عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

خلا قانونی در اعتباربخشی اشکال خرید و فروش‌ آثار هنری در فضای مجازی بسیار مشهود است

نشست مجازی «نگارخانه‌های هنری مجازی؛ فرصت‌ها و محدودیت‌ها در اقتصاد هنر با تمرکز بر بحران کرونا» با حضور دکتر آرش سلطانعلی (مدیرگالری ایده) و دبیری دکتر طیبه عزت‌اللهی‌نژاد (عضو هیات‌علمی پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ برگزار ‌شد.

آرش سلطانعلی با هدف کنکاش در نقش نگارخانه‌های مجازی هنر و تاثیر آنها بر اقتصاد هنر، محدودیت‌ها و فرصت‌ها در نگارخانه‌های مجازی هنر با توجه به تجاربی در ایران و سایر کشورهای جهان، اظهار داشت: سال‌ها فعالیت‌ مجازی نگارخانه در ایران و جهان آغاز شده که با گسترش بحران کرونا این حوزه پیشرفت چشمگیری دارد. یکی از مهم‌ترین نگارخانه‌های هنری مجازی جهان Tefaf(The Europen Fine Art Fair) است که در حال حاضر نمایشگاه‌های مجازی این نگارخانه با حضور هنرمندان زیادی از سراسر جهان برگزار می‌شود. علاوه بر گالری‌ها، موزه‌ها نیز در این ایام فعالیت‌های گسترده‌ای به شکل مجازی داشتند، همچون موزه متروپولیتن که در فضای مجازی  بیش از هفت میلیون بازدیدکننده دارد، موزه بریتانیا نیز برای نخستین بار ۲۸۰ هزار تصویر جدید از آثار باستانی خود را به شکل مجازی به اشتراک می‌گذارد. از سویی دیگر حراجی‌های معروف جهان نیز امسال فعالیت‌های خود را به شکل مجازی ادامه دادند، از آن جمله می‌توان به حراجی ساتبیز لندن اشاره کرد، منتقدان در بررسی وضعیت امسال این حراجی که به شکل مجازی انجام شد اظهار داشتند که بیش از هفتاد درصد آثار بفروش نرسیدند، آنان علت اصلی این اتفاق را عدم حضور فیزیکی خریداران و بازدید از آثار می‌دانند که مهم‌ترین مولفه خرید آثار هنری است.

ادامه مطلب