تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بازیهای ویدئویی
گزارش پژوهش «تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بازیهای ویدئویی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. این پژوهش در چهار فصل به بررسی تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بازیهای ویدئویی با تاکید بر تاثیرات فرهنگی و اجتماعی ۲۰ بازی ویدئویی شاخص، پرداخته است.
در فصل اول این پژوهش، واژگان کلیدی و مفاهیم بنیادین در بازیهای ویدئویی مورد بررسی قرار گرفته و تشریح شده است. در فصل دوم، نگاهی به تاریخچه بازیهای ویدئویی انداخته خواهد و نشان داده که چگونه بازیهای ویدئویی توانستند در طول حدود ۳۰ سال، در میان مخاطبان جای خود را بازکرده و به عنوان یک بخش جدی و مهم در صنعت سرگرمی شناخته شوند. پژوهشگران این اثر تلاش کردهاند در این تاریخچه، درباره صنعت بازیهای ویدئویی نیز مباحثی ارائه شود که امروز به عنوان یکی از حوزههای اصلی مطالعات بازی تبدیل شده است.
در فصل سوم این پژوهش، به بررسی نظریههای اصلی، کلان نگرانه و بنیادین در حوزه «مطالعات بازی» پرداخته شده و در فصل چهارم به تحلیل ۲۰ بازی ویدئویی شاخص و بررسی اثرات فرهنگی آنها بر روی مخاطبان ایرانی پرداخته شده است.
پژوهشگران این تحقیق، تلاش کردهاند در تحلیل هر بازی، علاوه بر تحلیل بصری، روایی، نشانه شناختی و مانند آن، از مصاحبه با گیمرهایی که بازی مورد نظر را انجام دادهاند نیز برای ارائه تصویری دقیقتر از بازی استفاده کنند. به استناد این پژوهش بازی ویدئویی یک رسانه جدید است و جهان آکادمیک، بازیهای ویدئویی را به عنوان یک رسانه جدید و جدی به رسمیت شناخته است و شاخه علمی جدید مطالعات بازی، برای پژوهش و بررسی این رسانه جدید، وارد آکادمیهای جهان شده است. این پژوهش تاکید میکند که بازی ویدئویی، دیگر چیزی بیش از یک بازی است. رسانه ای جدید، فعال و اثرگذار که باید بیش از پیش پژوهشهایی نظام مند درباره آن صورت داد.
برای مشاهده نسخه الکترویک این پژوهش اینجا کلیک کنید.