عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

علمی که ریشه و منشا آن، در کودک ایرانی باشد، نداریم

دکتر ابراهیم طلایی (عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس) گفت: اکثر مطالعات ما از جنس تایید نظریه‌های قبل هستند تا اینکه به تولید نظریه‌های مبتنی بر زیست و تجربه‌زیسته کودکان بپردازند. داده بومی عمده‌ترین سرشاخه و منشا برای تولید علم بومی‌ست؛ علمی که ریشه و داده‌ها و مبدا و منشا آن، در کودک ایرانی باشد که لازمه این کار، روش‌شناسی متفاوتی از تحقیق است.

ششمین جلسه از سلسله‌نشست‌های مساله کودکی با عنوان «تحلیل تاریخی فرهنگی تاک (تربیت اوان کودکی) در ایران معاصر» با سخنرانی دکتر ابراهیم طلایی (عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس) و دکتر علیرضا کرمانی (جامعه‌شناس و پژوهشگر مطالعات کودکی) دوشنبه ۱۲ آبان ۹۹ با دبیری دکتر رضا تسلیمی به صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای این برنامه علیرضا کرمانی تربیت اوان کودکی در ایران را از چندین حیث دارای مشکل دانست و اظهار داشت: کودکی به‌طور قابل توجهی متاثر از نگاه پیاژه‌ای‌ست و استیلا و تسلط این نگاه بر کودکی خیلی زیاد است. به نظر می‌رسد با وقوع انقلاب دیجیتال و تحولات آن، شکاف بین کودکان و بزرگسالان یا کودکان خردسال بیشتر و بیشتر شده که نیاز است جایی درباره آن کار شود. مشکل بعدی این است که تربیت در کشور ما بر آموزش و بیولوژی بنا شده و حلقه مفقوده پرورش است. در مطالعات کودکی در کشور، مطالعه اوان کودکی سهم چندانی ندارد و عمده مطالعات ذیل روان‌شناسی رشد صورت می‌گیرد. عدم وجود روش‌شناسی مشکل دیگری‌ست که باعث می‌شود علاقه پژوهشگران به آن کم شود و همین مساله باعث فقر ادبیات در این حوزه می‌شود. او در پایان سخنان خود تاکید کرد: هیچ‌گونه سیاست مدرن کودکی در کشور نداریم.

ادامه مطلب