عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

دکتر صالحی عمران: ۸۰ هزار داوطلب فنی وحرفه ای در مقطع کاردانی دانشگاه فنی و حرفه ای پذیرفته شده اند

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه فنی و حرفه ای از پذیرفته شدن ۸۰ هزار داوطلب فنی و حرفه ای برای ادامه تحصیل در مقطع کاردانی در دانشکده ها و آموزشکده های فنی وحرفه ای سراسر کشور پذیرفته شده اند.

ابراهیم صالحی عمران امروز یکشنبه در وبیناری با حضور معاون آموزشی، مدیران کل حوزه معاونت آموزشی دانشگاه و روسای استانی دانشگاه اظهار داشت: ۸۰ هزار داوطلب ادامه تحصیل در مقطع کاردانی، دانشگاه فنی وحرفه ای برای ادامه تحصیل دانشگاه فنی و حرفه ای را انتخاب کرده اند که در مهلت یک هفته ای پیش رو می توانند ثبت نام و انتخاب واحد خود را انجام داده و تکمیل کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط ویژه سال تحصیلی ۹۹ و شیوع ویروس کرونا و همچنین دانش آموختگی ۲۹۰ هزار دانش آموز از مدارس فنی وحرفه ای و کار ودانش، به نظر می رسد که این میزان از تمایل داوطلبان به ادامه تحصیل در دانشگاه فنی وحرفه ای اندک بوده و لازم است سیاست های خلاقانه و مناسب تری برای ترغیب دانش آموزان به ادامه تحصیل در رشته های فنی به کار برده شود.

صالحی عمران خطاب به روسای مراکز فنی وحرفه ای، گفت: یکی از اصلی ترین سیاست های این دانشگاه ترغیب دانش آموزان فنی و کار ودانش به ادامه تحصیل در رشته های فنی و افزایش دانشجویان مهارتی است. از این رو تمامی روسا و مدیران واحدهای فنی وحرفه ای در سراسر کشور باید از شیوه های گوناگون برای جذب دانشجو استفاده کرده و میزان ثبت نام در مراکز را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در حال بررسی این مساله که خروجی های فنی وحرفه ای و کار ودانش کدام مسیر را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند، هستیم.

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای با تاکید بر اینکه باید جمعیت دانشجویی را افزایش داد، عنوان کرد: دانشگاه بدون حضور دانشجو هویت خود را از دست می دهد. از این رو، هدایت دانش آموزان به سوی دانشگاه فنی  وحرفه ای باید به جد مورد توجه مدیران قرار گیرد.

لزوم ارتقای نرم افزار آموزشی فنی وحرفه ای

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای با اشاره به برخی نواقص و کاستی های نرم افزار آموزشی مورد استفاده در دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: نرم افزاری که به ما تحویل داده شده است در ترم تحصیلی گذشته دارای نقص هایی بود که اکنون در ترم تحصیلی جدید بسیاری از نواقص رفع شده اند اما با وجود این هنوز کاستی هایی وجود دارد که لازم است مسئولان فناوری و آموزشی دانشگاه برای رفع کامل آن تلاش کنند.

وی بر لزوم ارتقای سطح علمی و کیفی کلاس های مجازی تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی و با توجه به سیاست الکترونیکی شدن دولت، ثبت نام و کلاس ها باید به صورت مجازی باشد اما اکنون این نگرانی وجود دارد که به دلیل تعطیلی یک هفته ای اتخاذ شده، هفته طلایی ثبت نام دانشجویان جدید الورود از دست برود. روسای مراکز باید به این مهم توجه کنند.

صالحی عمران اعلام نتایج مقطع کاردانی فنی وحرفه ای را در سال تحصیلی جدید، فرصت مناسبی برشمرد و اظهار داشت: تمامی بخش ها آمادگی لازم را پیش از اعلام کسب کرده بودند و در این شرایط بخش فنی و الکترونیک دانشگاه نیز باید به صورت کامل آماده باشد.

لزوم افزایش کیفیت آموزشی در آموزش مجازی

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای در ادامه بر لزوم افزایش کیفیت خدمات علمی و آموزشی دانشگاه های فنی و حرفه ای با هدف ترغیب دانشجویان به ادامه تحصیل در این دانشگاه ها تاکید و عنوان کرد: باید دانش آموزان را به ادامه تحصیل در دانشگاه های فنی وحرفه ای تشویق کرد و در برابر خدماتِ مختلفِ با کیفیت به دانشجویان ارائه داد.

صالحی عمران در ادامه به دو چالش کنونی در نظام آموزشی فنی وحرفه ای اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برخی استادان و دانشجویان با شیوه آموزش الکترونیکی آشنایی جامع نداشته و همین مساله باعث بروز مشکلاتی در این شیوه از آموزش می شود. از این رو لازم است تا تمامی استادان و دانشجویان با شیوه آموزش الکترونیکی آشنا شوند.

وی افزود: همچنین لازم است تا استادان محتوای درسی آموزشی را بر اساس شیوه الکترونیکی و مجازی تهیه کنند و این محتوا باید از جامعیت کامل برخوردار باشد.

صالحی عمران تاکید کرد: پس از اتمام ثبت نام ها نیز آموزش های مجازی باید بلافاصله شروع شود. از آنجا که هنوز به دلیل کرونا اجازه شرکت در کلاس های حضوری به صورت کامل نداریم ناچار به اهمیت دادن به آموزش های الکترونیکی هستیم.

وی در ادامه با انتقاد از آغاز نشدن کلاس های مجازی دانشجویان قبلی این دانشگاه، گفت: براساس بررسی صورت گرفته تعدادی از کلاس ها در برخی از آموزشکده ها تشکیل نشده است و این غیرقابل پذیرش است. کلاس ها به هر نحوی باید تشکیل شود و لازم است تا روسای دانشکده و آموزشکده ها به این مهم توجه کنند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در پایان بار دیگر از لزوم افزایش کیفیت محتوای درسی متناسب با شرایط آموزش الکترونیکی، ارائه آموزش باکیفیت و تلاش مراکز فنی وحرفه ای برای ترغیب و جذب دانشجویان به مراکز فنی و حرفه ای سخن گفت.

در ادامه این نشست روسای مراکز به بیان مسائل پرداخته و به برخی پرسش ها پاسخ دادند.