عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس

بازدید از ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی داراب، فارس با حضور بازرگان معاون محترم وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، زارع رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس

بازدید از ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی داراب، فارس

با حضور بازرگان معاون محترم وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، زارع رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس

دکتر بازرگان در بازدید از مزارع تحقیقاتی ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی داراب : هدف ما تغییر الگوی کشت و انتخاب درست ارقام مناسب کشت توسط کشاورزان است.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در  این بازدید که روز جمعه ۴ مهر ماه ۹۹ انجام شد،  کامبیز بازرگان معاون محترم وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ابراهیم زارع رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس و محققین و کارشناسان ایستگاه داراب حضور داشته و  از مزارع تحقیقاتی و سایت های الگویی ارقام مختلف گندم، جو، ذرت و پنبه بازدید بعمل آوردند. بازرگان ابتدا از سایت الگویی گیاهان دارویی ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی داراب و سپس از طرح آزمایشات پنبه و دانه های روغنی و ذرت بازدید نموده، که در همین رابطه محققین مربوطه گزارشات مفصلی از روند کار و اجرای طرح ها ارائه کردند. در این بازدید مباحث مختلف مرتبط با زنجیره تولید بذر از تحقیق تا مزارع کشاورزان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و چالش های موجود بر سر راه دسترسی سریع کشاورزان در اقصی نقاط کشور به ارقام اصلاح شده مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس بررسی شد. ایشان گفتند” هدف ما تغییر الگوی کشت و انتخاب درست ارقام مناسب توسط کشاورزان است " و این امر بدون هماهنگی و همدلی سایر مجریان دخیل محقق نخواهد شد. معاون محترم وزیر جهاد کشاورزی به نقش بخش خصوصی در امر توزیع بذر های مناسب با نظارت و مدیریت درست دولتی تاکید نمود. ایشان همچنین خواستار حمایت و فراهم سازی بستر فعالیت بخش خصوصی در زمینه به نژادی ارقام زراعی شدند تا تنوع ارقام در عرصه های تولید قابل مقایسه با کشورهای همتراز گردد و کشاورزان قدرت انتخاب بیشتری برای بذر مناسب داشته باشند.پس از انجام بازدید ها جلسه ای با حضور بازرگان معاون محترم وزیر، زارع رییس مرکز تحقیقات و آموزش فارس،  رجایی رییس، محققین و کارشناسان ایستگاه داراب برگزار شد که در این نشست ابتدا دکتر رجایی رییس ایستگاه تحقیقات داراب گزارش مفصلی در درخصوص  معرفی ایستگاه چالش ها و مشکلات و مسائل پیش رو ارائه نمود و  همکاران حاضر در جلسه نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و در ادامه  آقای دکتر بازرگان نسبت به جمع‌بندی موارد مطرح شده اقدام و قول مساعد دادند که تمام سعی و تلاش خود را جهت بهبود وضعیت فعلی و مرتفع نمودن مشکلات و مسائل و تقویت زیر ساخت های ایستگاه به عمل آورند.

پس از انجام بازدیدهای میدانی در بعد از ظهر  روز جمعه جلسه ای با حضور بازرگان معاون محترم وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، قاضی زاده هاشمی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، عسکری نماینده مردم شهرستان های داراب و زرین در خانه ملت، رضایی معاون استاندار فارس، زارع رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، صبوری معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مظفری فرماندار شهرستان داراب، صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب ، محققین، اعضای هیئت علمی و همکاران ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی داراب، سایر مسئولین و کارشناسان ادارات تابعه جهاد کشاورزی شهرستان و مردم بومی منطقه برای پیروی از شیوه نامه های بهداشتی و انجام فاصله گذاری اجتماعی در محوطه و فضای باز ایستگاه داراب  برگزار شد.

در این نشست ابتدا رجایی رییس ایستگاه تحقیقات داراب ضمن خوشامدگویی و خیر مقدم به حضار، با ارائه گزارشی در خصوص عملکرد های تحقیقاتی ایستگاه در زمینه غلات و تشریح چارچوب برنامه های تحقیقاتی در دست اجرا آخرین دستاوردهای محققین را در ایستگاه مذکور ارائه نمود. او به معرفی ایستگاه، چالش ها، مشکلات و افق پیش رو و برنامه های آتی پرداخت.

در ادامه این نشست عسکری نماینده مردم شهرستان های داراب و زرین دشت در خانه ملت ضمن ابراز خرسندی از حضور حاضرین در جلسه از معاون محترم وزیر و نائب رییس محترم مجلس شورای اسلامی خواستار مساعدت و همکاری برای توسعه فعالیت های علمی، تحقیقاتی و آموزشی- ترویجی ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی داراب شد.

عسکری ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی داراب را  ایستگاهی نمونه در کل ایستگاه های تحقیقاتی کشور دانسته و ادامه داد: تمام زیرساخت‌ها و مواردی که لازم است باید پیگیری شود تا بتوانیم ایستگاه مذکور را به اوج فعالیتهای علمی، تحقیقی و پژوهشی برسانیم.

در ادامه نشست بازرگان معاون محترم وزیر و رییس سازمان تات از آقایان عسکری نماینده داراب در خانه ملت، قاضی زاده هاشمی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تشکر و قدردانی نمود و ضمن بیان اقدامات انجام شده در ایستگاه در سال های اخیر و محدودیت هایی که از نظر مالی و جذب نیروی انسانی در سازمان تحقیقات وجود دارد، بر نیاز به همکاری قوه مقننه در تصویب و تامین اعتبارات لازم برای پیشبرد امور تحقیقات کشاورزی تاکید نمود و حاصل توجه به تحقیقات را افزایش امنیت غذایی کشور اعلام کرد. وی ضمن اشاره به جایگاه ایستگاه داراب به عنوان یکی از ۵ ایستگاه برتر تحقیقات کشاورزی کشور، رفع کاستی ها و نیازهای ایستگاه مذکور را نیازمند همکاری نماینده محترم و پیگیری شهرستان داراب و دیگر مقامات محلی عنوان کرد و قول مساعد داد که  با تمام وجود بتوانند مشکلات و مسائل ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی داراب را پیگیری نماید.