عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

سلامت روان و سالمندی در ایام کرونا


سلامت روان و سالمندی در ایام کرونا را جدی بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه، این روزها با شیوع کرونا سالمندان در قرنطینه خانگی و انزوای اجتماعی بسر می برند و بنا به گفته مسئولان بهداشتی این ویروس برای سالمندان خطرناک‌تر است و حدود هشتاد درصد از آمار مرگ و میر ناشی از ویروس متعلق به سالمندان بالای ۶۵ سال است .

شنیدن این مطلب که ویروس کرونا برای سالمندان خطرناک بود و این قشر آسیب پذیر تر هستند موجب شده تا ناخودآگاه سالمندان با استرس و اضطراب ناشی از ابتلا به کرونا همراه شوند و از طرف دیگر نیز شنیدن مانند این که پیرمرد ۹۰ساله کرونا را شکست داد به نوعی در حین خوب بودن خبر سلامت فکری و روحی سالمندان را به خطر می اندازد .

فرزندی که تماس تصویری با والدین برقرار نموده و می گوید اگر به دیدنتان نیامدم از ترس این است که مبادا ناقل باشم، تاکیدی بر اجباری بودن قرنطینه خانگی و تنهایی بیشتر سالمندان و توجه به سلامت این قشر است . با محدود شدن حضور سالمندان در اجتماع و ناتوانی در دیدار از فرزندان و اقوام به نوعی بر روح و روان سالمندان اثر گذاشته که لازمه کاهش استرس و فشار روانی سالمندان ارتقا سطح بهداشت جسمی و روانی این افراد است .

امروزه سالمندان به دلیل کهولت سن، ناتوانی در انجام کارها نیازمند آگاهی بیشتر از رعایت موارد بهداشتی در مبارزه با کرونا هستند که مهمترین این آگاهی نحوه صحیح رعایت بهداشت، استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دستها است .

بخشی از سلامت بهداشت روحی و روانی سالمندان در دوران کرونا با تماشای تلویزیون، کارهای محیط منزل و حتی آشپزی تامین شده اما به دلیل عدم دسترسی اغلب سالمندان به اطلاعات و اخبار، شبکه های مجازی استرس و اضطراب سالمندان همچنان پابرجاست .

برخی برآوردها حاکی از آن است که با توجه به شیوع روزافزون ویروس کرونا، احتمالا دوره اجباری ماندن در خانه‌ها برای چند ماه ادامه یابد و این کار بویژه برای افراد سالمند ضروریست تا احتمال آلودگی آنها به این ویروس به حداقل برسد .

براساس مطالب پیش گفت، آموزشهای بهداشتی باید هم برای سالمندان و هم برای افرادی که با سالمندان به هر نوعی در ارتباط هستند، ارائه شود . توجه ویژه به موضوع بیماری کرونا در این گروه سنی هم در خود سالمندان و هم در اعضای خانواده و اطرافیان آنها مهم است و اماکنی که به نحوی با سالمندان در ارتباط است مانند مکانهای تجمعی و تفریحی سالمندان باید موارد بهداشتی به طور جدی رعایت شود .

سالمندان علاوه بر اینکه از لحاظ جسمی در معرض خطر ابتلا به کرونا بیش از دیگران هستند، سلامت روان آنها نیز در معرض خطر است زیرا انزوا باعث گوشه گیری و افسردگی در آنها شده و با انجام اقدامات لازم باید آنها را در برابر این خطرات حفظ کرد . تنهایی، یکی از مشکلات سالمندی است و در روزهای کرونا این تنهایی بیشتر سالمندان را ٍآزار می دهد لذا فرزندان به دلیل تردد کمتر در خانه پدری از ترس ناقل بودن و حفظ سلامت پدران و مادران  باید بیشتر از قبل تماس تلفنی داشته و در شرایط دوران قرنطینه خانگی  برنامه های  تصویری سرگرم کننده در اختیار داشته باشند، عکس و فیلم های متنوع خانوادگی برای آنها از سوی فرزندان و نوه ها ارسال شود . شنیدن و پیگیری اخبار منفی بخصوص اخبار و وقایع کرونا برای سالمندان چندان مناسب نبوده یکی از خطراتی که افراد سالمند را پس از انزوای طولانی در خانه‌ها تهدید می‌کند، کاهش فعالیت‌های فیزیکی است لذا باید با تشویق سالمندان انجام ورزش حتی در منزل در راستای سلامت بیشتر این افراد گام برداشت .
آسیب پذیری سالمندان در برابر ویروس کرونا بسیار زیاد است و توجه به سلامت روان این افراد با اقداماتی همچون ورزش، تغذیه مناسب و حفظ تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی ضروریست زیرا  اضطراب و افسردگی غیرطبیعی می تواند سیستم ایمنی این افراد را دچار اختلال کرده و آنان را مستعد ابتلا به بیماری های جسمی کند . همچنین نگرانی بی اندازه از کرونا، می  تواند باعث توجه فرد به رعایت نکات بهداشتی شده و این رفتارها را به شدت افزایش دهد اما اگر این نگرانی از حد تعادل بگذرد  فرد را دچار مشکل می کند . عدم ایجاد نگرانی بیش از حد برای افراد سالمند توسط اطرافیان و نزدیکان در مورد بیماری کرونا ضروری است. اطرافیان افراد مسن باید بدون ایجاد اضطراب و نگرانی اضافی، رعایت نکات بهداشتی را به آنان تذکر دهند .

طبیعی است ورزش سبک، مستمر و مداوم، تغذیه مناسب و تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی  از جمله مهمترین عوامل کمک به سلامت روان سالمندان است و شیوع کرونا و به دنبال آن خانه‌نشینی برای همه افراد تبعاتی را به همراه خواهد داشت در این میان سالمندان بیش از هر گروه سنی در معرض تهدید روحی و جسمی قرار دارند . سالمندان عضوی از خانواده‌ هستند که بدون شک سلامت آن‌ها به اندازه سایر افراد خانواده اهمیت دارد./ب

مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان