ویژگیها و پیشنیازهای تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی»
دکتر محسن زاینده رودی در گفتوگو با روابط عمومی دانشگاه درباره ویژگیهای شعار سال، حمایت از کالای ایرانی با بررسی اهداف مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ها در یک دهه گذشته توضیح داد: «شعارهای سالیانه که مقام معظم رهبری مطرح میکنند دو هدف مهم را در برمیگیرند اولاً به سیاست های اجرایی دولت ها جهت می دهند و ثانیاً برای توجیه افکار عمومی مطرح می شوند.»
مدیرگروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی کرمان افزود: «اگر به دقت در طول ده سال گذشته یعنی ار سال های ۱۳۷۸ الی ۱۳۹۶ به شعارها مطرح شده نگاه کنیم متوجه میشویم که با یک ظرافت خاصی این شعارها به مهم ترین مشکلات ساختاری اقتصاد ایران متمرکز شده است و آن توجه به حوزه تخصیص دهی بهینه منابع و مدیریت درست اقتصادی است که در حوزه مطالعات اقتصاد خرد میتوان پایه نظری مناسبی برای آنها مشخص کرد و اگر واقعاً بدنبال نظریه پردازی باشیم میتوان این مبانی نظری را بومیسازی کرد و در راستای اجرای سیاست های درست اقتصادی استفاده کرد که الان در این مصاحبه فکر کنم جای این بحث نیست ولی درباره شعار امسال یعنی حمایت از کالای ایرانی به نظرم چهار ویژگی مهم و قابل بحث و تحلیل را میتوان برای شعار امسال مطرح کرد.»
عضو شورای بررسی متون گروه اقتصاد پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری چهار ویژگی مهم و قابل بررسی در شعار امسال را تشریح کرده و افزود: «نخستین ویژگی این است که این موضوع یعنی حمایت از کالای ایرانی به موضوع مهم اصلاح الگوی مصرف و سبک زندگی بر می گردد. دومین ویژگی این است که شعار امسال به نوعی تجمیع همه نکاتی مهمی است که در سال های گدشته مطرح شده و به نوعی جمع بندی شعارهای ده سال گذشته است.»
وی افزود: «سومین ویژگی شعار امسال این است که هم مردم و هم مسئولان را مورد خطاب قرار میدهد و آخرین ویژگی و شاید مهم ترین آن این است که این موضوع یعنی حمایت از کالای ایرانی الزامات و نحوه چگونگی دارد و ما احتیاج به مدل و الگویی مفهومی برای چگونگی حمایت از کالای ایرانی داریم و تحلیلی روشمند و منطقی میتواند ما را به مجموعه محورهای که در ذیل این عنوان است برساند.»
دبیر هم اندیشی دانشگاههای استان کرمان درباره ویژگی چهارم یعنی الگوی مفهومی و مدلسازی توضیح داد: «وقتی صحبت از حمایت کالای ایرانی میکنیم در واقع باید عوامل موثر بر تقویت عرضه و تقاضا و رفع تنگناهایی که در این حوزهها قرار میگیرند در کوتاه مدت و بلندمدت مورد توجه قرار بدهیم ولی نکته مهم در اینجا نحوه چگونگی حمایت از کالای ایرانی است. این نحوه چگونگی قطعاً باید به همراه ظرافتها و تکنیکها باشد و از روش های غیر مستقیم و نرم باید سلیقه و تمایل و ترجیحات و انتخاب مصرف کنندگان را به نوعی تحت شرایط آزادی در انتخاب ولی با دادن اگاهی و اطلاع و شاید نوعی تلنگر جهتدهی کنیم که مردم به صورت داوطلبانه (نه باید منع کرد و نه باید مجبور کرد) و تعصب به سمت کالای ایرانی حرکت کنند در واقع ما با نوعی از معماری انتخاب مواجه هستیم و اینگونه روشها و تکنیکها حوزه مطالعات جدیدی را در اقتصاد در دو سال گذشته رقم زده که با عنوان اقتصاد رفتاری مطرح میشود که این جانب در حال مطالعه این حوزه هستم.»
زاینده رودی با توجه به نقش مردم در تحقق شعار سال اظهار کرد: «همانطور که در ویژگی سوم مطرح کردم مردم نقش مهم و اساسی را در تحقق شعار امسال هم از جهت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایفا میکنند ولی آنچه من میتوانم به طور خلاصه به عنوان پیشنیازهای اصلی تحقق شعار امسال است در سه محور مطرح کنم: اول باید به ظرفیتها و تواناییها و منابعی که در اختیار داریم بیشتر توجه کنیم، دوم ایمان به قدرت جوانان در حل مسائل و دور شدن از نسخه بیگانگان را نباید فراموش کرد و باید به سمت درونزا بودن اقتصاد کشور بیشتر امیدوار باشیم و در نهایت اصلاح سبک زندگی و مدیریت درست منابع با کمی تفکر و در پیش گرفتن رفتارهای عقلائی و هوشمندانه می تواند به طور قطع نتایج مناسبی هم در بهبود وضع رفاه خود مردم و هم اجرای سیاستهای دولتها داشته باشد.»
زاینده رودی دارای درجه دکتری تخصصی در حوزه اقتصاد توسعه است. وی از سال ۱۳۷۱ کار تدریس را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان و تهران مرکز و یزد شروع کرده و از سالهای ۱۳۷۷ الی ۱۳۹۲ مسئولیتهای اجرایی مهم وحساسی همچون معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان و دانشگاه آزاد اسلامی یزد و معاونت اداری و مالی واحد علوم و تحقیقات کرمان و دبیری هم اندیشی دانشگاه استان کرمان را بر عهده داشته است.
زاینده رودی اکنون مدیر گروه دوره دکتری اقتصاد دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمان و عضو شورای بررسی متون گروه اقتصاد پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری است.