عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

طرح­‌های خاتمه‌یافته و در حال اجرای مرکز طرح‌­های ملی معرفی شد

طرح­‌های خاتمه یافته:

پیمایش مصرف کالای فرهنگی ایرانیان (موج سوم)

موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» که پس از ۱۶ سال توسط دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا شد، پایان یافت. هدف از انجام این پیمایش، سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی بوده است.

پیمایش «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»، سه محور «فعالیت فرهنگی»، «مصرف» و «تقاضای فرهنگی» را در قالب مقولاتی مانند: فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجله­‌خوانی، مصرف رادیو،تلویزیون (و انواع دیگر رسانه­‌های صوتی تصویری)، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، موسیقی، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی، مورد بررسی و سنجش قرار داده است.

مرحله گردآوری اطلاعات موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» از ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ توسط مرکز طرح­های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات آغاز شد و به مدت ۲۰ روز ادامه یافت. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این طرح، با تعداد نمونه ۱۵۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا و درگستره ملی انجام شد. در این پیمایش، پرسشگران برای تکمیل پرسشنامه، به ایرانیان ساکن در ۳۱ مرکز استان­، ۸۵شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مراجعه کردند.

در جمع آوری اطلاعات موردنیاز این طرح حدود ۴۰۰ نفر، شامل پرسشگران، مدیران اجرایی و ناظران با مرکز طرح‌های ملی پژوهشگاه و به مدت دو ماه همکاری کردند و درنهایت داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تیم علمی طرح تدوین شد.

در پیمایش موج سوم علاوه بر تنظیم و تطبیق تعداد نمونه‌های این طرح با قواعد نمونه‌گیری طرح‌های ملی در دست اجرای پژوهشگاه، واحد مورد مطالعه نیز از «خانوار» به «فرد» تغییر یافته است. در این طرح سعی شد با حفظ ساختار کلی طرح، در برخی موارد و آن هم به اقتضای تغییرات فرهنگی، نسبت به روزآمدکردن برخی سوالات اقدام شود. گفتنی است موج اول این پیمایش در سال ۱۳۷۹ و موج دوم آن در سال ۱۳۸۲ انجام شده است

پیمایش سنجش سرمایه اجتماعی چهره­‌های شاخص

هدف از انجام این پیمایش بررسی نگرش مردم ایران در خصوص مرجعیت فکری-فرهنگی چهره­‌های شاخص و مقایسه آن با سایر الگوهای مرجعیت فکری-فرهنگی سنتی جامعه ایران بوده است.

در این پیمایش مقولاتی مانند: داشتن چهره‌ شاخص مورد علاقه، طبقه‌بندی چهره‌های شاخص، چهره‌های برتر سال ۹۸ ایرانیان، نحوه ارتباط با چهره های شاخص، عضویت در انجمن یا شوراهای محلی، عضویت در انجمن‌های صنفی، عضویت در گروه‌های مذهبی یا دینی، عضویت در گروه‌ها و انجمن‌های فرهنگی-هنری، عضویت در گروه‌ها و انجمن‌های ورزشی، عضویت در سازمان­های مردمی یا گروههای مدنی، روند تغییر چهره‌های شاخص، اعتماد به چهره‌ها و گروه‌های اجتماعی، بررسی روند اعتماد به چهره‌ها و گروه‌های اجتماعی سنجش، توصیف، تحلیل شده­‌اند.

جامعه آماری این طرح، شامل تمامی افراد ۱۸ سال به بالا خانوارهای معمولی ساکن در ۳۱ مرکز استان کشور است و نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای با تعداد نمونه ۵۰۰۰ نفر انجام پذیرفته است.

گزارش­‌های ملی فرهنگ

گزارش­های ملی فرهنگ شامل سه گزارش مستقل در حوزه­های سینما، نمایش و مطبوعات می‌­گردد. این گزارش­‌ها از سه بخش توصیف وضعیت، تحلیل وضع موجود و توصیه­های سیاستگذاری تشکیل شد‌‌‌‌ه­اند و در هر بخش ابعاد مختلف حوزه­های ذکر شده با اتکا به آمار و ارقام موجود مورد بررسی قرار گرفته‌­اند.


طرح­های نظرسنجی

گروه افکارسنجی دفتر طرح­های ملی ۷ موج نظرسنجی با موضوع کرونا و ابعا مختلف آن در دستور کار قرار داد که سه موج آن انجام شده است.

این نظرسنجی­ها در گستره ملی و با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال ساکن در شهرها و روستاهای کشور انجام می‌­شود و نتایج آن در اختیار مسئولین و مردم قرار می‌­گیرد.

طرح­های در حال اجرا


پیمایش ملی ارزش‌­ها و نگرش‌­های ایرانیان (موج چهارم)

این پیمایش درصدد شناخت و سنجش ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان در ابعاد مختلف (ارزش­های بنیادین، ارزش­‌ها و هنجارهای خانوادگی، نگرش‌­های جنسیتی، رضایتمندی، پنداشت از عدالت و نابرابری، نگرش به حال و آینده، دین، اقتصاد، سیاست، امنیت، اعتماد، اخلاق و ...) است.

جامعه‏آماری این طرح، مجموعه افراد ایرانی ۱۵ تا ۷۵سال ساکن مناطق شهری و روستایی کل کشور است و تعداد نمونه آن ۱۵۰۰۰ نفر برآورد شده است.

موج اول این پیمایش در سال ۱۳۷۹، موج دوم آن سال ۱۳۸۱ و موج سوم آن در سال ۱۳۹۴ انجام شده است.

پیمایش ملی هویت ایرانیان

این پیمایش درصدد شناخت و سنجش انواع هویت ایرانیان (ملی، دینی، قومی، مدرن و فردی) و پاسخگویی به سئوالاتی از این دست است: این هویت­‌ها از چه ابعادی تشکیل‌شده و میزان اهمیت هریک در ساختار هویت اجتماعی چقدر است؟ این هویت­ها چه رابطه­ای با یکدیگر دارند؟ آیا تقویت یکی باعث تضعیف دیگری می­شود یا تقویت آن را به دنبال دارد؟ شدت و شعف این هویت­ها با توجه به ویژگی­های فرهنگی اجتماعی چگونه است؟

جامعه‏آماری این طرح، مجموعه افراد ایرانی ۱۵ تا ۷۵ سال ساکن مناطق شهری و روستایی کل کشور است و تعداد نمونه آن ۱۴۰۰۰ نفر برآورد شده است.

پیمایش ملی سبک زندگی در ایران

این پیمایش درصدد شناسایی و سنجش وضعیت موجود سبک زندگی شهروندان در ایران است. مهمترین پرسش­های مطرح شده در این پیمایش عبارتند از: الگوهای سبک زندگی نزد ایرانیان چگونه‌اند؟ عناصر اصلی تشکیل دهنده این الگوها کدامند؟ در ساخت و طراحی الگوهای سبک زندگی، نقش افراد و ساختارها چیست؟ چه عواملی در این طراحی موثر هستند.

جامعه‏آماری این طرح، مجموعه افراد ایرانی ۱۵ تا ۷۵ سال ساکن مناطق شهری و روستایی کل کشور است و تعداد نمونه آن ۱۴۰۰۰ نفر برآورد شده است.

پیمایش ملی شبکه­های اجتماعی در ایران

این پیمایش با هدف شناخت و سنجش ارزش­ها، نگرش­ها و رفتارهای کاربران ایرانی رسانه­های اجتماعی تعریف شده است. مهمترین اهداف این پیمایش عبارت است از: مفهوم پردازی و صورتبندی «فرهنگ رسانه­های اجتماعی»، بررسی «فرهنگ رسانه­های اجتماعی» در ایران در ابعاد مختلف مصرف، رفتار، ارزش ها و نگارش­ها و...، مقایسه استان­ها براساس ابعاد مختلف فرهنگ رسانه­های اجتماعی، فراهم کردن بانک داده برای تحلیل مقایسه­ای ارزش­ها و نگرش­های اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کاربران و غیر کاربران رسانه های اجتماعی.

جامعه‏آماری این طرح، کاربران ایرانی ۱۵ تا ۷۵ سال ساکن مناطق شهری و روستایی کل کشور است و تعداد نمونه آن ۱۲۰۰۰ نفر برآورد شده است.

طرح تدوین الگوی سیاستی و ترویجی ارتقاء سواد رسانه­ای (مرحله­ی  اجرایی)

این طرح در دو مرحله­ی مطالعات نظری و اجرایی تدوین شده است. در مرحله­ی مقدماتی که در سال گذشته به پایان رسیده، سواد رسانه‌ای در پژوهش‌های داخلی و خارجی بررسی‌شده، تجارب جهانی ارتقا سواد رسانه‌ای مورد تحلیل قرار گرفته و بسته‌های سیاستی مناسب با تاکید بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تالیف و ترجمه متون برای ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای در کشور ارائه شده است. در ادامه اجرای کارگاه­های آموزشی به منظور تربیت مدرسان سواد رسانه­ای، ترجمه برخی کتاب مهم و مرتبط با سواد رسانه­ای و تالیف دست نوشته­‌هایی به منظور آموزش سواد رسانه­ای به طلاب، روزنامه نگاران و سلبریتی­‌ها در دستور کار قرار دارد.

طرح ابعاد، پیامدها و آثار پیوستن ایران به کنوانسیون برن

این طرح به مطالعه و بررسی نتایج و تاثیرات پیوستن ایران به کنوانسیون برن می­پردازد. مهمترین پرسش­های این پژوهش از این قرارند:

مالکیت ادبی و هنری از منظر فقهی مشروع است؟

نسبت مفاد کنوانسیون برن با مبانی فقهی و حقوقی نظام حقوقی ایران چیست و در صورت مغایرت برخی مفاد کنوانسیون برن با مبانی فقهی و حقوقی راه حل چیست؟

به لحاظ شرعی چگونه می‌توان با محدودیت در حقوق و آزادی اتباع ایرانی از طریق شناسایی حقوقی برای اتباع خارجی اقدام کرد؟

وظیفه دولت نسبت به حفظ حقوق پدیدآورندگان ایرانی در سطح بین المللی چیست و در این راستا چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

روش محاسبه مصالح و منافع برای الحاق به کنوانسیون برن چیست؟

حوزه‌های مورد حمایت در کنوانسیون برن برای محاسبه مصلحت و منفعت کدام است؟

با فرض پذیرش یا عدم پذیرش چه اقداماتی به لحاظ فرهنگی، حقوقی و قضایی باید در سطح ملی انجام داد؟

طرح مطالعات کودکی

این طرح شامل چهار بخش اجرای پیمایش، ترجمه متون، تالیف گزارش­ ­ های سیاستی و برگزاری نشست­های تخصصی می­گردد. در بخش پیمایش، دو طرح «کودکان ایران در اینترنت» و «بررسی وضعیت خودشیفتگی سازگارانه و ناسازگارانه، حرمت خود و ابعاد سازگاری در کودکان و نوجوانان ایرانی» در دستور کار قرار دارند. پیمایش «کودکان ایران در اینترنت» به منظور گردآوری اطلاعات و شواهد متقن فراملی پیرامون مخاطرات، فرصت‌ها و حقوق دسترسی کودکان، به خصوص در کشورهایی که گسترش اینترنت پدیده به نسبت جدیدی است، طراحی و اجرا شده است. دو پرسش پژوهشی مرتبط با یکدیگر این کار را هدایت کرده است:

اینترنت از چه راه و با چه سازوکاری اثر مثبتی بر زندگی بچه‌ها دارد – برایشان فرصت‌ساز است و شرایط را برای زیست بهینه آنان فراهم می‌کند؟

جامعه آماری این پیمایش کودکان ایرانی کاربر اینترنت۷ تا ۱۷ سال هستند و تعداد نمونه آن ۵۰۰۰ نفر در کل کشور است.

در بخش ترجمه متون ۵ کتاب مهم و اصلی مرتبط با مطالعات فرهنگی و اجتماعی کودکی ترجمه می­شوند.  در بخش تدوین گزارش­های سیاستی، چندین گزارش به وسیله متخصصان این حوزه با رویکرد فرهنگی و اجتماعی تدوین می­گردند. در بخش نشست­های تخصصی تا به حال ۸ نشست با حضور اندیشمندان و متخصصان حوزه­ی کودکی برگزار شده است و برگزاری نشست­های دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. در این نشست­ها، هر یک از متفکرین، مهمترین مسئله‌­ی کودکی از دیدگاه خود را مورد بررسی و کاوش قرار می‌­دهند.