عمومی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

اقدامات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در هفته اوّل آذرماه پژوهشی

معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در هفته اول آذرماه پژوهشی، وبینارهایی را در حوزه های مختلف آموزشی و پژوهشی برگزار نمود.

دومین روز از آذرماه پژوهشی و برگزاری دو وبینار
وبینار «ملاحظات تغذیه ای بهداشت و فعالیت بدنی مرتبط با کووید- ۱۹» یکشنبه دوم آذرماه، در دومین روز از آذرماه پژوهشی، با حضور مجازی علاقمندان در فضای مجازی Sky room برگزار گردید.
در این وبینار دکتر انتظاری رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی در خصوص «ملاحظات تغذیه ای در کووید- ۱۹» و دکتر آسیه پیرزاده عضو هیات علمی دانشکده بهداشت، در ارتباط با «ملاحظات بهداشتی و فعالیت بدنی در کووید -۱۹» به ارائه سخنرانی پرداختند.
در این روز همچنین وبینار «شناخت انواع مجلات علمی» با معرفی و دسته بندی انواع مجلات علمی و همچنین شیوه های جست و جوی مجلات علمی و پژوهشی در پایگاه های اطلاعاتی تخصصی بین المللی، توسط علی نوروزی کارشناس ارشد علم سنجی و مسئول کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی برگزار گردید.
همچنین رونمایی از دستاوردهای متخصصان دانشکده تغذیه و علوم غذایی نیز در این روز قرار گرفت. این متخصصان همگام با سایر پژوهشگران جهان، در پژوهش‌های خود در زمینه پیشگیری، درمان و حمایتهای تغذیه ای در بیماری COVID-۱۹ به نتایج ارزشمندی دست یافته‌اند که آنها را در قالب کتاب راهنما، تالیف، ترجمه، مقاله و طرح پژوهشی منتشر نموده و در اختیار همگان قرار داده اند که از این دستاوردها در دومین روز از آذرماه پژوهشی امسال رونمایی شد.
برگزاری وبینار در سومین روز از آذرماه پژوهشی
همزمان با سومین روز از آذرماه پژوهش در دانشگاه، وبینار "بازنمایی پژوهش های پزشکی در رسانه"، دوشنبه سوم آذرماه، با سخنرانی دکتر حسام الدین ریاحی، پزشک و متخصص اخلاق پزشکی، برگزار گردید.
در این وبینار، در خصوص اهمیت ارتباطات سلامت، به نکات مهمی از جمله طرح فراگیر موضوعات پزشکی در حوزه های مختلف اعم از درمان و پژوهش در رسانه های جمعی و ضرورت نظارت و پایش این اطلاعات از سوی حرفه مندان سیستم ارایه خدمات سلامت اشاره شد.
در ادامه سخنان به جهت دهی به نگرش افراد جامعه نسبت به مسایل مختلف در حوزه سلامت اشاره شد که از دیگر کارکردهای مهم رسانه است و ضرورت توجه به مقوله ارتباطات سلامت را به خوبی مشخص می کند و علاوه بر این مورد، به برخی موارد اخلاقی مانند حفظ حریم خصوصی افراد یا حمایت از منافع گروههای خاص در رسانه ها و مواد قانونی موجود در حمایت از این اصول اخلاقی پرداخته شد.
در این وبینار به مدلهایی برای طبقه بندی رسانه ها در ایران و جهان و ویژگی ها و محدودیتهای هر یک اشاره و برضرورت تعامل فعالانه بین حرفه مندان سلامت و اصحاب رسانه برای انتقال صحیح مفاهیم پزشکی به جامعه تاکید شد.
چهارمین روز از آذرماه پژوهشی با برگزاری دو وبینار
سه شنبه ۴ آذرماه، همزمان با چهارمین روز از رویداد آذرماه پژوهشی، وبینار «پیشگیری و درمان چاقی ناشی از تغییر سبک زندگی در دوران کرونا» توسط رئیس مرکز تحقیقات امنیت غذایی، دکتر رضا امانی، متخصص تغذیه (دارای فلوشیپ تغذیه در چاقی از سیدنی استرالیا) برگزار شد.
در این وبینار توصیه هایی در زمینه سبک زندگی و سلامت و تغذیه مطابق با اطلاعات و آمار بروز شده دنیا ارایه شد و نیاز به تغییر سبک زندگی فردی و اصلاح روش های ناسالم گذشته با توجه به ورود ویروس کروونا به زندگی امروزی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
در این روز همچنین دومین فستیوال کیس ریپورت به صورت مجازی با همکاری باشگاه پژوهشگران سلامت و هسته تحقیقاتی اینفورمیشنیست بالینی دانشکده مدیریت با حضور بیش از ۸۰ نفر از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران برگزار شد. در این رویداد در خصوص اهمیت گزارش موردی و چگونگی نوشتن این مقالات بحث و بررسی و توضیحاتی در مورد تمپلیت طراحی شده توسط هسته تحقیقاتی فوق ارایه گردید.
شایان ذکر است وبینار «ارگونومی و ریز فاکتورهای اسکلتی-عضلانی در دورکاری....» نیز توسط دکتر مهناز شاکریان استادیار گروه مهندسی بهداشت حرفه ای دانشکده بهداشت برگزار گردید. در این وبینار، به کاربردهای ارگونومی در ارتباط با کار با PIDs پرداخته و ریسک فاکتورهای رایج کار با لپ تاپ، تبلت و گوشی های همراه توضیح داده شد.
همچنین راهکارهایی ساده و کاربردی برای کاهش این آسیب ها و ورزش های مرتبط با کارهای اداری معرفی و توضیحات لازم در خصوص نحوه ی انجام آنها داده شد.
برگزاری وبینار نقش پژوهش در واکاوی آسیب های اجتماعی در پنجمین روز از آذرماه پژوهش دانشگاه
چهارشنبه ۵ آذرماه، همزمان با پنجمین روز از آذرماه پژوهشی، وبینار نقش پژوهش در واکاوی آسیب های اجتماعی، توسط دکتر زهرا برومند فر، عضو هیئت علمی گروه آموزشی مامایی و بهداشت باروری دانشکده پرستاری و مامایی، در محل این دانشکده برگزار شد.
در این وبینار، به منظور بررسی و تبیین مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، به بیان نقش‌های پژوهش در واکاوی آسیب‌های اجتماعی، با تشویق و ترغیب و ایجاد انگیزه در محققان پرداخته شد. از دیگر مباحث این وبینار برخی از آسیب های اجتماعی بود که در جامعه ما مطرح هستند و عبارتند از: دزدی، قتل، تکدی‌گری، کودک کار، اعتیاد، تن فروشی، نزاع و ... که با بررسی موارد یاد شده محقق می تواند در ارائه نتایج به سیاستگذاران، جهت انجام مداخله برای پیشگیری و کاهش این معضلات نقش عمده‌ای داشته باشد.
همچنین در این روز معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، وبینار پژوهشی "متا آنالیزو روشهای تفسیر داده های آن" را با حضور ۱۲۰ نفر از اساتید وپژوهشگران علاقمند برگزار نمود.
در این وبینار که اولین جلسه از بسته آموزش متاآنالیز می باشد، علاقمندان با مبانی متاانالیز و روشهای تفسیر داده های آن آشنا شدند. این دوره آموزشى در ۴ جلسه ۲ ساعته برای علاقمندان طراحی گردیده که در آذرماه پژوهش اجرا خواهد شد.
برگزاری سه وبینار در ششمین روز آذرماه پژوهشی در دانشگاه
در ششمین روز از آذرماه پژوهش، معاونت پژوهشی دانشکده پزشکی با همکاری معاونت تحقیقات و فن آوری دانشگاه وبینار"آشنایی با پژوهشگران موفق" را با حضور دو نفر از اساتید برجسته دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه راش آمریکا برگزار نمود.
در طی این وبینار که با هدف آشنایی علاقمندان با روند ورود به عرصه تحقیق و پژوهش برگزار شد، دکتر رویا کلیشادی و دکتر اویس قرن به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.
همچنین مرکز تحقیقات چشم نیز با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، یک دوره وبینار اشنایی با مطالعات مرور نظام مند را در یک بسته ۶ جلسه ای اجرا نمود که آخرین جلسه آن در ششمین روز از آذر ماه پژوهشی و با حضور ۱۷۰ نفر از محققان، اساتید و علاقمندان به پژوهش برگزارشد.
در این دوره شرکت کنندگان با تدریس اساتید مجرب با مباحث مربوط به مطالعات متاانالیز و مرور سیستماتیک اشنا شدند.
گفتنی است در ششمین روز از آذرماه پژوهش، وبینار تخصصی بازیابی اطلاعات در پایگاههای تخصصی بالینی به همت مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان با حضور بیش از ۱۰۰نفر از محققین رشته های بالینی در مدت ۲ روز برگزار شد و طی آن راههای بازیابی اطلاعات در پایگاههای تخصصی بالینی به محققین آموزش داده شد.