عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در گفت و گوی اختصاصی با تماشا: تشریح جدید ترین دستاوردهای آموزشی و پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در فارس

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در گفت و گوی اختصاصی با تماشا:
جدید ترین دستاوردهای آموزشی و پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در فارس

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس به نقل از خبرنگار روزنامه تماشا رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس جدید ترین دستاوردهای این سازمان در حوزه آموزش و پژوهش را تشریح کرد.
ابراهیم زارع در گفت و گوی اختصاصی با تماشا ابتدا به فعالیت های مرکز تحقیقات در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: جدید ترین اتفاق ایجاد اولین هنرستان فنی حرفه ای کشاورزی در جنوب ایران بود که وابسته به جهاد کشاورزی است که امسال با ثبت نام ۲۵دانش آموز در پایه دوم متوسطه در رشته صنایع غذایی شروع به فعالیت کرد.
او افزود: به دنبال این هستیم که رشته گل و گیاهان آپارتمانی را نیز در آینده اضافه کنیم.
زارع اضافه کرد: تا امسال ۸هنرستان وابسته به جهاد کشاورزی در کل کشور داشتیم که امسال ۱۶هنرستان دیگر اضافه شد. ما برای مرودشت نیز مجوز گرفتیم که به دلیل اینکه دیر به ما اعلام شد فرصت جذب دانش آموز را نداشتیم.
این مقام مسوول به علت تاسیس هنرستان ها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی از بُعد نیروی انسانی دو معضل داریم یکی بالا بودن سن کشاورزان که متوسط سن آنها بالای ۵۰سال است و دیگری بی سوادی و کم سوادی آنها لذا برای جبران این موضوع وزارت جهاد کشاورزی رسالت تربیت کشاورزان آینده را برای خود تعریف کرده است با این هدف که بتواند نیروی جدید، جوان و باسواد را به بخش کشاورزی تزریق کند.
زارع اظهار داشت: تجربه نشان داده بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهها در حوزه کشاورزی جذب بخش کشاورزی نمی شوند اما فردی از دوران مدرسه با بخش کشاورزی آشنا می شود بهتر نتیجه می دهد و پیش بینی جهاد این است که کسانی که جذب هنرستان های کشاورزی می شوند با شیوه های مختلف از آنها حمایت کند.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در خصوص علت تاسیس صنایع غذایی نیز گفت: خانم ها در مناطق روستایی و عشایری نقش بزرگی در فرآوری محصولات کشاورزی دارند و ما در این حوزه با دو مساله مواجه هستیم؛ یکی بالا بودن ضایعات و دیگری پایین بودن ارزش محصولات.
او ادامه داد: وقتی محصول کشاورزی تبدیل به محصول فرآوری شد، قطعا یک ارزش افزوده ایجاد می کند لذا ما در استان فارس رشته صنایع غذایی را هدف گذاری کرده و پیش بینی هنرستان شبانه روزی را نیز کرده ایم اما امسال به دلیل شرایط خاصی که حاکم است نتوانستیم به صورت شبانه روزی دانش آموز بگیریم.
زارع افزود:  امسال به صورت روزانه شروع کرده اما خوابگاه را نیز پیش بینی کردیم تا از سال آینده به صورت شبانه روزی دانش آموز جذب کنیم و از روستاها دختران را مستقر کنیم.
در ادامه این گفت و گو زارع به جدیدترین نتایج حوزه پژوهش در مرکز تحقیقات نیز اشاره کرد و گفت: طرح یاوران تولید از بهار امسال کلید خورد و در طی تابستان بازدیدها و گزارش های خوبی داشتیم که منجر به رفع برخی مشکلات شد.
او خاطرنشان کرد: مثلا دلایل ریزش گل آذین در انجیر یکی از معضلات امسال فارس بود یا آفات و بیماری در شمال فارس و... که با طرح مذکور منجر به تهیه دستورالعمل و برنامه ریزی شده تا در طول دوران رشد محصولات شتوی این کارها ادامه پیدا کند.
زارع همچنین گفت: کار جدید دیگر بحث اصلاح آرایش بوته و هرس در باغات دیم منطقه دشمن زیاری و کهمره است. در باغات منطقه انگورهای دیم ۲بازوی بزرگ دارد که انگور زیر آن می ماند و به دلیل تماس با خاک آلوده می شد لذا برای این بازوها حالت داربستی پیش بینی شده است.
این مقام مسوول ادامه داد: این کار ۲اثر خوب داشته؛ اول میزان محصول را به مقدار زیادی افزایش داده  و کیفیت آن را نیز بالا برده است و بنا به گفته یکی از باغداران با این کار، محصولش سه برابر شده است.
او افزود: کار جدید دیگر بحث بستر کاشت در گلخانه ها است. ما در کشور در این زمینه وابستگی داریم لذا با استفاده از مواد داخلی بستر کاشت های مختلف را انتخاب و به بستری رسیدیم که کارایی خوبی داشته و قیمت آن نیز نسبت به نوع خارجی مناسب تر است و در هفته پژوهش از آن رونمایی می شود.
زارع همچنین گفت: کار جدید دیگر بحث تولید سویا و ذرت در استان فارس است. در استان فارس طرحی اجرا می شود تحت عنوان نظام های زراعی گندم بنیان که ۲قسمت دارد یکی پژوهشی و دیگری آموزشی و ترویجی. ما در یکی از شهرستان ها طرحی را انجام می دهیم که ۲ویژگی دارد یکی تناوب های زراعی مختلف را امتحان می کنیم که ۶روش مختلف دارد و دیگری اینکه آبیاری آن قطره ای است.
او ادامه داد: این طرح میزان مصرف بذر را ۱۰۰کیلو گرم نسبت به آنچه کشاورزان انجام می دهند کمتر کرده است یعنی هزینه تولید کاهش یافته است و حتی در بعضی سناریوها میزان کود ازته و اوره نیز ۵۰درصد صرفه جویی شده ضمن اینکه در مصرف آب نیز ۵۰درصد صرفه جویی شده است.
زارع خاطرنشان کرد: ما امروز در کشور در تولید سویا با کمبود مواجه هستیم و در این کار یکی از سناریوها کاشت سویا است که نتایج بسیار خوبی داده است؛ اول اینکه در عملکرد میزان تولید گندم نزدیک ۶هزار و ۷۰۰کیلو داشتیم که بسیار خوب بود دوم اینکه در شرایط کشت مستقیم به عملکرد بین ۲۳۰۰تا ۳۳۰۰کیلوگرم سویا دست پیدا کنیم که دستاورد بسیار بزرگی است و نشان داد ما می توانیم سویا را در مناطق معتدل فارس به روش کشت مستقیم بکاریم و محصول خوبی برداریم.
او ادامه داد: در این روش حدود ۳هزار متر مربع نیز آب کمتری استفاده شد ضمن اینکه هم در آمد خوبی برای کشاورزان دارد و هم نیاز کشور را تامین می کند.
زارع خاطرنشان کرد: نتیجه خوب دیگر این آزمایش این بود که در کشت مرسوم باید ۵یا ۶بار ماشین به کار گرفته شود تا یک بستر برای کشت فراهم شود اما این طرح نیاز به آتش زدن ندارد و رفتن ماشین در زمین را کمتر می کند یعنی از لحاظ اقتصادی به نفع کشاورز است.
این مقام مسوول کار جدید دیگر را ایجاد سایت تولید علوفه های جایگزین در شهرستان پاسارگاد عنوان کرد و گفت: در این مزرعه ۱۱رقم ذرت ۳رقم ارزن ۳رقم سویا و ۳رقم سُرگوم در تابستان کشت کردیم و الان برداشت محصولات علوفه ای آن آغاز شده و ما نیز در آزمایشگاه کیفیت محصول را اندازه گیری می کنیم و هدف ایجاد تنوع در علوفه های مورد نیاز تغذیه دام است.