عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان گناوه: سه اصل تعادل، تنوع و میانه‌روی در برنامه غذای باید رعایت شود

اسماء صیادنیک در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: تغذیه سالم ارتباط تنگاتنگی با سلامتی انسان دارد و هر چیزی که با سلامتی انسان رابطه داشته باشد، دارای اهمیت است.
وی بیان داشت: منظور از تغذیه سالم محدودیت شدید غذایی نیست، تغذیه سالم به معنای داشتن انرژی کافی، بهبودی سلامتی و تقویت روحیه و خلق‌وخوی بهتر است.
صیادنیک اضافه کرد: برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب و صحیح، فعالیت بدنی و انتخاب غذاهای سالم ضرورتی انکارناپذیر است.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان گناوه تاکید کرد: برای داشتن وزن مناسب و سالم باید متناسب با شرایط فیزیکی بدن به‌اندازه کافی فعالیت بدنی داشت.
وی افزود: حداقل فعالیت بدنی موردنیاز روزانه سی تا چهل دقیقه پیاده‌روی است، فعالیت بدنی از بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت نوع دو، بیماری قلبی- عروقی و برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند و با کاهش استرس باعث بهبود خلق‌وخوی می‌شود.
صیادنیک تاکید کرد: هر روز در وعده‌های اصلی غذایی و میان وعده‌ها از سبزی‌های خام و پخته استفاده کنید. سبزی‌های تازه به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.
وی با اشاره به مصرف روزانه میوه‌ها اظهار داشت: هر روز ۲ الی ۳ واحد میوه بخورید و بهتر است از انواع میوه‌های زرد و نارنجی (سیب، نارنگی، طالبی، گرمک و خرمالو) بیشتر استفاده شود.
صیادنیک اضافه کرد: بهتر است هفته‌ای دو سه بار از مغز دانه‌ها (آجیل) استفاده کنید زیرا منبع خوبی از پروتئین گیاهی و فیبر و مواد مغزی و ویتامین دی است و با توجه به اینکه چربی موجود در آن از نوع غیراشباع است برای سلامت قلب و عروق مفید است.
کارشناس بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: حبوبات نقش مهمی در تامین بسیاری از ضروریات تغذیه‌ای انسان، ازجمله پروتئین، فیبرهای غذایی و بسیاری از املاح موردنیاز بدن ازجمله آهن و روی دارند و مصرف مداوم آنها همواره توصیه می‌شود.
وی توصیه کرد: روزانه حداقل دو واحد لبنیات کم‌چرب (کمتر از ۵/۲ درصد) استفاده کنید. بهتر است از شیرهای غنی‌شده با ویتامین D استفاده کنید.
صیادنیک با اشاره به ضرر و زیان مصرف زیاد روغن‌ها برای سلامتی بدن گفت: برای پخت غذا فقط از روغن مخصوص پخت‌وپز به مقدار کم‌مصرف کنید و از روغن مخصوص سرخ کردنی فقط برای سرخ کردن استفاده کنید. در صورت تمایل به سرخ کردن مواد غذایی از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده نموده و با حرارت کم تفت دهید.
وی در خصوص استفاده از پروتئین‌های حیوانی اظهار داشت: در برنامه غذایی خود از انواع گوشت‌ها ترجیحاً ماهی و مرغ بدون پوست استفاده کنید. بهتر است از گوشت سفید به علت کیفیت بهتر و چربی کمتر به جای گوشت قرمز استفاده شود.
کارشناس بهبود تغذیه جامعه شبکه گناوه بیان داشت: می‌توانید روزانه یک عدد تخم‌مرغ بخورید، اما اگر مبتلا کلسترول بالا هستید مصرف زرده تخم‌مرغ را به سه عدد در هفته کاهش دهید.
وی تاکید کرد: مصرف نمک و غذاهای پرنمک را کاهش دهید زیرا نمک عامل اصلی در ابتلا به فشارخون بالا و زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های قلبی عروقی و پوکی استخوان و سرطان معده است.
اسماء صیادنیک در خصوص رعایت بهداشت مواد غذایی اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا رعایت اصول بهداشتی در آماده سازی و تهیه غذا و پخت صحیح آن ضروری است.

برای اینکه از امروز خوش‌اخلاق‌تر باشید توصیه‌های غذایی را رعایت کنید


کارشناس بهبود تغذیه جامعه شبکه گناوه اظهار داشت: غذاهایی مانند مرغ و ماهی، لبنیات و لوبیا قرمز که سرشار از ویتامین B۱۲، میوه و سبزی‌ها که سرشار از اسیدفولیک هستند را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.
وی توصیه کرد: هر روز غذاهای سرشار از سلنیوم مانند غلات به ویژه آرد گندم، آجیل، غذاهای دریایی، لبنیات کم‌چرب و گوشت مصرف کنید.
صیادنیک افزود: یک الی دو بار در هفته غذاهای دریایی بخورید، زیرا مصرف ماهی افسردگی را کمتر می‌کند.
صیادنیک در آخر بیان داشت: هر روز به‌اندازه کافی ویتامین D مصرف کنید. ازآنجایی‌که تعداد محدودی از غذاها حاوی ویتامین D می‌باشند توصیه می‌شود با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مصرف مکمل‌های ویتامین D و در نهایت از طریق مصرف ماهی تن، جگر گاو، پنیر و زرده تخم‌مرغ کمبود این ویتامین را جبران کنید.
انتهای پیام/ ک.آ- ۳۰۸۰