عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تربت جام

افسردگی شایع ترین بیماری روحی سالمندان


رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام عنوان کرد:

افسردگی شایع ترین بیماری روحی سالمندان

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت :سالمندان به عنوان اقشار آسیب‌پذیر جامعه در دوران کرونایی با محدودیت حضور و تردد در جامعه مواجه هستند نباید با اخبار مرگ و میر و افزایش بیماری کرونا سلامت روان آنها را خدشه‌دار کرد .
به گزارش خبرگزاری وبدا جام ، دکتر محمد افکار گفت:شیوع بیماری کرونا باعث شد در ابتدا محدودیت های تردد برای تمامی افراد جامعه اعمال تا از این طریق زنجیره انسانی انتقال بیماری قطع شود اما اکنون پس از گذشت‌ چندین ماه بروز این بیماری به برخی افراد همچون سالمندان و یا بیماران زمینه ای همچنان به آنها توصیه می شود که از تردد در بیرون از منزل و یا حضور در جمع ها خودداری کنند .
وی افزود:قشر سالمند که در این دوره سنی نیازمند برقراری تعاملات اجتماعی می باشد تا از بسیاری خطرات ناشی از گوشه گیری همچون افسردگی مصون بمانند این روزهای کرونایی مجبور به ماندن در خانه و دوری از حضور در تجمعات روزگار می گذرانند .

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام با اشاره به سرطان های شایع سالمندان ادامه داد: سرطان روده بزرگ و سرطان سینه، دو سرطان شایعی است که با غربالگری می توان شناسایی زود رس کرد و غربالگری این دو سرطان را نیز برای سالمندان انجام می دهیم.

دکترمحمد افکار با یادآوری اینکه اعلام آمارهای مرگ و میر سالمندان بر اثر ابتلا به کرونا، استرس و نگرانی آنها را افزایش می دهد، بیان کرد: همه گروه های سنی ممکن است به کرونا مبتلا شوند، اما گروه سالمندان بیشتر در معرض خطر هستند و باید مراقبت های بیشتری در این دوره داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه باید سالمندان توانمند، فعال و سالم داشته باشیم،تصریح کرد: برنامه ریزی و اقدامات ما باید در این راستا باشد و این چیزی نیست که از هم اکنون به آن برسیم، بلکه باید کودک سالم، نوجوان سالم، جوان و میانسال سالم داشته باشم تا سالمندی سالم داشته باشیم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام با تاکید بر اهمیت تکریم سالمندان،اظهار داشت: تکریم سالمندان در دین و فرهنگ ما جایگاه خاصی دارد ولی باتوجه به شکاف بین نسلی که اتفاق افتاده باید بیشتر نسبت به تکریم و احترام سالمندان توجه داشته باشیم.

دکتر محمد افکار با اشاره به آخرین امار مبتلایان و فوت شدگان گفت : از ابتداشیوع ویروس کرونا در منطقه جام تا ۱۳مهرماه ۱۳۹۹ تعداد هزار و ۱۲۰ بیمار تست آنان به بیماری کرونا مثبت و تعداد هزار و ۲۰۵بیمار با بهبود نسبی در منزل قرنطینه شدند وتعداد ۳۰بیمار در بخش عفونی و ۹بیمار در بخش ویژه آی سی یو بستری هستند و متاسفانه ۱۲۰ نفر ازعزیزان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

وی ضمن تاکید بر رعایت اصول بهداشتی ادامه داد: مردم همچنان توصیه های بهداشت فردی ، فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی و ماسک زدن را جدی بگیرند ویروس خطرناک کرونا تمام نشده است.

روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی تربت جام