عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

جلسه مشترک رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با معاونان موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر اسماعیل‌زاده مقدم معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌ها، دکتر احمدوند معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی و دکتر محمدرضا شیری هماهنگ‌کننده ذرت و معاون بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر روز چهارشنبه دوم مهرماه ۱۳۹۹ در جلسه مشترک با دکتر حسین کربلائی خیاوی رئیس مرکز شرکت کردند.

دکتر حسین کربلائی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ضمن ارائه گزارشی از سیمای کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل در زمینه تولید محصولات کشاورزی و منابع طبیعی دارای ظرفیت قابل توجهی است و چهار درصد از تولید محصولات کشاورزی ایران متعلق به این استان است، تنوع اقلیمی، وجود دشت‌های حاصل خیز اردبیل، مشکین‌شهر و مغان از قابلیت‌های کشاورزی این استان است که به مدد وجود ۱۲۰ هزار بهره‌بردار، بخش کشاورزی توانسته است ۳۰ درصد از تولید ناخالص استان را به خود اختصاص دهد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه در کنار این پتانسیل‌ها، چالش‌ها و محدودیت‌هایی وجود دارد، گفت: رسالت اصلی ما شناسایی چالش‌ها و محدودیت‌های بخش کشاورزی استان و ارائه راهکارهای لازم به منظور حل آن است. اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینهٔ علوم زراعی و باغی، خاک و آب، فنی و مهندسی کشاورزی، گیاه‌پزشکی، علوم دامی، منابع طبیعی، حفاظت خاک و آبخیزداری در مرکز بر مبنای وظایف حاکمیتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی دنبال می‌شود .

دکتر کربلائی خیاوی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه گفت: توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود. در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود. حتی اگر نشانه‌هایی از توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی رخ دهد آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمی‌تواند مسیر مطمئنی را طی کند؛ بنابراین پژوهش مبنای توسعه است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار می‌آید. همچنین، به کار بستن نتایج پژوهش‌های انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکار‌ها و روش‌های معمول در زمینه‌های مورد نظر منجر می‌شود .

وی از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به عنوان یک موسسه مادر نام برد و افزود: ۷۰ الی ۸۰ درصد پروژه‌های تحقیقاتی به موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال مربوط می‌شود و تعامل سازنده‌ای بین مرکز و موسسه وجود دارد.

در این جلسه دکتر اسماعیل‌زاده مقدم معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌ها در رابطه با تجهیز بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و همچنین تعمیر اساسی کمباین برداشت آزمایشات قول مساعد داد. همچنین دکتر احمدوند معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی موسسه در رابطه با اعتبارات گفت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در اولویت قرار دارد. در ادامه جلسه با حضور اعضای هیات علمی و محققین بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال جهت بررسی مسائل و مشکلات تشکیل گردید.