عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

معرفی ارقام آلبالو جهت مقابله با سرمای دیررس بهاره در منطقه مشگین شهر توسط محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل شهرستان مشگین شهر یکی از مهمترین مناطق میوه خیز استان اردبیل بوده و سطح زیر کشت باغات این شهرستان حدود ۱۵ هزار هکتار است.

با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، در اکثر سال‌ها سرمای دیررس بهاره خسارت جبران ناپذیری به محصولات سردرختی بخصوص درختان هسته‌دار زود گل مانند هلو، شلیل، آلو و زردآلو وارد می‌کند به طوری که در ۱۰ سال اخیر خسارت سرمای دیررس بهاره به محصولات سردرختی این شهرستان حدود دو هزار میلیارد تومان برآورد شده است .

به منظور تغییر الگوی کشت و جایگزینی تدریجی درختان هسته‌دار زود گل با ارقام آلبالو و گیلاس که به طور ژنتیکی حدود ۱۵ روز دیرتر از سایر درختان هسته‌دار شکوفه‌هایشان باز می‌شوند پروژه‌ای تحت عنوان «بررسی سازگاری ارقام آلبالوهای ایرانی و خارجی در شرایط اقلیمی مشگین شهر» توسط مهندس عادل پیرایش اجرا گردید.

نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که ژنوتیپ های Kb۵۹ و Kb۵۲ و ارقام بوترمو، سیگانی نسبت به رقم محلی بسیار دیر گل بوده و در برابر سرمای دیررس بهاره مقاومت خوبی نشان دادند. ضمن اینکه ژنوتیپ Kb۵۹ و رقم بوترمو دارای میوه‌های درشت و با کیفیت عالی بوده و به عنوان زودرس‌ترین ارقام به صورت میوه نوبرانه با قیمت بسیار مناسب وارد بازار می‌شوند؛ بنابراین توصیه می شود باغداران منطقه جهت کاهش خسارت سرمای دیررس بهاره، به جای ارقام درختان میوه هسته‌دار زود گل، از ارقام آلبالوی بوترمو، سیگانی و ژنوتیپ Kb۵۹ که دارای میوه‌های با کیفیت عالی، دیر گل و زودرس هستند در توسعه سطح زیر کشت باغات استفاده نمایند.