دستیابی به اهداف دانشگاه های نسل سوم و چهارم از اهداف راه اندازی دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه ها است
وبدا؛ مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز به کار دفتر ارتباط با صنعت این دانشگاه از اهداف راه اندازی آن به دستیابی به اهداف دانشگاه های نسل شوم و چهارم اشاره داشت.
به گزارش وبدا؛ دکتر حسن رجبی افزود: تبادل تجارب صنعت و دانشگاه در حوزه های مرتبط و مشترک، همسوسازی سیاست ها و فعالیت های اجرایی صنایع دانشگاه در راستای حل مشکلات صنعت و جامعه و انجام تحقیقات هدفمند و مساله محور و توسعه آموزش های مهارتگرا از دیگر اهداف راه اندازی دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی استان بشمار می رود.
وی تصریح کرد: همچنین راه اندازی این دفتر در مشارکت نظام مند اعضای هیات علمی دانشگاه و کارشناسان برجسته در حل معضلات صنعت و جامعه و توسعه فعالیت های فناورانه و دانش بنیان موثر است.
دکتر رجبی، مشارکت کارشناسان و یا مدیران برجسته صنعت در پروژه های تحقیقاتی دانشگاه را از دیگر اهداف راه اندازی دفتر ارتباط با صنعت برشمرد.
وی با بیان اینکه، ارتباط دانشگاه و صنعت فرآیندی است که در طول زمان شکل می گیرد و برگرفته از نیازها و ضرورت ها در دوره های مختلف است افزود: نگاهی به تاریخچه ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران نشان می دهد که اولاً شکل گیری این ارتباط در گذر زمان به طور اصولی پایه ریزی نشده و ثانیاً محتوا و سمت و سوی این ارتباط به درستی شکل نگرفته و هدفمند نبوده است.
وی ادامه داد: درحالی که درکشورهایی که ارتباط دوجانبه دانشگاه و صنعت در آنها قدرتمند است نشان می دهد که این ارتباط از ابتدا به صورت اصولی و به صورت ساختاری پیشرفته برقرار شده است.
مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین خاطر نشان کرد: ارتباط صحیح و موثر دانشگاه، صنعت و جامعه می تواند موجب ارتقای سطح نوآوری و انتقال دانش و تکنولوژی گردد و در صورت تعامل پایدار بین نهادها، توسعه تکنولوژی و متعاقب آن توسعه سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی را می توان انتظار داشت.
دکتر رجبی در خصوص تاریخچه ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران اظهار داشت: می توان اولین ارتباط صنعت و دانشگاه را در ایران از زمان تاسیس دانشگاه تهران (سال ۱۳۱۳) تا سال ۱۳۴۰ عنوان کرد که در این دوره تعامل دانشگاه و صنعت صرفاً مبتنی بر آموزش بوده است.
وی تصریح کرد: دوره دوم از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۶۰ که در این دوره نیز تعامل مبتنی برآموزش بود و دولت همچنان برای هماهنگ سازی دانشگا هها با صنایع تلاش می کرد با این اختلاف که در این دوره کارآموزانی از دانشگاه برای آشنایی با فن آوری های وارداتی جدید و آشنایی بابعضی از مسائل و مشکلات صنعت، به شرکت های صنعتی دولتی فرستاده می شدند.
وی ادامه داد: دوره سوم از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۴ است که در این دوره دولت تلاش کرد مبنای تعامل دانشگاه و صنعت را علاوه برآموزش به پژوهش نیز گسترش دهد براین اساس دفترهایی در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برای بهبود تعامل « دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت » با عنوان دانشگاه و صنعت ایجاد شد.
به گفته وی، در دوره چهارم دولت از سال ۱۳۷۴ به بعد کوشید مبنای جدیدی را برای تعامل دانشگاه و صنعت ارائه کند. این مبنای جدید را می توان توسعه فناوری نامید. دولت در این راستا از سال ۱۳۷۹ اقدام به تاسیس شهرک علمی و تحقیقاتی، پارک های علم وفناوری و مراکز رشد نمود.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه، در سند چشمانداز ۱۴۰۴ بر توسعه دانشبنیان کشور با بکارگیری بهینه ظرفیت های علمی، فناوری و نوآوری و نیز تعامل سازنده بین تمام نهادهای حاضر در حوزههای علوم پایه، علوم ارزشی و معرفتی، علوم کاربردی و فناوری با جامعه خردورز و فضیلت مدار تاکید شده است افزود: یک نگاه اجمالی در سوابق اکثر دانشگاههای کشور نشان می دهد، عموماً این مراکز ماموریتها و اهداف عمومی و یکسانی را دنبال کرده اند و کمتر به دنبال برنامهریزی ماموریتگرا بوده اند.
وی اظهار داشت: ماموریتگرایی در برنامهریزیهای آموزشی و پژوهشی موجب میشود تا دانشگاهها با تمرکز بر امکانات و منابع تخصصی خود، نیازها و انتظارات صنعت و جامعه به نحو احسن شناسایی کنند و به دنبال آن تحقیقات خود را هدفمند و مساله محور و آموزش ها را به صورت مهارت گرا دنبال کنند.
به گفته وی، در این راستا در اکثر دانشگاه ها مراکزی با عنوان دفتر ارتباط با صنعت تاسیس شده است که ماموریت اصلی آن فراهم سازی بستری مناسب برای ارتباط بین دانشگاه با صنعت و جامعه است.