عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

مسافرت و تفریح خطرناک ترین اقدامی است که به شیوع کرونا دامن می زند

وبدا؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از خطرناک ترین کارهایی که می تواند به شیوع بیماری کرونا دامن بزند مسافرت و تفریح در روزهای کرونایی است.
به گزارش وبدا؛ دکتر مجید شیرانی با بیان اینکه، مسافرت و تفریح در فضای باز مستلزم یکسری اقدامات از جمله خروج از منزل، حضور در اماکن و استفاده از وسایل بهداشتی عمومی و افزایش خطر ابتلا به بیماری کرونا است افزود: در حال حاضر بدترین خطر وجود سوش های متفاوت و جهش یافته در جامعه می باشد که مسافرت می توان موجب شود تا سوشی که بومی یک منطقه نیست انتقال یافته و موجب طغیان بیماری در منطقه جدید شود.
وی در خصوص حضور مراقبت در بخش های ویژه کرونایی در مراکز درمانی نیز اظهار داشت: ترجیاً در این بخش ها حضور همراه توصیه نمی شود مگر در مورد بیمارانی که توان انجام کارهای شخصی خود را ندارند و بیماران بی قرار که نیازمند حضور مراقبت در کنار خود هستند.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی ضمن آموزش رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، وسایل حفاظت شخصی در اختیار همراه بیمار قرار داده می شود.
دکتر شیرانی در خصوص مراجعه افراد مشکوک به بیماری کرونا به مراکز بهداشتی درمانی و درمانی نیز اظهار داشت: کسانی که از بیمه روستایی استفاده می کنند بواسطه ثبت اطلاعاتشان در سامانه سیب به مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه و در تعطیلات و ساعاتی که این مراکز تعطیل هستند، مراکز شبانه روزی معین آن مرکز خدمات را ارائه می دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در تشریح آخرین وضعیت شیوع بیمار یکووید ۱۹ در بیست و چهارمین روز از آبان ماه ۹۹ در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۱ بیمار با علایم بالینی مشکوک به بیماری کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی سرپایی استان مراجعه داشته اند که نتیجه آزمایش بیش از نیمی از آنها مثبت و بیماریشان محرز شده است.
وی تصریح کرد: همچنین از این تعداد ۴۱ بیمار با علایم مشکوک به این بیماری در مراکز درمانی بستری شده اند.
به گفته وی، طی ۲۴ ساعت گذشته علاوه بر موارد سرپایی، تست ۳۴ مراجعه کننده بیمارستانی با علایم بالینی مشکوک به بیماری کووید ۱۹ که در مراکز درمانی بستری شده بودند مثبت قطعی اعلام شد.
دکتر شیرانی افزود: هم اکنون ۳۳۸ بیمار مثبت قطعی و مشکوک به بیماری کرونا در مراکز درمانی استان تحت مراقبت و درمان هستند که از این تعداد ۲۸۱ نفر مثبت قطعی و مابقی در انتظار پاسخ نتایج آزمایشات برای رد یا تایید بیماریشان هستند.
وی با ابراز تاسف از اینکه، در شبانه روز گذشته ۲ مورد جدید فوتی ناشی از ابتلا به بیماری نوپدید کووید ۱۹ در استان گزارش شده است، مجموع فوتی های ناشی از ابتلا به این بیماری در چهارمحال و بختیاری را ۵۱۴ نفر اعلام کرد.
به گفته وی، هم اکنون ۶۴ بیمار با شرایط بحرانی و حال عمومی نسبتاً بد در بخش های مراقبت ویژه مراکز درمانی استان تحت مراقبت و درمان هستند.