عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

روز دانشجو ، روز استکبار ستیزی و عدالت خواهی بر تمامی دانشجویان فرهیخته و بابصیرت مبارک باد .

۱۶ آذر ، یکی از روزهای افتخار آمیز تاریخ ایران و بیانگر روحیه استکبار ستیزی ، استقلال خواهی ، عدالت طلبی و آزادی خواهی دانشجویانی است که در آن ، پرچم بیزاری از ظلم و استبداد را برافراشته و چراغ بیداری و عدالت­ خواهی را برافروختند .

روز دانشجو ، نماد بیداری اسلامی و عینیت بخشیدن به آرمان های علمی و فرهنگی و تجلی بصیرت و مظهر ایثار ، استقلال و آزادی است . دانشجو ، مظهر بیداری و دانشگاه ، نماد آگاهی بخشی و مبدا تحولات کشور است . جنبش های دانشجویی ، همواره نقش تعیین کننده­ ای در مبارزات آزادی خواهانه مردم بیدار و آگاه کشورمان داشته اند و حضور آگاهانه دانشجویان مسلمان ، همراه با مردم انقلابی اجازه نخواهند داد که دشمنان در امور داخلی کشورمان دخالت کنند . دانشجوی ایرانی در طول تاریخ معاصر ، اثبات کرده است که بینش عمیقی نسبت به اوضاع موجود در اجتماع دارد و به موقع و پیشاپیش همگان واکنش نشان داده است ؛ چرا که دانشجو باید درقبال سرنوشت جامعه با کوله باری از تعهد و دانش ، مسئولیت پذیر باشد .

امسال روز دانشجو، با توجه به اوضاع جامعه ، برای دانشجویان و جنبش دانشجویی رنگ و بوی دیگری دارد ؛ از یک طرف ، تحریم ها و فشار خارجی به طور مستقیم و مشهود معیشت مردم ما را نشانه رفته است و بیماری منحوس کرونا نیز مزید بر علت شده است . دانشجوی عدالت جوی جهادی به موازات دانش اندوزی ، خود را موظف به حضور در هر جایگاهی که به او احساس نیاز باشد و بتواند گره ای از مشکلات دیگران بگشاید ، می­ داند . در این صورت است که علم اندوزی او ، سمت  و سویی خدایی و عارفانه به خود می­ گیرد . از طرف دیگر ، مصادف شده است با شهادت نماد اقتدار علمی ، هسته ای و دفاعی کشور ، شهید محسن فخری زاده و نیز سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که شهادت و آسمانی شدن ایشان نشان داد که دشمنان این کشور از تلاش و پیشرفت ایران وحشت زده شده ­اند و سعی دارند با این حرکت های بزدلانه و ناجوانمردانه ، پیشرفت و تعالی کشورمان را متوقف سازند ؛ اما جنایت­کاران پلید و شقاوت پیشه باید بدانند که دانشجویان این مرز و بوم ، با روحیه بسیجی و شهادت طلبانه خود ، راه این شهدا و خط جهاد و مقاومت را با انگیزه ­ای مضاعف ادامه خواهند داد و با الگو پذیری از ایشان ، به تلاش های علمی و مستمر خود خواهند افزود . بی شک ترور و شهادت این فرزندان انقلاب ، خللی در نهضت علمی و جهادی کشور ایجاد نخواهد کرد ، بلکه بیداری و آگاهی بیشتر دانشجویان و جامعه علمی و دانشگاهی کشور را به همراه خواهد داشت .

در این میان ، نقش و مسئولیت دانشجو ، هم در زمینه آموزش که مرتبط با نیل به فتح قله های علمی می­ باشد و هم در زمینه ترویج فرهنگ در جامعه که بستر مناسبی برای سایر موفقیت­ها فراهم می ­کند ، خطیر و حساس شده است و باید در جامعه حضوری فعال داشته باشد و بر آگاهی خود بیفزاید و فعالیت های اصیل دانشجویی خود را هوشیارانه در چارچوب قانون حفظ کند و علاوه بر بالندگی در زمینه علمی ، آموزشی و پژوهشی ،  نسبت به رویدادها و مناسبت ­های اجتماعی و سیاسی جامعه نیز حساس باشد و مسیر سرنوشت خود و جامعه را با سعی و دور اندیشی هدایت کند .

در پایان ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای مظلوم ۱۶آذر ، روز دانشجو را به همه دانشجویان فرهیخته و با بصیرت دانشگاه فنی و حرفه ای و جامعه علمی و دانشگاهی کشور تبریک گفته و همه دانشجویان را با نصب العین قرار دادن منویات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) به بازخوانی تاریخ مبارزات ضد استکباری ملت بزرگ ایران و تقویت و تعمیق روحیه استکبار ستیزی و تلاش قانونی ، قاعده مند و سازنده برای حضور با بصیرت در عرصه های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی در کنار فعالیت های تراز اول علمی فرا می ­خوانیم تا با تقویت اعتماد به نفس ، خود باوری و تلاش و ارتقای علمی و اخلاقی خویش و در نتیجه اعتلای دانشگاه ، سرنوشت و غایت شایسته ای برای خود و آینده ایران اسلامی رقم بزنند . ان شاء الله

دفتر برنامه­ ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه