عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

بهداشت محیط؛ راهبرد کلیدی نظام سلامت در مبارزه با همه گیر شدن بیماری ها



مدیر گروه آموزشی مهندسی بهداشت محیط این دانشکده روز جهانی بهداشت را به تمامی اساتید، کارشناسان، دانشجویان و فعالان عرصه بهداشت محیط تبریک گفت .


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از دانشکده بهداشت و ایمنی، مدیر گروه آموزشی مهندسی بهداشت محیط این دانشکده ضمن گرامیداشت این روزگفت : ۲۶ سپتامبر مصادف با پنجم مهرماه به ‌عنوان روز جهانی بهداشت محیط  نامگذاری شده است که امسال فدراسیون بین المللی بهداشت محیط شعار؛ "بهداشت محیط، راهبرد کلیدی نظام سلامت در مبارزه با همه گیر شدن بیماری ها"  را برای این روز تعیین کرده است.


این استاد دانشگاه با اشاره به این که این شعار بر اهمیت نقش خدمات کارشناسان بهداشت محیط در پیشگیری و کنترل بیماری کووید-۱۹ تاکید دارد گفت: کارشناسان بهداشت محیط  در سراسر دنیا با ارائه خدمات تاثیرگذار نقش چشمگیری در کاهش خسارات و تلفات جانی پاندمی کووید-۱۹ ایفا کرده اند.


به گفته وی غربالگری مسافران در مرزها و فرودگاه ها، اجرای مقررات جداسازی بیماران و قرنطینه افراد مواجهه یافته، ردیابی مواجهه افراد با بیماران و ناقلان، نظارت بر نحوه گندزدایی محیط، نظارت بر رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از وسایل حفاظت فردی در اماکن عمومی، نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن تهیه و توزیع و عرضه مواد غذایی و نیز آموزش عمومی برخی از اقدامات ارزنده این گروه در سراسر جهان بوده است.


این استاد دانشکده بهداشت و ایمنی با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰ گفت:  ۲۴ درصد موارد مرگ در دنیا مرتبط با عوامل محیطی هستند که اغلب مربوط به شرایط بهداشتی ضعیف ناشی از آلودگی محیط است.


وی رویکرد بهداشت محیط در ارتقای سلامتی در جوامع و کشورها را سالم سازی محیط ذکر کرد و افزود: پیاده سازی مداخلات بهداشت محیط  در سطح جامعه، علاوه بر اثربخشی بالا در برابر هزینه‌های صورت گرفته باعث کاهش نابرابری‌های بهداشتی می شود و نظام سلامت را در توزیع عادلانه خدمات بهداشتی یاری می‌رساند.

وی از جمله مداخلات بهداشت محیط در سطح جامعه به تامین آب آشامیدنی سالم، مدیریت کیفیت هوای آزاد و هوای داخل ساختمان، تامین بهداشت مواد غذایی و اماکن عمومی، مدیریت پسماند، مدیریت فاضلاب و... اشاره کرد.

مدیر گروه آموزشی مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت و ایمنی در خاتمه ضمن تبریک این روز جهانی و تقدیر از تلاش های ارزنده کارشناسان کوشای بهداشت محیط دانشگاه در بحران شیوع کرونا اظهار امیدواری کرد که با توجه به شعار امسال و تمرکز شایسته بر اصول و خدمات بهداشت محیط در مبارزه با بیماری کووید-۱۹، شاهد توفیقات نظام سلامت کشور در مقابله با این بیماری منحوس باشیم.


انتهای پیام/
کدخبرنگار: ۷۷۰۰ س.ع