عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

برای اولین بار در کشور کشت مخلوط ارقام گلرنگ و تریتیکاله جهت تولید علوفه در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اجرا می‌شود

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اربیل دکتر حسین زینل زاده تبریزی مجری پروژه ارزیابی کشت مخلوط ارقام گلرنگ و تریتیکاله در کشت پائیزه جهت تولید علوفه بیان کرد: به منظور شناسایی ارقام گلرنگ و تریتیکاله مناسب در کشت مخلوط پاییزه جهت تولید علوفه با آب محدود در طی دو سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ و ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مغان همزمان با ۴ استان دیگر اجرا می‌شود. یافته‌های تحقیقاتی این پروژه خاص که به سفارش وزارت جهاد کشاورزی اجرای آن در مغان آغاز شده است قرار است به روش کشت مخلوط ( intercropping ) در مناطق خشک و نیمه خشکی مانند ایران که آب عامل محدودکننده است بتواند با بهره‌برداری مطلوب از آب موجود، میزان تولید را افزایش دهد.

وی افزود: از مهم‌ترین مزیت کشت‌های مخلوط، بالاتر بودن کارایی استفاده از منابع، به ویژه نور، آب و نیتروژن، در مقایسه با کشت‌های خالص است و در صورت محدود بودن آب، کشت مخلوط از نظر کارایی مصرف آب مزیت دارد. همچنین طراحی کشت‌های مخلوط تاخیری با ترکیب گونه‌های باریک برگ-پهن برگ راه حل مناسبی برای غلبه بر مشکل استفاده بهینه از آب، در مناطق خشک و نیمه خشک بوده و منجر به افزایش بهره‌وری منابع می‌شود. از طرف دیگر، کشت مخلوط به دلیل رقابت گیاهان با علف‌های هرز به طور کارآمدی از رشد و توسعه آن‌ها ممانعت کرده و این امر به علت عدم کاربرد علف‌کش، به افزایش تولید و پایداری کمک می‌کند.