عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

بازدید محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از سیستم سایبان در خراسان رضوی

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با حضور دکتر دهدار محقق سبزی و صیفی و مسئول مرکز رشد به همراه مهندس معنوی کارشناس مسئول باغبانی مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی و مهندس اصغری رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مشگین شهر، به مدت ۳ روز از سیستم‌های سایبان (سازه سبک گلخانه‌ای) احداث شده و در حال احداث استان خراسان رضوی بازدید کردند.

با توجه به تغییر اقلیم، فرسایش بستر کاشت و عوامل خسارت زا، توسعه کشت محافظت شده و ارتقای فناوری در باغات و مزارع برای حفظ و پایداری تولید محصولات باغی و زراعی و افزایش امنیت غذایی کشور ضروری است.

سایبان پوششی است که برای محافظت از محصولات و درختان از سرما، شدت تابش نور خورشید (خصوصاً جلوگیری از آفتاب سوختگی میوه انار)، بارش باران، تگرگ و برف و کاهش هجوم آفات و پرندگان استفاده می‌شود. همچنین علاوه بر افزایش کیفیت و عملکرد محصول با کاهش مصرف آب باعث افزایش راندمان آبیاری می‌شود. این سیستم با تخصیص تسهیلات از محل تبصره ۱۸ در حال اجرا است. از معایب این سیستم هزینه بالای احداث سایبان، عدم امکان اجرا در مناطق بادخیز و عدم توانایی حفاظت باغات دانه‌دار و هسته‌دار در برابر سرمای زیر صفر دیررس بهاره (در مرحله گل) را ندارد.