علوم پایه | دانشگاه ارومیه

حضور دانشگاه ارومیه در رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان در رتبه‌بندی پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC)

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان را بر اساس حوزه‌های موضوعی ( ISC World University Rankings by Subject ) برای بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه از سراسر دنیا منتشر کرد . در این رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس حوزه‌های موضوعی در ۶ رده اصلی یعنی علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی و بر اساس چهار معیار کلی پژوهش (مانند تعداد مقالات و تعداد استنادات به آن‌ها، با وزن ۶۰)، آموزش (تعداد اعضای هیئت علمی پر استناد، با وزن ۱۰)، فعالیت بین‌المللی (مانند تعداد همکاری دانشگاه در انتشار مقالات بین المللی، با وزن ۱۵) و نوآوری (تعداد هم‌انتشاری با صنعت، با وزن ۱۵) با هم مقایسه می‌شوند. با این حال، تنها دانشگاه‌هایی در این رتبه‌بندی جای می‌گیرند که در هر حوزه موضوعی به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه در بین ۷۰۰ دانشگاه اول جهان باشند. از کشور عزیزمان، ۳۵ دانشگاه (اعم از جامع، علوم پزشکی و صنعتی) در حوزه‌های مختلف موضوعی صاحب امتیاز لازم برای حضور در این رتبه‌بندی شده‌اند.

به گزارش معاون پژوهش و فناوری، دانشگاه ارومیه در زیر رده مهندسی مکانیک از رده حوزه مهندسی و فناوری ( شمال زیررده‌‌های مهندسی برق، الکترونیک، عمران، مهندسی مکانیک، مواد، مهندسی شیمی، مهندسی پزشکی، محیط زیست، بیوتکنولوژی محیطی، بیوتکنولوژی صنعتی، فناوری نانو و سایر علوم مهندسی و فنآوری های دیگر ) رتبه ۵۰۰-۴۵۱ راکسب کرده است. شانزده دانشگاه از ایران موفق به کسب رتبه در این زیررده شده‌اند.

در رده علوم کشاورزی (شامل زیررده‌های کشاورزی، جنگلداری و شیلات، علوم دامی و فرآورده‌های لبنی، دامپزشکی و سایر علوم کشاورزی) ۱۳ دانشگاه از ایران حضور دارند و دانشگاه ارومیه با کسب رتبه ۵۰۰-۴۵۱ پس از دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، شیراز و  تبریز و بالاتر از دانشگاه‌های بوعلی سینا، رازی، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، شهرکرد و گیلان جای گرفته است.

هیئت رییسه دانشگاه ضمن شکرگزاری به درگاه خداوند متعال، این موفقیت را به خانواده دانشگاه ارومیه تبریک عرض نموده و از زحمات و خدمات ارزنده کلیه دانشگاهیان عزیر به ویژه همکارانی که نقش سازنده و موثری در ارتقای جایگاه دانشگاه دارند صمیمانه قدردانی می‌نماید. امیدوار است در آینده شاهد حضور دانشگاه در دیگر رشته‌های موضوعی و زیررده‌های آن‌ها باشیم.