عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

اتمام ظرفیت قابل توسعه سفره های آب زیرزمینی ترویج و توسعه دیم کاری گیاهان دارویی را اجتناب ناپذیر می کند

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل: اتمام ظرفیت قابل توسعه سفره های آب زیرزمینی در اثر برداشت های بی رویه ترویج  و توسعه دیم کاری گیاهان دارویی را اجتناب ناپذیر می کند

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر حسین کربلائی خیاوی در جریان بازدید از پایگاه تحقیقاتی گیاهان دارویی با اشاره به کاهش سفره های آب زیرزمینی اظهار داشت: اتمام ظرفیت قابل توسعه سفره های آب زیرزمینی در اثر برداشت های بی رویه، کاهش متوسط بارندگی سطوح وسیع دیم زارهای کم بازده کشور از نظر تولیدات ناهمگون با شرایط طبیعی، لزوم انتخاب و کشت گیاهان مناسب و سازگار (تغییر الگوی کشت) را اجتناب نا پذیر می سازد .

وی با بیان اینکه در بررسی آماری سطح دیم زارهای کشور طی ۳۵ سال از سوی وزارت جهاد کشاورزی متوسط نرخ رشد سالانه گندم دیم، منفی ۳۶/۰ درصد و برای سطح گندم آبی حدود ۱ درصد افزایش اعلام شده است گفت: این بدین معنی است که دیم زارهای کم بازده در کشور به دلیل تغییر اقلیم و تغییر الگوهای بارش و افزایش دما رو به افزایش است .

وی در عین حال اظهار داشت : انتخاب و کشت گیاهان دارویی چندساله سازگار با شرایط دیم هر منطقه که نیاز آبی کمتری از غلات دارند می تواند بهترین جایگزین در دیم زارهای کم بازده استان باشد . استقرار گیاهان دارویی چندساله، ضمن ایجاد پوشش گیاهی، می تواند از فرسایش ناشی از شخم های مکرر سالانه نیز جلوگیری کند. ترویج این روش زراعت دیم گیاهان دارویی در عرصه های شیب دار و در سطوح وسیع، می تواند تحولی در حفظ و احیای اکوسیستم های زراعی دیم کشور ایجاد کند. از این رهگذر، گیاهان کاشته شده به دلیل ارزش دارویی، می تواند مورد استفاده کشاورزان و بهره برداران محلی قرار گیرد . همچنین محصولات گیاهان دارویی به دست آمده، علاوه بر امکان فروش مستقیم، با برخی فرآوری های اولیه، مانند خشک کردن، بسته بندی و استخراج به روش های ساده و فنی، ارزش افزوده بسیاری ایجاد می‌کنند .

مجری طرح احیاء و توسعه کلکسیون گیاهان دارویی شمالغرب کشور در خاتمه بیان داشت: ترویج و توسعه دیم کاری گیاهان دارویی با روش های اصولی و فنی همگام با طبیعت، رهیافتی برای استفاده مطلوب از ظرفیت های عرصه های زراعی، تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش اشتغال در جوامع روستایی و عشایری محسوب می شود. در این میان گونه هایی مانند انواع آویشن، اسطوخودوس، رازیانه، رزماری، گل راعی، خارمریم، سرخارگل، مریم گلی، زوفا و گل محمدی ضمن داشتن سازگاری و عملکرد مناسب و اقتصادی، محصولی ارگانیک و سالم در شرایط دیم استان تولید می‌کنند .