عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

بیش از ۳۷۰ جلسه مشاوره سلامت روان برای بازماندگان متوفیان ناشی از ویروس کرونا برگزار شد

صفر فیض الهی، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز در خصوص عملکرد واحد سلامت روان شبکه در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: کارشناسان سلامت روان و رفتار مراکز خدمات جامع سلامت، با شناسایی ۱۸۰ خانوار متوفیان ناشی از بیماری کرونا، موفق به برقراری ارتباط با ۱۶۹ خانواده شدند که متعاقب آن ۳۷۳ جلسه مشاوره برای آن ها برگزار شد.

فیض الهی بیان کرد که شش هزار و ۳۰۰ بیمار کرونا مثبت و بهبود یافته، به همراه خانواده آنان، توسط کارشناسان سلامت روان شبکه، آموزش مهارت مدیریت استرس دریافت کردند.

سکینه رضایی پور، کارشناس مسئول واحد سلامت روان و رفتار شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز هم در خصوص مداخله در سوگ برای خانواده های متوفیان ناشی از بیماری کرونا گفت: خانواده هایی که بستگان خود را به دلیل بیماری کووید ۱۹ از دست داده اند، به دلیل قوانین پیشگیری از انتشار ویروس، در برگزاری مراسم ترحیم برای متوفیان خود، محدودیته ای جدی دارند.

وی اظهار کرد که این بازماندگان داغدار، افزون بر غم از دست دادن عزیزانشان، ترس ها و نگرانی هایی هم از بابت انتشار ویروس توسط پیکر متوفی دارند، که سبب محدودیت در فرایند خاکسپاری و خداحافظی با فرد از دست رفته می‌شود.

رضایی پور با گفتن اینکه اصل پیشگیرانه فاصله گذاری فیزیکی که خود منجر به فاصله گذاری اجتماعی نیز می شود، امکان برگزاری مراسم معمول سوگواری و جمع شدن افراد در مراسم ترحیم و رفت و آمد و تسلای دوستان و نزدیکان را به بازماندگان از بین برده است و همه این شرایط، زمینه ساز افزایش بروز سوگ پیچیده و تبعات آن خواهد شد؛ بیان کرد: از این رو، مشاوره سوگ در بازماندگانِ فوت شدگان از بیماری کووید ۱۹ ضرورتی دو چندان دارد.