عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

همه شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری رنگین هستند/ هیچ منطقه زرد و سفیدی در استان وجود ندارد

وبدا; رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و فارسان به رنگ سیاه یا خاکستری، شهرستان‌های بن و کیار قرمز و دیگر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری در وضعیت نارنجی کرونایی هستند و هیچ شهرستان زرد یا سفیدی در این استان نداریم.
به گزارش وبدا; دکتر مجید شیرانی در برنامه چشم‌انداز صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر وضعیت بیماری کرونا در ایران و جهان مناسب نیست و این روز‌ها بار بیماری در جوامع مختلف بسیار زیاد شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: برای واکسن کرونا قدم‌هایی برداشته شده است اما خبرهای امیدوارکننده زمانی است که واکسن به مرحله توزیع برسد.
وی عنوان کرد: رفتارهای انسانی در مواجه با بیماری بسیار مهم بوده، ویروس کرونا بسیار هوشمند است و باید رفتار کاملا هوشمندانه در برابر آن در پیش بگیریم.
دکتر شیرانی با اشاره به اینکه درمان قطعی برای بیماری کرونا وجود ندارد و همه درمان‌ها حمایتی و مراقبتی است، خاطرنشان کرد: درمان‌های تسکینی برای افراد مسن و با بیماری زمینه‌ای انجام می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: برخی درمان‌ها حتی سوهان روح اطرافیان می‌شود، لذا از رسانه‌ها تقاضا دارم وارد برخی جزییات درمانی بیماری کرونا نشوند، برای مثال داروی رمدسیویر که با هزینه‌های زیادی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد، ممکن است در برخی شرایط و بر روی بعضی افراد خاص جوابگو باشد.
وی به مردم توصیه کرد: تحت تاثیر برخی رسانه‌ها اصرار بر استفاده از این قبیل داروها نکنند چراکه شاید تاثیر چندانی بر بهبودی بیمار نداشته باشند و تنها بار مالی و روانی زیادی بر خانواده‌ها تحمیل کند.
دکتر شیرانی یادآور شد: ویروس کرونا منتظر کوچک‌ترین اشتباه است و اشتباهات زیادی از سوی نظام تصمیم‌گیری، نظام اجرایی و مردم رخ داده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در بخش دیگری از سخنان خود گفت:
اوایل دی ماه سال گذشته بود که خبر بروز بیماری کرونا در چین به گوش رسید و کم‌کم این ویروس در سایر کشورها نیز منتشر شد.
وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب وظیفه‌ای که داشت چندین جلسه تخصصی در این خصوص برگزار کرد و روسای دانشگاه‌های سراسر کشور توجیه شدند.
دکتر شیرانی ادامه داد: بیشترین نگرانی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی همه‌گیری گسترده بیماری کرونا و تکمیل ظرفیت‌های بیمارستانی در کشور بود که خوشبختانه این کابوس به وقوع نپیوست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد عنوان کرد: اواخر بهمن ماه بود که موارد مثبت ابتلا به کرونا در کشور مشاهده شد، بعد از آن تیم‌های متعدد عملیاتی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و ستاد استانی تشکیل گردید و هدف اصلی جلوگیری از همه‌گیری بیماری در چهارمحال و بختیاری بود.
وی با بیان اینکه در شروع بیماری تنها ۵۵ تخت ICU در استان وجود داشت که به مرور و به شیوع گسترده بیماری ۳۰ تا ۴۰ درصد تخت دیگر اضافه شد، خاطرنشان کرد: در ایران سه موج بیماری کرونا رخ داد اما خوشبختانه در هیچ کدام از این موج‌ها بیماری از خط قرمز عبور نکرد اگرچه در برخی استان‌ها وضعیت بحرانی شد اما استان‌های دیگر وضعیت مناسبی داشتند و می‌توانستند نقش حمایتی داشته باشند.
دکتر شیرانی با تاکید بر اینکه یکی از کارهایی که باید در ابتدا انجام می‌گرفت آموزش، تغییر رفتار مردم و اعمال محدودیت‌ها بود، اضافه کرد: در ادامه تعطیلات عید نوروز به کمک آمد و بعد از آن هم محدودیت‌هایی بود که وضع شد اما متاسفانه شتابزده برداشته شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد یادآور شد: در اواسط و اواخر اردیبهشت‌ماه بیماری رو به افول رفت اگرچه همزمانی ماه رمضان نیز بسیار کمک‌کننده بود، اتفاق از نیمه خردادماه رخ داد زمانی که یک عادی‌انگاری وحشتناک در مردم بروز کرد و بازگشایی‌ها با شدت زیادی انجام شد.
وی تصریح کرد: بعد از آن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک روند بیماری اندکی کاهش پیدا کرد و هر استانی که رعایت بهتری داشت موج دوم را ضعیف‌تر تجربه کرد، اما چهارمحال و بختیاری بلافاصله وارد موج سوم شد.
دکتر شیرانی بیان کرد: تعطیلات دهه اول محرم، مسافرت‌ها و مراسمات عقد و عروسی قبل از ماه محرم بر شدت بیماری دامن زد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: تعطیلی‌های مقطعی چندان تاثیری در کنترل بیماری ندارد اما مشکلات اقتصادی و معیشتی اجازه تعطیلی سراسری را نمی‌دهد.
وی اظهار داشت: در کشورهایی که از نظم انضباطی خوبی برخورداند با بیماریابی وسیع و ایزوله کامل بیماران و آن‌هایی که با آن‌ها در ارتباط بودند بیماری کنترل شد، در کشورهایی که تبعیت اجتماعی کم است محدودیت‌ها پاسخگو بود و و وقتی هیچ کدام میسر نیست باید تلفیقی از این دو اقدام انجام شود.
دکتر شیرانی با ه به اینکه در حال حاضر شایع‌ترین راه انتقال بیماری انکار آن از طرف مبتلایان و عدم رعایت موازین بهداشتی از سوی آن‌ها است، افزود: رفت و آمدهای خانوادگی در چهارمحال و بختیاری عادی شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: هر رفت و آمد و دیداری اگر واقعا نیاز به برگزاری دارد باید با رعایت فاصله ۲ متری، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، همراه با استفاده از ماسک و ترجیحا در فضای باز یا با تهویه مناسب انجام شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۳۵ هفته از شروع بیماری کرونا می‌گذرد، طی حدود ۲۳ هفته به لحاظ بروز بیماری و مرگ و میرها در سه استان آخر کشور بودیم اما در هفته‌های گذشته متاسفانه به رتبه‌های برتر کشور صعود کردیم، ادامه داد: در حال حاضر شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و فارسان به رنگ سیاه یا خاکستری، شهرستان‌های بن و کیار قرمز و دیگر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری در وضعیت نارنجی کرونایی هستند و هیچ شهرستان زرد یا سفیدی در این استان نداریم.