عمومی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

فعال شدن سامانه ۳۱۱۳ برای دریافت گزارش‌های مردمی در اصفهان

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان از فعال شدن سامانه ۳۱۱۳ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای پاسخگویی به شکایات مردمی خبر داد و گفت: از ادارات و دستگاه ها خواسته شده هرچه زودتر خط پاسخگو و اپراتوری معرفی کنند تا مخابرات تمام این خطوط را با سامانه ۳۱۱۳ لینک کرده و هرچه زودتر فعالیت خود را آغاز کند.

دکتر کمال حیدری در گفت وگویی، با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا سامانه های ۱۹۰ و ۴۰۳۰ وزارت بهداشت فعال بود و پاسخگوی سوالات و گزارش های مردمی را دریافت می کرد، اظهار کرد: باتوجه به افزایش حجم تماس های مردمی با این سامانه ها از سراسر کشور و شلوغی خطوط، در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سامانه ۳۱۱۳ تعریف شد تا مردم سوالات خود را از طریق این سامانه مطرح و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه سامانه ۳۱۱۳ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی این مدت بسیار موفق و پاسخگوی تماس های زیادی بود، افزود: هم اکنون که بحث تشدید نظارت ها مطرح شده، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال فعال کردن سامانه ۳۱۱۳ است تا باتوجه به شناخته شده بودن این سامانه برای مردم، بتواند پاسخگوی گزارش های مردمی نیز باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تا پیش از این روال کار سامانه ۳۱۱۳ به این صورت بود که اپراتورها پاسخگوی سوالات مردم بودند، تصریح کرد: در حال حاضر بحث شکایات مردمی مطرح است، به طوری که شهروندان طی گزارش های مختلف، از وقوع تخلف یا رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی در بخش های مختلف خبر می دهند، در حالی که هر بخش باید ناظر و پاسخگوی عملکرد زیرمجموعه خود باشد.

وی به تشکیل جلسه ای در قالب کمیسیون نظارت و بازرسی بر رعایت پروتکل های بهداشتی به ریاست استاندار اصفهان و دبیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: در این جلسه استاندار پیگیری موضوع شکایات مردمی را به معاون سیاسی امنیتی استاندار و دانشگاه علوم پزشکی، به مرکز بهداشت استان واگذار کرد. در این راستا کمیته هایی تشکیل و بنا شد دستگاه ها، ادارات و اصناف در مرحله اول در درون سازمان های خودشان خودمراقبتی داشته باشند، مثلا مجموعه ای مثل بانک ها باید برای رعایت پروتکل های بهداشتی در کل زیرمجموعه خود برنامه ریزی کند. دوم اینکه باید پاسخگوی شکایات مردمی باشند و به این منظور باید خط ارتباطی و نماینده پاسخگوی خود را به ما معرفی کنند.

دکتر حیدری با تاکید براینکه اگر مردم از اداره یا صنفی شکایت دارند، خود آن مجموعه باید پاسخگو باشند و نه مرکز بهداشت استان، تصریح کرد: قرار است با کرونا زندگی کنیم، درحالی که اگر تا سال آینده همین مسیر را برویم و نتوانیم روش های فعلی را اصلاح کنیم، شرایط بسیار سختی خواهیم داشت، چون باید ساز و کاری برای انجام امور روزمره در عین حفظ سلامتی داشته باشیم و این مهم وقتی محقق می شود که خود دستگاه ها وارد عمل شوند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه قرار است سامانه ۳۱۱۳ شکایات مردمی را دریافت کرده و به خطوط پاسخگوی دستگاه ها، ادارات و اصنافی که به مرکز بهداشت استان معرفی شده ارجاع دهند، گفت: مرکز بهداشت استان و مرکز رسیدگی به شکایات استانداری اصفهان پیگیر این تماس ها و پاسخگویی به شکایات خواهند بود.

وی درباره زمان شروع به کار این سامانه، گفت: به محض اینکه ادارات و دستگاه ها شماره های تلفن خود را در اختیار ما قرار دهند این ارتباط شکل می گیرد و سامانه ۳۱۱۳ برای پاسخگویی به شکایات مردمی فعالیت خود را شروع می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه گزارش های مردمی از تخلفات و عدم پایبندی به پروتکل های بهداشتی متفاوت و پراکنده است، افزود: هر دستگاه باید پاسخگوی زیرمجموعه خودش باشد، در عین حال از ابزار قانونی برای برخورد با تخلفات استفاده کنیم، به طوری که اگر دستگاه پاسخگو صلاح دانست موارد تخلف را به ما اعلام می کند و ما از ظرفیت قانونی، اداره اماکن نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی برای برخورد و پلمب استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه ساز و کارهای سامانه ۳۱۱۳ دانشگاه علوم پزشکی فراهم است، خاطرنشان کرد: از ادارات و دستگاه ها خواسته شده هرچه زودتر برنامه خود را به ما بدهند و خط پاسخگو و اپراتوری معرفی کنند تا مخابرات تمام این خطوط را با سامانه ۳۱۱۳ لینک کرده و هرچه زودتر فعالیت خود را آغاز کند.