عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان: مردم از مصرف محصولات فاقد پروانه‌های بهداشتی خودداری کنند

نوشین حسن‌زاده در مصاحبه به روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: تقلب در مواد خوراکی به اشکال مختلفی مانند مخلوط کردن مواد غذایی با مواد ارزان‌تر، پنهان کردن کیفیت، فروختن مواد غذایی فاسد، جایگزین کردن و تغییر مواد اصلی با مواد دیگر، تعویض برچسب یا چسبانیدن برچسب عوضی و افزودن مواد سمی صورت می‌گیرد.
حسن‌زاده بیان کرد: بعضی از اشکال تقلّب برای سلامتی زیان‌آور است (همانند استفاده از رنگ‌های صنعتی در مواد غذایی) ولی در بیشتر موارد تقلّب در خوراکی‌ها بیش از آنکه اهمیت بهداشتی داشته باشند زیان اقتصادی دارد.
وی تصریح کرد: تقلّب در خوراکی‌ها در جاهای مختلف کشور و بر حسب شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه متفاوت است احتمال تقلّب در همه‌جا وجود دارد، اما آن دسته از مواد غذایی که فاقد پروانه‌های بهداشتی بوده و در اصل یک فرآورده شناسنامه‌دار نمی‌باشند، بیشتر در معرض تقلّب می‌باشند.
کارشناس کنترل مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: در فرآورده‌های دارای استاندارد و پروانه‌های بهداشتی ابتدا فرمول ساخت تهیه به سازمان‌های کنترل‌کننده مثل وزارت بهداشت یا استاندارد ارائه می‌گردد و پس از تایید این فرمولاسیون، تولید انجام و سازمان کنترل‌کننده، محصول را در زمان‌های مختلف از نظر تطابق با فرمول اولیّه مورد نمونه‌برداری و آزمایش قرار می‌دهد.
وی بیان کرد: بنابراین توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف محصولات فاقد پروانه‌های بهداشتی خودداری کرده و در زمان خرید محصولات به تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و وجود شماره پروانه ساخت (در مورد کالاهای تولید داخل کشور) و یا مجوز ورود کالا (در مورد محصولات خارجی) توجّه کنید.
حسن‌زاده تصریح کرد: یکی از شایع‌ترین انواع تقلّب‌ها استفاده از رنگ‌های مصنوعی در تهیه مواد غذایی است که گاهی به منظور پوشانیدن سایر تقلّب‌ها (مثلاً در تهیّه زعفران تقلّبی، نامرغوب بودن آرد مورداستفاده برای تهیه ماکارونی و…) و گاه برای بهبود وضعیت و شکل ظاهری محصول (در تهیّه آب‌میوه، بستنی، آبنبات، شکلات، شیرینی و…) به کار می‌روند.
کارشناس کنترل مواد غذایی و بهداشتی واحد نظارت بر مواد غذایی شهرستان دشتستان از دیگر تقلب‌های شایع در مواد غذایی به تقلب در شیر، ماست، کره، کشک و نان اشاره کرد و توضیح داد: تقلّب در شیر نیز به شکل‌های مختلف صورت می‌گیرد که مهم‌ترین آنها عبارتند از اضافه کردن آب؛ نشاسته، جوش‌شیرین، به شیر است
وی بیان کرد: تقلب در ماست که برای تولید ماست‌هایی که از شیر کم چربی تهیه‌شده‌اند، برای کش آمدن و غلیظ شدن آن موادی نظیر نشاسته و کربوکسی متیل سلولز و … غیره اضافه می‌کنند، بهترین و مطمئن‌ترین راه، مصرف محصولات لبنی پاستوریزه و یا استریلیزه است.
حسن‌زاده تصریح کرد: تقلّب در کره یکی از تقلب‌های احتمالی کره، مخلوط کردن آن با روغن‌های جامد نباتی است که البته تشخیص آن نیز به تجربه و دقّت بیشتری دارد و همچنین اضافه کردن آب در آن به منظور افزایش وزن است.
وی بیان کرد: تقلّب در کشک که از تقلب‌های اصلی در تهیه این فرآورده اضافه کردن آرد به محصول است که سبب افزایش PH و کاهش اسیدیته کشک شده که یکی از عوامل مهم ایجاد مسمومیت‌های غذایی کشنده مانند بوتولیسم بر اثر مصرف این ماده غذایی به صورت سنتی و غیرپاستوریزه است.
کارشناس کنترل مواد غذایی و بهداشتی واحد نظارت بر مواد غذایی شهرستان دشتستان گفت: تقلّب در نان نیز یکی از تقلب‌های رایج در نان استفاده از جوش‌شیرین بجای خمیرمایه (مخمر نان) است که بیشتر به دلیل سهولت استفاده، کارایی سریع‌تر در عمل‌آوری نان و همچنین قیمت ارزان‌تر جوش‌شیرین نسبت به خمیرمایه صورت می‌گیرد

انتهای خبر: س.غ /۳۰۳۰