مراکز آموزش علمی کاربردی با تجمیع به دانشکده های علمی کاربردی تبدیل می شوند
به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی اردبیل، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی که به مناسبت بزرگداشت بیست و هشتمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و افتتاح ساختمان واحد استانی اردبیل به این استان سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران گفت: با تجمیع مراکز علمی کاربردی و ارتقاء آنان، تاسیس دانشکده های علمی کاربردی در دستور کار این دانشگاه قرار گرفت. این دانشکده ها با تجمیع برخی مراکز و تجمیع رشته ها و خوشه های نزدیک به هم راه اندازی می شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن گرامیداشت ۱۸بیست و هشتمین سالروز تاسیس این دانشگاه(۱۸ مهر)، با اشاره به تکمیل زیرساخت های مراکز علمی کاربردی در استان های کشور اظهار کرد: این دانشگاه با توسعه زیرساخت ها وارد فاز جدید فعالیت خود شده و امید می رود با درایت مدیران مراکز استانی سهمی در اشتغال استان ها داشته باشد.
دکتر محمدحسین امید این اقدام را در ارتقای هم افزایی و باعث پیشرفت بهتر اقدامات آموزشی موثر عنوان کرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: بر اساس تفاهم نامه با استان ها، دانشگاه جامع علمی کاربردی تامین نیازهای مهارتی در استان ها را متعهد شده و این آمادگی در این دانشگاه وجود دارد که در تکمیل فرآیند آمایش خود نیازهای استان را در زمینه های مختلف شناسایی کند و در صورت نیاز به ایجاد مرکز و یا برگزاری دوره های جدید در تمام استان ها و همچنین استان اردبیل این دانشگاه از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.
وی در ادامه با اشاره به کاهش جمعیت دانشجویی کشور در چهار سال اخیر از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گفت: با این اوصاف هر سال در دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به سال قبل افزایش داشته ایم.
دکتر محمدحسین امید از ثبت نام ۱۰۱ هزار نفر در دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: این میزان نسبت به سال قبل که کمتر از ۹۰ هزار نفر بود، ۱۵ درصد افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: دانش آموختگان این دانشگاه به دلیل داشتن مهارت می توانند برای خود شغل ایجاد کنند و در حال حاضر بر اساس نظر سنجی بیش از ۷۵ درصد از دانش آموختگان این دانشگاه شاغل هستند. از این تعداد ۴۰ درصد شغل شان متناسب با رشته هایی است که در این دانشگاه تحصیل کرده اند.
دکتر محمدحسین امید افزود: در سال های گذشته ۹۰ هزار کد مدرسی وجود داشت. این ۹۰ هزار مدرس در سال ۹۵ جذب شده بودند و مورد ارزیابی علمی و عمومی قرار نگرفته بودند که در این میان حدود ۶۰ هزار کد فعال بود و آیین نامه ای به پیشنهاد دانشگاه به تصویب شورای عالی جذب رسید و بر اساس این آیین نامه ارزیابی مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام شد که با ساماندهی این مدرسان تعداد کدهای تایید شده به ۲۵ هزار رسیده است.
وی گفت: طرح ساماندهی مدرسان این دانشگاه به اتمام رسیده و با انجام فراخوان مدرسان دارای شرایط جذب می شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: قدم اول پذیرش ما در مدرسان، رعایت چارچوب آیین نامه و از طریق فراخوان انجام می شود که در قالب این آیین نامه، با انجام مصاحبه ارزیابی صلاحیت های عمومی در هیات های استانی ارزیابی و در صورت تایید صلاحیت وارد فعالیت می شوند.
وی از برگزاری سه دوره فراخوان در سال های اخیر خبر داد و گفت: در این فراخوان ۸۰ هزار نفر شرکت و مورد ارزیابی قرار گرفتند که ۱۵ درصد از آن ها پذیرفته شدند.
دکتر محمدحسین امید با بیان اینکه غیر از این روال ، روند دیگری برای جذب مدرس وجود ندارد ، گفت: برای اینکه حق کسی ضایع نشود ، فرصتی برای اعتراض تایید نشده ها وجود دارد.
وی همچنین از راه اندازی سامانه بررسی مدارک ثبت نام کنندگان خبر داد و افزود: در صورت احراز شرایط اولیه و تایید مدارک در این سامانه مراحل بعدی ارزیابی ها انجام می شود. در حال حاضر نیز فراخوان جذب مدرس صادر شده و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه در این ارزیابی ثبت نام کنند.
همچنین دکتر محمد حسین امید در حاشیه افتتاح ساختمان واحد استانی اردبیل، به خبرنگاران گفت: علاوه بر این مرکز تا پایان سال، ساختمان های جدید چهار استان کشور نیز بهره برداری و به این ترتیب تمام مراکز کشور از فضای مطلوب برخوردار خواهند بود.
وی بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی اردبیل در سطح کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است و در سطح بندی مراکز علمی کاربردی سراسر کشور، مرکز ذوب آهن اردبیل در بین ۱۰ مرکز برتر کشور قرار گرفته است و امیدواریم این روند رشد در تمام مراکز این دانشگاه ادامه داشته باشد.
دکتر محمدحسین امید نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی را در آموزش مهارت و تخصص برای کاهش بیکاری و اشتغالزایی کم نظیر دانست.
وی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی بهترین انتخابی است که جوانان با آموزش های مهارتی بو آماده شدن برای ورود به بازار کار دارند و می توانند خودشان نیز با مهارت هایی که آموخته اند، خوداشتغالی کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود محیط کاری در مراکز آموزشی این دانشگاه را از مزیت های مهم دانشگاه برشمرد و گفت: ایجاد مرکز جدید با توجه به فرآیند کیفی مراکز آموزشی مشکل است و در چند سال اخیر با توجه به کاهش ۵۰۰ مرکز از تعداد مراکز، تنها ۳۰ مرکز جدید ایجاد شده است.
وی به وجود ۶۱۴ مرکز آموزشی این دانشگاه در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: بیشتر دانشجویان این مراکز یا شاغل هستند و یا بلافاصله بعد از داشن آموختگی جذب بازار کار می شوند.
دکتر محمدحسین امید تنوع رشته ای در این دانشگاه را یادآور شد و گفت: در حال حاضر ۸۰۰ رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه تدریس می شود . در حال حاضر اختیار برگزاری دوره های کوتاه مدت به استان ها نیز تفویض شده و در این خصوص در گام اول زمینه آموزش مهارتی سربازان وظیفه در اوقات فراغت آنان فراهم شده است و سربازان با دریافت آموزش های مهارتی بعد از پایان دوران خدمت می توانند وارد بازار کار شوند.
در ادامه این مراسم معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی نقش مهمی در تربیت نیروی متخصص و ماهر داشته و دارد. در دانشگاه اقدامات مناسبی در خصوص تخصص گرایی انجام گرفته و با تدابیری که انجام گرفته، آموزش ها ارتقای کیفی یافته است.
وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل جامعه در حال حاضر بیکاری است، افزود: تربیت نیروی انسانی ماهر در دانشگاه جامع علمی کاربردی کمک بزرگی به ایجاد اشتغال و تسهیل بازار کار می کند.
معاون استانداری اردبیل، همسویی دستگاه های اجرایی با دانشگاه جامع علمی کاربردی را ضروری دانست و گفت: افراد شاغل در دستگاه ها برای ارتقای مهارت و تخصص می توانند از آموزش های این دانشگاه بهره مند شوند. دوره های آموزشی مشترک بسیاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی استان برای ارتقای مهارت ها برگزار شده که امید می رود این همکاری ها تداوم یابد.
سپس رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی اردبیل بیان کرد: احداث ساختمان جدید واحد استانی اردبیل در مجموعه ای به مساحت پنج هزار و ۶۵۰ متر مربع و در زیربنای ۲ هزار متر مربع انجام شده است. ساخت این مرکز از سال ۹۸ شروع شده و اجرای آن بالغ بر یکسال طول کشیده است.
داریوش لطیفی از فعال بودن ۱۳ مرکز آموزش علمی کاربردی در استان اردبیل خبر داد و گفت: در سال تحصیلی جاری هم تلاش می کنیم با همکاری هم در رونق آموزش های مهارتی در این استان نقش ایفا کنیم.