عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گراش

وظایف «تیم واکنش سریع» چیست؟

از زمان شیوع کرونا تا کنون واژه ی  «تیم واکنش سریع» را زیاد شنیده ایم، وظایف این تیم چیست و زیر نظر کدام معاونت است ؟ برای اطلاع بیشتر، گفتگوی روابط عمومی را با مهندس محمد نوروزی ( معاون اجرایی حوزه معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ) بخوانید.

تیم واکنش سریع چیست ؟ زیر نظر کدام معاونت فعالیت می کند؟

این تیم متشکل از (واحد بیماری های واگیر، بهداشت محیط، سلامت روان ، تغذیه و سلامت خانواده) معاونت بهداشت است و مستقیم زیر نظر این معاونت نیز به ارائه خدمت می پردازد.

وظایف و نقش تیم چیست؟

با مشخص شدن نتایج تست کرونا ، این تیم ، ضمن اطلاع تلفنی به بیماران با تست مثبت، آموزش های لازم  جهت رعایت قرنطینه و پروتکل های بهداشتی و روش های گندزدایی را ارائه می دهند .

در مورد گروههای هدف از جمله مادران باردار، سالمندان، بیماران خاص و گروه افاغنه نیزاین تیم بصورت حضوری به درب منازل مراجعه می کنند ودر موارد نیاز، واحد سلامت روان و تغذیه مشاوره های لازم را به بیماران انجام می دهند.

تیم واکنش سریع فقط یکبار با بیماران تماس می گیرد؟  یا این ارتباط روزانه است؟

گروه پیگیری موارد کووید مثبت متشکل از دوگروه (واکنش سریع و گروه مراقبین سلامتِ پزشکان خانواده) است که مسئولیت تیم واکنش سریع، اطلاع رسانی تلفنی و در مواردی حضوری است و ادامه پیگیری­های مراقبتی بر اساس سامانه سیب توسط «مراقبین سلامت پزشکان خانواده» در چندین نوبت بصورت تلفنی انجام می شود.

ارسال آمار به وزارت بهداشت بصورت روزانه است یا هفتگی؟

بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، آمار به صورت روزانه حتی در روزهای تعطیل تا ساعت ۹ صبح توسط واحد بیماری های واگیر گراش به وزارت بهداشت ارسال می شود که این آمار شامل ( تعداد تست های انجام شده، تعداد موارد مثبت سرپایی و موارد مثبت بستری و فوت شده) می باشد.

یک نکته اینجا ضروری است یادآوری کنم که  طبق دستورالعمل، تعداد موارد مثبت و فوت شده بر اساس محل سکونت بومی شهرستان و مناطق تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی گراش است و در صورتی که فردی از دیگر مناطق تستش در گراش مثبت شود و یا بیمار در گراش فوت کند ولی از شهرستان های دیگر باشد ما سریعا موارد مثبت و فوتی را به دانشگاه مربوطه اعلام می کنیم.

منبع آماری که از سوی روابط عمومی بصورت هفتگی یا ماهانه منتشر می شود کدام واحد است و آیا واقعا این آمارها صحیح است؟

آمار از سوی معاونت بهداشت برای روابط عمومی ارسال می شود و آمار بستری، هم از بیمارستان و هم از معاونت بهداشت در اختیار روابط عمومی قرار می گیرد و آمار کاملاٌ دقیق است

اعلام موارد فوتی چگونه است؟ آیا مواردی که اعلام می شود درست است؟

با توجه به اینکه ملاک مبتلا بودن قطعی بیماری، تست PCR  (تست از گلو وبینی)است، بیمارانی که با تست PCR مثبت فوت می کنند در آمار رسمی فوتی کووید ثبت می شود و حتی اگر بیمار، تمام علائم کوید از جمله نتیجه سی تی از ریه او هم مشکوک به کوید باشد ولی تست PCRمنفی باشد و فوت کند در آمار رسمی فوتی کووید ثبت نمی شود.

چه ادارات و ارگان های دیگری با تیم واکنش سریع و دیگر واحدهای معاونت بهداشت همکاری دارند؟

با توجه به ابلاغ طرح جدید شهید حاج قاسم سلیمانی در خصوص مدیریت و کنترل بیماری به شیوه محله محور و خانواده محور از آذرماه، نیروهای بسیج و سپاه و هلال احمر با معاونت بهداشت  در خصوص رعایت قرنطینه و پروتکل های بهداشتی و پایش بیماران همکاری می کنند. البته قبل از اجرای طرح نیز در موج قبلی برای پیگیری سامانه سلامت ، نیروهای بسیج و سپاه همکاری داشتند و همچنین نیروی انتظامی و هلال احمر نیز در موارد مراجعه حضوری به درب منازل افاغنه نیز همکاری داشته و دارند.

حرف آخر؟

حرف آخر ، گله از برخی افراد است که قرنطینه را رعایت نمیکنند. به رغم اخذ تعهد در هنگام نمونه گیری مبنی بر رعایت قرنطینه از زمان انجام تست تا اعلام جواب و در صورت مثبت بودن رعایت ۱۴ روز قرنطینه و اعلام مکرر از سوی روابط عمومی ستاد و سایت دانشکده در قسمت اعلام نتایج تست کرونا و آموزش های لازم و مشاوره های تیم واکنش سریع، ولی متاسفانه برخی از بیماران قرنطینه را رعایت نمی کنند و با این کار باعث به خطر انداختن سلامت جامعه می شوند.