عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

پزشک داروساز شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان: تجویز و فروش دارو به صورت گیاهی و شیمیایی در عطاری‌ها تخلف محسوب می‌شود

دکتر سرور قدیمی در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: بیماری کووید ۱۹ چند وقتی است که کل جهان را درگیر کرده و به هر کشور، شهر یا خانه‌ای که بخواهد سرک می‌کشد و تاکنون با این علم پزشکی قدرتمندی که در دنیا وجود دارد، متخصصان نتوانسته‌اند درمان قطعی برای آن پیدا کنند.
وی بیان کرد: در این شرایط حساس، برخی افراد سودجو در داخل کشور وجود دارند که به فکر کسب درآمد هستند و داروهایی را تولید می‌کنند که به اسم داروی ضد کرونا به فروش می‌رسانند و افراد زیادی هم از روی ناآگاهی این دارو را خریداری می‌کنند، اما غافل از اینکه فعلاً هیچ دارویی در دنیا وجود ندارد که بخواهد این ویروس منحوس و نفس‌گیر را شکست بدهد.
دکتر قدیمی اظهار کرد: با این‌که سازمان بهداشت جهانی صراحتاً اعلام کرده که در حال حاضر کرونا هیچ درمان قطعی ندارد، ولی هنوز کسانی مدعی هستند که در کنج خانه یا دکان خود داروی درمان آن را یافته‌اند و با زیرکی، قربانیان را از میان افرادی که متاسفانه هنوز در بند جهل و خرافه هستند، پیدا می‌کنند.
وی تصریح کرد: عطاری‌ها اجازه تجویز دارویی را ندارند و هیچ مجوزی هم به آن‌ها در این راستا صادر نشده است و عطاری‌ها تکلیفشان مشخص است که چه وظایفی دارند و مردم هم باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند.

افراد به صورت خودسرانه از گیاهان و دمنوش‌ها استفاده نکنند


دکتر قدیمی در خصوص مصرف خودسرانه گیاهان و دمنوش ها گفت: به دلیل اینکه گیاهان ممکن است فاکتورهای ناشناخته داشته باشند و مصرف ترکیبی و زیاد از هر کدام از این گیاهان ممکن است دردسرساز شود، همچنین ما شناخت کافی راجع به عملکرد دقیق ویروس کرونا در سطح سلول نداریم، بنابراین ممکن است با مصرف بی‌رویه گیاهان که عوامل ناشناخته دارند باعث شویم که مشکلاتمان بیشتر شود.
پزشک داروساز شبکه بهداشت و درمان دشتستان تاکید کرد: هرگونه تبلیغات غیرقانونی و فریبنده نظیر درمان چاقی، لاغری، ترک اعتیاد، ناباروری، مشکلات جنسی و... در واحدهای عطاری ممنوع است.
دکتر قدیمی بابیان اینکه، خرید و فروش هرگونه فرآورده شیمیایی با اثر درمانی حتی در صورت دارا بودن مجوزهای لازم، در عطاری ممنوع است، گفت، عطاری تنها مجاز به فروش گیاهان خشک (گیاهان بدون نیاز به نسخه معتبر پزشک) و عرقیات دارای مجوز با سیب سلامت است.
وی اظهار کرد: تهیه، نگهداری و فروش هرگونه فرآورده دست‌ساز بدون مجوز وزارت بهداشت در عطاری تخلف محسوب می‌گردد.
دکتر قدیمی تصریح کرد: محل فروش فرآورده و مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی، داروخانه است، لذا وجود اقلام مذکور (دارای مجوز و یا فاقد مجوز) در عطاری، تخلف محسوب می‌گردد.
پزشک داروساز شبکه بهداشت و درمان دشتستان خاطرنشان کرد: شهروندان به هیچ‌وجه نباید از عطاری‌ها در خصوص بیماری کرونا و دیگر بیماری‌ها مشورت بگیرند، چون که ممکن است این مشورت برای آن‌ها خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد و نکته جالب اینجاست که هیچ ارگانی هم مسئولیت این خطای جبران‌ناپذیر را به گردن نخواهد گرفت زیرا متصدی عطاری "پزشک و داروساز " نیست.
انتهای پیام/ س.غ- ۳۰۳۰