عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پاندمی کرونا ثابت کرد سلامت، محور توسعه پایدار است



دکتر هوشمند سفیدی با اشاره به این که در پاندمی کرونا شاهد یک درس کامل علوم اجتماعی بودیم گفت: کرونا نشان داد که سلامت، محور توسعه پایدار است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی SBMU ، وبینار بررسی نقش علوم اجتماعی در ارتقای سلامت عمومی؛ چالش ها و فرصتها با حضور دکتر هوشمند سفیدی دکترای جامعه شناسی روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه برگزار شد.

در این وبینار دکتر هوشمند سفیدی خدمت به جامعه و انسانها را فلسفه شکل گیری علوم اجتماعی ذکر کرد و به تبیین اهمیت و نقش علوم اجتماعی در پیشرفت و توسعه و ارتقای سلامت جامعه پرداخت .

وی با اشاره به تاثیر به کارگیری علوم اجتماعی در آماده سازی محیط جامعه برای پیشرفت نقش این علوم را در حوزه های مختلف از جمله سیاستگذاری، حکمرانی، توسعه و ارتقای شاخصها یادآور شد.

دکتر هوشمند سفیدی با اشاره به تاثیر مهم رشته های مختلف علوم اجتماعی در ارتقای سلامت جامعه  خاطرنشان کرد با استفاده شایسته از این علوم  می توانیم اهمیت سلامت را تبیین کرده و رفتارهای سلامت محور را در جامعه توسعه بخشیم.

اهمیت افزایش سواد سلامت در ارتقای شاخص سلامت/ توزیع عادلانه آگاهی های سلامت

وی افزایش آگاهی و سواد سلامت مردم را یکی از نیازهای اصلی در راستای ارتقای شاخص سلامت برشمرد و شکل گیری شبکه های رادیویی و تلویزیونی ویژه سلامت و ارایه اطلاعات تخصصی از سوی کادر سلامت در فضای  مجازی را از جمله اقدامات موثر در سالهای اخیر ذکر کرد که باعث افزایش سواد و دانش سلامت مردم شده است .

دکتر سفیدی با تاکید بر لزوم توجه سیاستگذاران و دست اندرکاران سلامت به توزیع عادلانه سواد و آگاهی های سلامت در جامعه گفت: عدالت سلامت تنها به معنای توزیع درست امکانات درمانی نیست بلکه سواد سلامت نیز باید به شکل عادلانه ای دربین افراد جامعه توزیع شود.

وی حاشیه نشینی اطلاعاتی و عدم دریافت اطلاعات لازم سلامتی توسط برخی افراد جامعه را تهدیدی برای شاخص های سلامت ذکر کرد وافزود:  برای رسیدن به عدالت در سلامت علاوه بر رعایت سایر شاخص های مربوطه باید در حوزه آگاهی رسانی نیز به رفع نابرابری های اطلاعاتی برسیم تا همه بتوانند پیام های ما را دریافت کنند .

رابطه مستقیم توسعه و سلامت

این دکترای جامعه شناسی دستیابی به سلامت واقعی یعنی رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را در گروی همکاری سازمان ها و نهادهای مختلف برشمرد و تاکید کرد: برای ارتقای سلامت باید جامعه به سمت سلامت حرکت کند و یک وزارتخانه یا سازمان نمی تواند ما را به این هدف برساند و در سیاستگذاری عمومی حوزه سلامت باید به ظرفیت های فرابخشی و بین بخشی نیز توجه کنیم.

به گفته وی جامعه توسعه یافته  باعث ارتقای شاخص های سلامت می شود که هر چه درجه  توسعه یافتگی بیشتر باشد شاخص های سلامتی  بیشتر ارتقا می یابد. از سوی دیگر انسان سالم  می تواند جامعه را به پیشرفت و توسعه برساند . بنابراین یک رابطه مستقیم بین سلامت و توسعه وجود دارد.

سلامت، محور توسعه پایدار است

دکتر هوشمند سفیدی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت و تخصصی شدن روابط عمومی های حوزه سلامت در سالهای اخیر اشاره کرد و یادآور شد: کرونا نشان داد سلامت، محور توسعه پایدار است و در این بحران یک درس کامل علوم اجتماعی را شاهد بودیم .

به گفته دکتر هوشمند سفیدی در کرونا ، رفتارهای برخی از مردم تهدید کننده است که دلیل آن دو چیز می تواند باشد؛  یا پیام و اطلاع رسانی ضعیف است و اقناعی نیست و یا آن که اعتماد وجود ندارد و کسی گوش نمی کند.

وی با اشاره به افزایش سرمایه اجتماعی کادر درمان در ۹ ماهه گذشته  خاطرنشان کرد: همکاران روابط عمومی و حوزه ارتباطات می توانند با انعکاس زحمات کادر بهداشت و درمان و به تصویر کشیدن رشادت های شهدای سلامت  و اقدامات انجام شده باعث افزایش سرمایه اجتماعی نظام سلامت و افزایش اعتماد عمومی مردم شوند . در این صورت مردم پیام های ارسالی را شنیده و رعایت می کنند.

دلیل شکست دولت ها در بحران ها ، فقدان اعتماد عمومی است

دکتر سفیدی شنیدن حرف مردم را در بحران ها بسیار با اهمیت برشمرد و براساس مطالعات جهانی یادآور شد که دلیل شکست دولت ها در بحران ها فقدان اعتماد عمومی است .

وی تاکید کرد: باید در مواقع غیر بحرانی سرمایه های اجتماعی را افزایش دهیم تا در مواقع بحرانی بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

به گفته وی وضعیت اطلاع رسانی در مورد کرونا باید به سمت کمپین هدایت شود و ۳۶۰ درجه باشد و همگام با فضای مجازی و رسانه ها در فضاهای شهری نیز اطلاع رسانی کنیم.

وی با اشاره به غربت علوم اجتماعی یکی از چالش های مهم را نگاه ضعیف به علوم اجتماعی دانست و گفت: امروزه هیچ سازمان و فردی بی نیاز از بینش جامعه شناختی نیست. باید درحوزه های مختلف تصمیم گیری و مدیریتی و سازمانی حوزه های سلامت از نظر و مشاوره متخصصان علوم اجتماعی نیز بهره گرفت.

دکتر هوشمند سفیدی خاطرنشان کرد: شاید در آینده به این سمت برویم که دانش سلامت و دانش اجتماعی در کنار هم قرار گیرند تا نتایج خوبی در بر داشته باشد.

وی با اشاره به نظریه حکمرانی خوب که از سال ۱۹۹۰ مطرح شده است گفت: براساس این نظریه همه سیاست های اجتماعی اقتصادی و سیاسی با هم ادغام شده وحاصل آن یک حکمرانی خوب می تواند باشد. اگر در حوزه سلامت نیز بخواهیم حکمرانی خوب را تجربه کنیم باید با استفاده از همه علوم و برایند آنها تصمیم گیری صورت گیرد تا در جامعه اجرا شود.

این دکترای جامعه شناسی و متخصص علوم ارتباطات ضمن تقدیر از زحمات، جانفشانی و ایثارگری  کادر درمان و بهداشت در بحران کرونا بر لزوم انعکاس، مستندسازی و انجام اقدامات لازم توسط حوزه ارتباطات برای یادمان سازی مدافعان سلامت تاکید کرد.

دکتر هوشمند سفیدی در خاتمه سخنان خود ضمن آرزوی غلبه بر کرونا خاطرنشان کرد: امیدوارم در ایجاد این فرهنگ ونگرش که سلامت، محور توسعه پایدار است موفق شویم زیرا انجام هیچ کاری بدون توجه به استانداردهای سلامت ممکن نیست و در این صورت می توانیم سلامت را به جایگاه خودش برسانیم.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: ۷۷۰۰ س.ع