عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

طی مراسمی از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به عنوان مدیر حامی پژوهش کاربردی برتر کشوری تجلیل شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل چهارشنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ طی مراسمی لوح و تندیس برگزیدگان علمی و اثربخشی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، به خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به عنوان مدیر حامی پژوهشی برگزیده کشور توسط دکتر حسین کربلائی خیاوی رئیس مرکز اعطا شد .

در این جلسه دکتر حسین کربلائی خیاوی با اشاره به اهمیت موضوع خودکفایی در تامین امنیت غذایی مردم در شرایط کنونی، تحقیقات را نگین توسعه کشور توصیف کرد و افزود: کشور در شرایط تحریم و فشار خارجی و جنگ اقتصادی جدی است و برای حفظ امنیت غذایی جامعه در این شرایط خاص باید تلاش و همت مضاعف کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: یکی از برنامه‌های اساسی برای جهش تولید در بخش کشاورزی افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه‌های مختلف تولیدات بخش کشاورزی است. برای تحقق این امر مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی باید حضور فعال داشته باشند.

دکتر حسین کربلائی خیاوی تصریح کرد: در راستای تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی با هدف ارتقای خوداتکایی در تولید غذا و به منظور تعامل هر چه نزدیک‌تر همه واحدهای اجرایی و تحقیقاتی و افزایش اثربخشی علم و فناوری در عرصه‌های تولیدی طرح یاوران تولید با هدف بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت اعضای هیات علمی و محققان موسسات و مراکز تحقیقاتی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این مراسم، بخش تحقیقات، اجرا و آموزش و ترویج را سه بال شکوفایی بخش کشاورزی این استان برشمرد و گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل سایت برتر بخش کشاورزی کشور محسوب می‌شود .

مهندس خلیل نیکشاد، توجه به کشاورزی هوشمند و انجام تحقیقات علمی کشاورزی در زمینه تاثیر تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، تحقیقات ژنتیک محور، صنایع تبدیلی، آب مجازی و اقتصاد آب را از جمله موضوعات مهم و مورد نیاز برای توسعه بخش کشاورزی با هدف تامین امنیت غذایی در کشور دانست .

وی تاکید کرد: امروزه تحقیقات در بخش کشاورزی باید ضمن توجه به نیاز بازار و تجارت نوین، نگاهی نوین و جدی به تولید سفارشی و علمی داشته باشد و این امر تنها با تهیه و اجرای طرح‌های تحقیقاتی محقق می‌شود .