عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

احتمال بروز چه اختلال های روانپزشکی بعد از بهبودی بیماری کرونا وجود دارد؟

دکتر لادن محمدی زاده، رییس گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: بررسی های علمی انجام شده نشان می دهد در بیمارانی که سابقه ابتلا به اختلال روانپزشکی را نداشتند، در پیگیری ۱۴ تا ۹۰ روز بعد از ابتلا به بیماری کووید-۱۹، مشخص شد که احتمال بروز اولین تشخیص روانپزشکی در آن ها افزایش می یابد.

بنا به گفته رییس گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه، بروز هر گونه اختلال روانپزشکی در ۱۴ تا ۹۰ روز بعد از ابتلا به کووید- ۱۹ حدود ۱۸.۱ درصد است که در ۵.۸ درصد موارد، اولین بار تشخیص اختلال روانپزشکی برای فرد بیمار است.

این کارشناس سلامت روان اظهار کرد که بیشترین احتمال بروز اختلالات روانپزشکی برای اختلالات اضطرابی، بی خوابی و دمانس مشاهده شد و بروز اولین تشخیص دمانس در ۱۴ تا ۹۰ روز بعد از تشخیص کووید-۱۹ در افراد مُسن تر از ۶۵ سال، ۱.۶ درصد گزارش شده است. وی ادامه داد: افرادی که تشخیص ابتلا به اختلال روانپزشکی در یک سال قبل از مطالعه را داشتند، بروز ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در آنان بالاتر بوده است.

محمدی زاده به اهمیت این موضوع  و ارائه خدمات سلامت روان توسط کارشناسان سلامت روان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت  به افراد بهبود یافته در روزهای آتی اشاره کرد.