عمومی | دانشگاه علوم پزشکی گلستان

جلسه آموزشی مهار پوکی استخوان برای بانوان شاغل آموزش و پرورش شهرستان گالیکش برگزار شد.

همزمان با روز جهانی پوکی استخوان(۲۸ مهر ماه) کلاس آموزشی پوکی استخوان و راه های پیشگیری از آن توسط خانم دکتر رضایی پزشک مرکزخدمات جامع سلامت شماره یک گالیکش برگزار گردید.با توجه به اولویت زنان از نظر ابتلا به این  بیماری، گروه هدف اصلی جهت آموزش،  بانوان شاغل فرهنگی انتخاب شدند .
دکتر رضایی گفت: پوکی استخوان یک بیماری عمومی استخوان است که با توده استخوانی پایین و تخریب زیرساخت بافت استخوانی و متعاقبا افزایش شکنندگی و مستعد شدن به شکستگی همراه است و تشخیص  آن با استفاده از سنجش تراکم استخوانی صورت می گیرد. در دنیا در افراد بالای ۵۰ سال، از هر سه زن یک نفر و از هرپنج مرد یک نفر به این بیماری مبتلاست.
وی  افزود: بسیاری از عواملی که منجر به بروز پوکی استخوان می شود قابل اصلاح است. می توان با اصلاح سبک زندگی از بروز پوکی استخوان پیشگیری نمود و یا در صورت ابتلا، عوارض آن از جمله شکستگی را کنترل نمود.
در ادامه خانم خسروی کارشناس بیماریهای غیر واگیر مرکز بهداشت گفت:
تغییرات شیوه زندگی می تواند یکپارچگی و تعادل اسکلتی عضلانی را بهبود بخشد. اقداماتی نظیر داشتن تغذیه مناسب و  انجام مداوم ورزش به حفظ قدرت استخوانی و جلوگیری از شکستگی های آینده می انجامد. در صورت تجویز پزشک، مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین دی می تواند به بهبود وضعیت استخوان ها کمک کند. همچنین برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و از بین بردن خطرات بالقوه مواجهه با شکستگی، لازم است از مصرف سیگار اجتناب نمود. بیماریهایی مانند روماتیسم مفصلی،سرطان،بیماریهای گوارشی،دیابت،استفاده طولانی مدت از کورتون،سبک زندگی کم تحرک،سابقه شکستگی استخوان،یائسگی زودرس... از دیگر عوامل خطر ابتلا به این بیماری می باشند.
در انتها رسانه های آموزشی در اختیار شرکت کنندگان در جلسه قرار گرفت.