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در جلسه بررسی آخرین وضعیت اجرایی گام چهارم غربالگری، مدیریت و کنترل کووید ۱۹ ، مزین به نام طرح شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی، با بیان خلاصه ی وضعیت کرونا دراستان گیلان ازاولین روزهای همه گیری، اظهار داشت: گیلان ازاولین استان های درگیر در کشور بود که تا کنون ۲۵۰۰۰ بیمار بستری و درمان شده اند و بیش از دوبرابراین تعداد به مراکز سرپایی مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفتند .

وی در ادامه از انجام ۷۰۰۰۰ تست کرونا در استان خبر داد و افزود: ۴۰۰ پزشک، ۴۰۰۰ پرستار و بیش از ۲۰۰۰ بهورز در بحران کرونا حضوری فعال داشتند که بیش از ۱۰۰۰ نفر بیمار و ۲۵۰ نفر نیز بستری شدند، ۳۰ شهید مدافع سلامت نیز به خیل عظیم شهادت پیوستند .

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بار بیماری تحمیل شده در استان و عدم پرداخت معوقات پرسنل از ۱۲ تا ۲۴ ماه، تصریح کرد: این امر موجبات بی انگیزگی پرسنل را فراهم کرده بود .

دکتر سالاری یادآور شد: به اذعان معاونان وزارت بهداشت و کارشناسان، در زیرساخت های بهداشت و درمان از میانگین کشوری عقب تر هستیم. بیمارستان هایی با قدمت ۵۰ تا ۱۰۰ سال، از حداقل ها محروم هستند .

وی با مروری بر پیگیری های انجام شده در خصوص پرداخت معوقات پرسنلی و تامین تجهیزات خاطرنشان کرد: بیش از ۸۵۰ قلم تجهیزات، ۱۴ دستگاه اکسیژن ساز، ۱۰۰ تخت و ونتیلاتور وارد چرخه سلامت استان شد که در این راستا، بیش از ۲۰ بیمارستان به دستگاه سونوگرافی و رادیولوژی مجهز و اغلب شهرهای استان از دستگاه سی تی اسکن برخوردار شدند .

دکتر سالاری، روزهای ابتدایی وضعیت کرونا در استان را به شرایط جنگ تشبیه کرد و گفت: شرایط بدی در مرکز آموزشی و درمانی رازی بعنوان سانتر درمان کرونا حاکم بود و برای معاونین و مدیران ارشد ستادی به جهت درگیر شدن با بیماری کرونا جانشین انتخاب شده بود، اما با همه ی این مشکلات و کمبود امکانات، توانستیم با استفاده از تمامی ظرفیت ها، از بحران عبور کنیم .

وی افتتاح بیمارستان های جدید الاحداث تالش و لنگرود را برای پوشش شرق و غرب گیلان، بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و اظهار داشت: در زمانی که مردم به خاطر همه گیری این ویروس منحوس، نمی توانستند بر سرمزار عزیزان خود حاضر شوند، سپاه، بسیج، روحانیت معظم، خیران و جهادگران وارد میدان شدند و خرید تجهیزات، گندزدایی معابر، حضور در بیمارستان و حتی کارهای خدماتی ، خدمت رسانی کردند .

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود، با برشمردن بیانات مقام معظم رهبری برای اغنای افکار عمومی، اتخاذ تصمیمات قاطعانه و استفاده از ظرفیت خیرین، مردم و نظرات کارشناسی ستاد کرونا و حوزه وزارت بهداشت، اذعان داشت: با شروع طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که برمبنای محله محور و خانواده محور کلید خورده است، خوشبختانه شاهد کاهش این بیماری و کاهش مرگ ومیر در کشور هستیم .

۸۰ درصد پیشرفت طرح حاج قاسم سلیمانی در استان

وی ادامه داد: برای انجام این طرح بودجه ای تعلق نگرفت اما تاکنون برای تهیه تب سنج، تجهیزات و بسته های معیشتی ، ۵ میلیارد هزینه شده است و خوشبختانه با تشکیل کمیته های نظارتی، ۷۰۰۰ بسیجی، ۲۴۰ نفر پرسنل دانشگاه و همکاران هلال احمر، با ۸۰ درصد پیشرفت در طرح از استان های پیشرو هستیم .

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان سخنان خود، کمک به خانواده های بی بضاعت، ناتوان و محروم را از راهبردهای این طرح خواند و خواستار ادامه طرح شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی شد .

مسوول کمیته نظارت، پایش و ارزیابی قرارگاه جهادی سردار شهید سلیمانی سپاه پاسداران با اشاره به پیشرفت خوب طرح شهید سلیمانی تصریح کرد: استان گیلان جزو استان‌های پیشرو در این طرح است؛ در ماه‌های پیش آمار مبتلایان و میزان مرگ و میر در استان بالا بود ولی اکنون بیماری کنترل شده و روند نزولی دارد.وی ادامه داد: اجرای این طرح موجب کم شدن ۵۰ درصدی میزان مرگ و میر و بستری در کشور شده است .

معاون سلامت دفاع زیستی سپاه پاسداران، شبکه بسیج را در کل جهان منحصر به فرد خواند و افزود: در هیچ جای دنیا چنین شبکه انسانی، وجود ندارد، این شبکه مادی نیست و تنها بر مبنای انسانیت است .

سردار عبداله پور- فرمانده سپاه پاسداران استان نیز در این جلسه با اشاره به روزهای نخست اپیدمی کرونا اذعان داشت: از زمان آغازهمکاری های سپاه و دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، سپاه به عنوان یک سرباز وارد این سیستم شد، برادرانه دانشگاهی را که گسترده، فقیر و مظلوم بوده، مورد حمایت قرار داده است .

وی ادامه داد: در مرحله اول ورود سپاه، زیرساخت های اولیه بهداشت و درمان گیلان بسیار ضعیف بود، در حال حاضر نیز مطلوب نیست اما امیدواریم که بتوانیم بخشی از زیر ساخت های دانشگاه را بهبود بخشیم .

فرمانده سپاه قدس گیلان با مروری بر اجرای طرح شهید سلیمانی اظهار داشت : در اجرای این طرح با توجه به میدانی بودن آن باید کار تبلیغاتی انجام شود .

وی افزود: در قرنطینه خانگی، ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر قرنطینه هستند که بیش از ۷۵۰ نفرشان هیچ درآمدی ندارند، با ارایه بسته های معیشتی و مبلغ ریالی مورد حمایت قرارمی گیرند .

سردار عبداله پور- در زمینه کنترل این بیماری در روزهای آینده، ارتباط با سفیران سلامت را بسیار حائز اهمیت خواند و تاکید کرد: با ایجاد برنامه مدون، همه روزه هر پایگاه با تعدادی از افراد تماس تماس خواهند گرفت .

وی توجه به سالمندان را دراجرای این طرح مورد توجه قرار داد و گفت: افراد ۶۳ سال به بالا، مورد حمایت ویژه ای قرار خواهند گرفت و خدماتی چون نظافت منزل ، خرید و بسته های بهداشتی را دریافت خواهند کرد .

پرستاران و پزشکانی بی نظیر و بسیار مهربانی را در استان گیلان داریم

این مقام مسوول اذعان داشت: در حوزه درمان، ما پرستاران و پزشکان بی نظیر، خستگی ناپذیر و بسیار مهربان داریم .

وی در پایان سخنان خود، با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص کرونا ،تصریح کرد: دغدغه رهبر معظم انقلاب باید برطرف شود، در این راستا، بالغ بر ۱۸ هزارو ۸۰۰ نیروی بسیجی برای اجرای این طرح با ما همکاری و طی این سه ماه درحال آماده باش، در خدمت دانشگاه قرار دارند، سلامت و امنیت مردم اصلی مهم است و نمی گذاریم دانشگاه تنها بماند .