عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده دشتستان: کمک به حفظ سلامتی زنان از الزامات بنیادین مبارزه با بحران کرونا است

فضه امیری در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان افزود: ترس، نگرانی و اضطراب پاسخ‌های طبیعی هستند که هر فرد به تهدیدهای احساس شده و یا در مقابله با ناشناخته‌ها و بلاتکلیفی‌ها از خود نشان می‌دهد، بنابراین قابل‌درک است که افراد در برابر پاندمی با یک عامل ناشناخته دچار چنین واکنش‌هایی می‌شوند.
امیری بیان کرد: پاندمی بیماری کرونا علاوه بر آثاری که بر روی قلب، مغز و کبد و کلیه‌ها دارد، آثار مخربی بر روی سلامت روان می‌گذارد و زنان در این مورد، گروه آسیب‌پذیرتری هستند.
وی تصریح کرد: زنان بار اصلی مسئولیت خانه و کار با فرزندان را به عهده‌دارند و این بار روانی بیشتری را به آنها تحمیل می‌کند و زمانی که برنامه‌های آموزشی به منزل منتقل می‌شود، این زنان هستند که بار اصلی مراقبت و نظارت بر فرزندان را به دوش می‌کشند.
کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: در این بین زنان شاغل فشار بیشتری بابت شیوع این همه‌گیری متحمل می‌شوند، چون حضور در محل کار و ارتباط با مراجعین احتمال سرایت ویروس را بیشتر می‌کند.
امیری اظهار کرد: غیرحضوری شدن مدارس و استرس نبود مادر در کنار فرزندان خود در هنگام برگزاری کلاس‌های درسی، تحمل فشار اینکه، مبادا به ویروس مبتلا و باعث آلودگی اعضای خانواده شوند، خصوصاً در شغل‌های بهداشتی درمانی که با افراد مشکوک و مبتلا در ارتباط نزدیک هستند و باید به این افراد خدمت ارائه دهند و ... باعث فشار روانی مضاعفی بر زنان شاغل شده است.
وی تصریح کرد: بر این اساس گرچه همه‌گیری ویروس کرونا محدود به جنسیت و یا گروه سنی خاصی نیست، اما توجه به نقش ویژه و موثر زنان در سطوح مختلف اقدامات پیشگیرانه و حتی درمان بیماری کووید ۱۹ در خانواده گویای این واقعیت است که در این دوران بحرانی، توجه هرچه بیشتر نسبت به حفظ سلامتی زنان، از الزامات بنیادین مبارزه با بحران کرونا است.
امیری با بیان اینکه در این روزها می‌توان راهکارهایی را پیش گرفت که به بهبود سلامت روانی زنان کمک می‌کند، توصیه کرد: زنان باید فعالیت بدنی داشته باشند، ورزش کردن برای رهایی از استرس و روحیه بسیار مفید است و از آنجا که نمی‌توان در شرایط فعلی به باشگاه رفت، اگر می‌توانید به محیط اطراف خانه رفته و فعالیت فیزیکی داشته باشید.
وی تصریح کرد: با دیگران ارتباط برقرار کنید، درست است که در شرایط فعلی نمی‌توان با دیگران ارتباط فیزیکی برقرار کرد، ولی بهتر است ارتباط خود با دیگران و خانواده از طریق فضای مجازی را حفظ کنید.
امیری با بیان اینکه خواب کافی داشته باشند و از زمان‌های زیادی که در منزل هستید کمال استفاده و بهره را ببرید گفت: امیدوار باشید و برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشید و به این دوران به عنوان یک دوران موقت و گذرا نگاه کنید.
وی تصریح کرد: این دوران باعث شده بیشتر در کنار اعضای خانواده باشیم، قدر یکدیگر را بدانیم و از هم حمایت کنیم و روابط عاطفی خود را مستحکم نماییم، میزان هورمون‌های شادی‌بخش و لذت در بدن افزایش یابد و میزان استرس کاهش‌یافته و سیستم ایمنی تقویت گردد.
انتهای پیام/ س.غ- ۳۰۳۰