عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

والدین می‌توانند با مراقبت و علاقه‌مندی بیشتر، استرس کودکان را کاهش دهند

الهام غلامی نژاد افزود: چون کودکان معمولاً در شرایط نامطلوب بخصوص در پاندمی کرونا  دچار سردرگمی شده‌اند و بسیار وابسته به دیگران و بر طبق رفتار افراد پیرامون خود عمل می‌کنند، بزرگ‌سالان می‌توانند احساسات خود را کنترل و صبورانه عمل کنند.
وی تصریح کرد: زمانی که کودکان دچار استرس می‌شوند، پاسخ‌های متفاوتی مانند جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین شدن، خشمگین شدن و غیره از خود نشان می‌دهند که برای کمک به آن‌ها در مقابله با این پاسخ‌ها، مهم است از احساسات آن‌ها آگاه بوده و برای آن‌ها فعالیت‌های مختلفی در نظر بگیریم.
کارشناس سلامت کودکان شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: والدین می‌توانند با استفاده از روش‌های ساده اما موثر برای کمک به مدیریت ترس، نگرانی، ناراحتی و ایجاد آسایش و اطمینان خاطر برای کودکانشان استفاده کنند.
غلامی نژاد بیان کرد: والدین باید زمانی برای ارتباط دوطرفه با کودک ایجاد کرده و برای هر کودک جداگانه وقت بگذارند. این وقت می‌تواند ۲۰ دقیقه یا بیشتر بوده و بهتر است هرروز سر یک ساعت مشخص باشد تا کودکان یا نوجوانان بتوانند در زمان خاصی منتظر آن باشند.
وی تاکید کرد: ورزش را در برنامه هرروز کودکان بگنجانید، این کار می‌تواند به کودکتان کمک کند تا احساس امنیت کرده، رفتار بهتری داشته و به  تقویت خلق‌وخو و همچنین کاهش استرس  او کمک کند.
غلامی نژاد به والدین توصیه کرد: به کودکان بیاموزید مرتب دستان خود را با آب و صابون شسته و شستن دست‌ها و رعایت بهداشت را سرگرم‌کننده کنید.
وی همچنین گفت: همه کودکان بدرفتاری‌هایی دارند که این بدرفتاری‌ها هنگام خستگی، گرسنگی، ترسیدن یا یادگیری مهارت‌های مستقل طبیعی هستند، به‌ویژه زمان‌هایی که مجبورند در خانه بمانند و می‌توانند والدین را بسیار عصبی کنند و قبل از اینکه رفتار بد و بی‌قراری شروع شود می‌توانید  آن را متوقف و حواس آن‌ها را به چیزهایی خنده‌دار و جذاب پرت کنید.
کارشناس سلامت کودکان شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: سعی کنید در صورت امکان خواب و وعده‌های غذایی معمولی او برقرار بوده و اطمینان حاصل کنید به‌درستی غذا می‌خورد و خواب کافی دارد چون‌که، استراحت ناکافی یا خوردن هله هوله زیاد می‌تواند در استرس کودک شما نقش داشته باشد.
غلامی نژاد تصریح کرد: در خانواده محیطی آرام به وجود آورده و میزان استرس و اضطراب در کودکان و دیگر افراد خانواده را مدیریت کنید.
کارشناس سلامت کودکان شبکه بهداشت و درمان دشتستان توصیه کرد: در حضور کودکان از ترسیدن در مورد موضوعاتی که ذهن شما را مشغول کرده است اجتناب کرده و هرگز ذهن کودکتان را با دلواپسی‌های آینده و نگران‌های خود پر نکنید.

انتهای پیام/ س.غ- ۳۰۳۰