عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

یادداشت رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا در خصوص بیماری کرونا و پاسخ به برخی از سوالات شهروندان

دکتر علی اصغر خالقی در یادداشتی به سوالات جمعی از اصحاب رسانه و مردم شهرستان در خصوص ویروس کرونا و وضعیت بیماری پاسخ گفت .

به گزارش وب دا فسا؛ متن این یادداشت به شرح ذیل است :

با سلام و عرض ادب

این ویروس منحوس که بصورت پاندمی جهانی درآمده، تمام محققان و دانشمندان جهان را متحیر کرده است کما اینکه در کشورهای مدعی آخرین فن آوریهای روز نیز همچنان مبهوت از رفتار این ویروس شترگاوپلنگ هزار چهره شده اند، محققین ما نیز مثل بسیاری از محققین تلاشهای زیادی کرده اند ولی سیاست بر این است که همه دانشگاهها به دلیل اینکه جهش جدیدی در ویروس بوجود نیاید به سمت کشت ویروس و مطالعات بر روی ویروس زنده نروند و صدور مجوز آزمایش و تحقیقات در آزمایشگاههای تخصصی کشت سلولی ویروس بخاطر خطرات جدی آن تحت شرایط خاص و استانداردهای سختگیرانه نهادهای کشوری می باشد ولی قریب به ده شرکت دانش بنیان روی ساخت واکسن در کشور فعال هستند .

اما در چین از آنجایی که کشورهای سوسیالیستی خیلی از اطلاعات خود را منتشر نمی کنند، مدعی هستند که کلید واژه توفیقشان بیمار یابی و اعمال قرنطینه واقعی و رعایت پروتکل های بهداشتی بوده است و با ناقضین قانون به شدت برخورد شده و حتی چنانچه فرد یا افرادی رعایت نمی کردند از حقوق اجتماعی محروم میشدند و از طرفی سرعت و توان اقتصادی برخوردشان با مشکوکین به کرونا نیز خیلی خوب بوده است، اخیرا در یکی از شهرهای ۵/۹میلیون نفری که ۶ نفر مبتلا بوده اند و همگی هم از خارج آمده بودند، ۱۴۰۰۰۰ نفر نیرو بسیج کردند و کل شهر را تست انجام و موارد مثبت را قرنطینه کردند .

ولی در کشور ما که کرونا به مسائل معیشتی، اقتصادی، اعتقادی، ایدئولوژی، فرهنگی، اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و..... گره خورده کار را بسیار سخت کرده است.

ما در شهر خودمان هنوز شاهد عدم تغییر رفتار مردم هستیم، چون هنوز عده ای باور نکرده اند، هنوز مراسم عروسی و عزا و دور هم نشینی به قوت خود باقیست، به غیر از عدم باور یه سری افراد، یه سری هم هنجار شکنی می کنند، معلوم است که کار سخت و سخت تر خواهد بود.

امروز هر فرد در هر جایگاهی باید از خود بپرسد که من برای مهار و کمک در مدیریت کرونا چه کرده ام ؟ خودم انسان مقید به رعایت پروتکل ها هستم؟ خانواده ام را مقید به رعایت پروتکل کرده ام؟ در سازمان و محل کارم رعایت می کنم؟ اگر جواب همه سوالات مثبت است، آنوقت چه نقش اجتماعی برای جامعه خود ایفا کرده ام؟ یا منتظرم که پشت دستگاهی دیگر پنهان شوم تا فریادرسی برسد؟

مسلما مدیریت این بیماری در توانایی یک دستگاه نیست، چرا که اگر ۸۰درصد مردم هم رعایت کنند، آن ۲۰درصد عامل انتشار خواهند ماند، لذا باید فرهنگ تقید به رعایت ضوابط در کل جامعه نهادینه شود و همه مردم، از آنهایی که رعایت نمی کنند، بسیار حق بجانب مطالبه رعایت پروتکل کنند و منتظر نمانند که دیگری بیاید و تذکر دهد .

کرونا تاکنون هیچ دارو و واکسن تایید شده ای ندارد، کما اینکه مابقی ویروس ها با قدمت چند ده ساله هنوز دارو ندارند ولی برای برخی ویروس ها بعد از گذشت سالها از کشف آنها واکسن ساخته شده است .

من در خصوص مجموعه سلامت شهرستان عرض کنم که با وجود درگیری بیش از ۴۰۰نفر از پرسنل برای ارائه خدمت ثابت قدم تر شده اند و تا پای جان به سوگندی که خورده اند وفادار خواهند ماند و حقیر دست تک تک آنها را می بوسم و از همه آن عزیزان قلبا سپاسگزارم، ولی ای کاش همه دستگاهها وظایف و نقش سازمانی خود را در مبارزه با کرونا به درستی ایفا کنند که اگر چنین شود ، در سرعت مدیریت بیماری توفیق حاصل خواهد شد.

در مورد ترس از بیماری و تاثیر در ایمنی بدن حتما ترس زیاد مخاطراتی دارد ولی بخشی از مردم با اینکه می ترسند بعضا بی پروا و بی تفاوت به پروتکل های بهداشتی هستند، که اگر نمی ترسیدند آنوقت چه می کردند؟

در خصوص مشاوره روانپزشکی و روانشناسی، تیمی با مدیریت دکتر ضرغامی ( متخصص محترم روانپزشکی )تشکیل شده که هم به بیماران کرونایی بستری و هم به پرسنل کادر درمان کمک خواهند کرد که این فرایند در حال انجام است .

انشاالله که همه دست به دست هم دهیم تا این بلای بزرگ از سر مردم رفع شود .

جا دارد از تلاش های بی وقفه و حمایتهای گروههای جهادی و بسیج و برخی شخصیت های حقوقی و مدیران دلسوز که بی ادعا همواره یاریگر مدافعین سلامت بوده اند سپاسگزاری کنم .

دکتر علی اصغر خالقی

رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا